سلامت خانواده

یک رژیم غذایی خوب برای مغز

به گزارش خبرآنلاین، یک مطالعه جدید نشان داده است که الگوهای غذایی ممکن است بر سلامت روان و مغز تأثیر بگذارد.

مهر در گزارشی به نقل از هلث لاین نوشت: محققان افراد را در چهار الگوی غذایی طبقه بندی کردند.

این الگوهای غذایی عبارتند از:

• بدون نشاسته یا نشاسته کم

• گیاهخواری

• پروتئین بالا و فیبر کم

• متعادل

بیش از نیمی از افرادی که مورد بررسی قرار گرفتند در گروه “متعادل” قرار گرفتند و سلامت روان و نتایج عملکرد شناختی گزارش شده آنها بهتر از سه نفر دیگر بود. افرادی که از رژیم غذایی پر پروتئین/کم فیبر پیروی می کردند، نسبت به افرادی که از یک رژیم غذایی متعادل پیروی می کردند، حجم ماده خاکستری کمتری در بخشی از مغز به نام شکنج پست مرکزی، که نحوه حرکت بدن ما در اطراف محیط را هماهنگ می کند، داشتند.

علاوه بر این، افرادی که گیاهخوار بودند، ماده خاکستری بیشتری در بخشی از مغز به نام تالاموس و پراکونئوس داشتند. قابل توجه است، این مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به مشکلات سلامت روان در افرادی که سبزیجات و میوه‌های بیشتری مصرف می‌کنند، افزایش می‌یابد، یافته‌ای که نویسندگان توضیح دادند که می‌تواند به دلیل طراحی مطالعه باشد و نیاز به مطالعه بیشتر دارد.

رژیم‌های غذایی مانند رژیم مدیترانه‌ای که بر ماهی و سبزیجات تأکید دارد، تأثیرات امیدوارکننده‌ای بر سلامت جسمانی نشان داده‌اند. اما رژیم‌هایی که به کاهش التهاب کمک می‌کنند نیز می‌توانند تأثیر قابل‌توجهی بر سلامت مغز و سلامت روان داشته باشند.

همچنین تأثیر رژیم غذایی بر میکروبیوم روده نقش مهمی در سلامت مغز دارد. شواهد نشان می دهد که روده سالم، که از طریق رژیم های غذایی غنی از فیبر غذایی تقویت می شود، ممکن است محور روده-مغز را حفظ کند و به طور بالقوه شناخت را بهبود بخشد.

انتخاب سبک زندگی نیز عامل مهمی است، استرس محققان، و خواب با کیفیت، ورزش منظم و تکنیک های خوب مدیریت استرس برای تکمیل یک رژیم غذایی متعادل ضروری است.

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا