سلامت خانواده

یک راه موثر برای پیشگیری از آلزایمر

به گزارش خبرآنلاین، بیماری آلزایمر به دلیل ترکیبی از عوامل ژنتیکی، محیطی و سبک زندگی از جمله رژیم غذایی و تغذیه ایجاد می شود. بیماری هایی مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی، دیابت و چاقی ممکن است باعث از دست دادن حافظه شوند و این اغلب تحت تأثیر غذاهایی است که می خوریم. داشتن تغذیه خوب به کاهش خطر ابتلا به آلزایمر در سنین بالا کمک می کند.

نتایج یک مطالعه طولانی مدت ارتباط قوی بین زوال عقل و رژیم غذایی را نشان داده است. بر اساس نتایج این مطالعه 40 ساله بر روی 130000 بزرگسال، خطر ابتلا به زوال عقل در بزرگسالانی که بیش از دو وعده در هفته گوشت قرمز فرآوری شده مانند سوسیس، سوسیس، ژامبون و بیکن مصرف می کردند، 14 درصد بیشتر بود. آنها این گوشت ها را به کمتر از سه وعده در ماه کاهش داده بودند.

دکتر رضا همایونفر، دانشیار پژوهشکده تغذیه و صنایع غذایی ایران درباره فعالیت مغز و نیاز اصلی این اندام حیاتی بدن گفت: مغز شما همیشه بیدار است. حواس شما مراقب افکار و حرکات، تنفس و ضربان قلب شماست، حتی زمانی که خواب هستید، 24 ساعت شبانه روز به سختی کار می کند. این بدان معناست که مغز به یک منبع ثابت سوخت نیاز دارد. این سوخت از غذاهایی که می خورید به دست می آید. بنابراین تغذیه مناسب نقش ویژه ای در سوخت رسانی مطلوب به مغز دارد. به عبارت ساده، آنچه می خورید مستقیماً بر ساختار و عملکرد مغز و در نهایت خلق و خوی شما تأثیر می گذارد.

اهمیت سوخت رسانی بهینه به مغز

وی در توضیح آبیشتر اضافه کرد: مغز شما مانند یک خودروی گران قیمت زمانی بهترین عملکرد را دارد که فقط سوخت درجه یک دریافت کند. خوردن غذاهای باکیفیت که حاوی مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هستند، مغز را تغذیه می کند و از آن در برابر استرس اکسیداتیو (رادیکال های آزاد که هنگام مصرف اکسیژن بدن تولید می شوند) محافظت می کند که می تواند به سلول ها آسیب برساند. ) محافظت می کند.

این متخصص تغذیه به مضرات غذاهای فرآوری شده برای مغز اشاره کرد و ادامه داد: اگر غیر از سوخت درجه یک مصرف کنید مغزتان آسیب می بیند. اگر مواد سوختی کم‌ارزش مانند آن‌هایی که از غذاهای فرآوری‌شده یا تصفیه‌شده دریافت می‌کنید به مغز برسد، توانایی کمی برای خلاص شدن از شر آنها دارد. به عنوان مثال، رژیم های غذایی سرشار از قندهای تصفیه شده برای مغز مضر هستند. آنها علاوه بر بدتر شدن تنظیم انسولین بدن، التهاب و استرس اکسیداتیو را نیز افزایش می دهند. مطالعات متعدد ارتباطی بین رژیم غذایی سرشار از قندهای تصفیه شده و اختلال در عملکرد مغز و حتی بدتر شدن علائم اختلالات خلقی مانند افسردگی پیدا کرده اند.

تاثیر تغذیه بر سلامت روان

همایونفر در پاسخ به این سوال که غذایی که می خورید چه تاثیری بر سلامت روان شما دارد؟ وی گفت: سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که به تنظیم خواب و اشتها کمک می کند، واسطه خلق و خو و سرکوب کننده درد است. از آنجایی که حدود 95 درصد سروتونین در دستگاه گوارش تولید می شود و دستگاه گوارش شما با صد میلیون سلول عصبی یا نورون پوشیده شده است، منطقی است که عملکرد درونی دستگاه گوارش شما فقط مربوط به هضم غذا نیست. بلکه احساسات شما را نیز هدایت کند. علاوه بر این، عملکرد این نورون ها و تولید انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین به شدت تحت تأثیر میلیاردها باکتری “خوب” است که میکروبیوم روده را تشکیل می دهند. این باکتری ها نقش اساسی در سلامت شما دارند. آنها از پوشش روده شما محافظت می کنند و از ایجاد یک سد قوی در برابر سموم و باکتری های بد اطمینان می دهند. آنها التهاب را محدود می کنند و جذب مواد مغذی از غذا را بهبود می بخشند. و مسیرهای عصبی را که مستقیماً بین روده و مغز حرکت می کنند، فعال می کنند.

غذاهایی برای کاهش خطر افسردگی

وی به تأثیر رژیم‌های غذایی مختلف بر سلامت روان و افسردگی اشاره کرد و گفت: مطالعات رژیم‌های غذایی «سنتی» مانند رژیم مدیترانه‌ای و رژیم سنتی ژاپنی را با رژیم غذایی معمولی «غربی» مقایسه کرده‌اند و نشان داده‌اند که خطر ابتلا به افسردگی بیشتر است. 25 تا 35 درصد کمتر در افرادی که از رژیم غذایی سنتی استفاده می کنند. دانشمندان این تفاوت را به این دلیل توضیح می‌دهند که این رژیم‌های غذایی سنتی معمولاً سرشار از سبزیجات، میوه‌ها، غلات فرآوری‌نشده، و ماهی و غذاهای دریایی هستند و تنها حاوی مقادیر متوسطی از گوشت و لبنیات بدون چربی هستند. آنها همچنین عاری از غذاهای فرآوری شده و تصفیه شده و شکر هستند که پایه اصلی رژیم غذایی “غربی” است. علاوه بر این، بسیاری از این غذاهای فرآوری نشده تخمیر می شوند و بنابراین به عنوان پروبیوتیک طبیعی عمل می کنند.

محققان دریافته‌اند: «این ممکن است برای شما غیر منطقی به نظر برسد، اما این ایده که باکتری‌های خوب نه تنها بر آنچه روده شما هضم و جذب می‌کند، تأثیر می‌گذارد، بلکه بر سطح التهاب در سراسر بدن تأثیر می‌گذارد و بر خلق و خو و سطح انرژی شما نیز تأثیر می‌گذارد.

مهم ترین راه های پیشگیری از آلزایمر

وی عوامل مهم پیشگیری از آلزایمر را برشمرد و گفت: فعالیت بدنی، رژیم غذایی با خاصیت ضد التهابی و پرهیز از چاقی برای پیشگیری از زوال عقل از اهمیت ویژه ای برخوردار است. رژیم غذایی یک عامل کاملاً قابل تغییر در سبک زندگی است. به نظر می رسد محدودیت انرژی یک اثر محافظتی دارد. غذاهایی که ارتباط زیادی با آلزایمر دارند عبارتند از سلنیوم، ویتامین های C، E، D و B کمپلکس و همچنین اسیدهای چرب امگا 3. فشار خون، قند خون و کلسترول بالا می تواند به مغز آسیب برساند. استرس اکسیداتیو می تواند به مغز آسیب برساند. مصرف مایعات کافی برای جلوگیری از تغییرات فشار خون و غلظت خون ضروری است.

این متخصص تغذیه ادامه داد: غذاهای غنی از ویتامین C و D، روی، آهن، مس، سلنیوم باید در برنامه غذایی گنجانده شود. زغال اخته، تمشک، توت فرنگی، کلم پیچ و اسفناج ممکن است عملکرد شناختی را بهبود بخشند. افرادی که قهوه می نوشند کمتر در سنین بالا به آلزایمر مبتلا می شوند. وجود غذاهای غنی از فولات و ویتامین های B6 و B12 می تواند برای کاهش سطوح افزایش یافته هموسیستئین ضروری باشد. به طور کلی، کمبود ویتامین D با کاهش عملکرد شناختی مرتبط است. مصرف بیشتر ویتامین D با بیماری آلزایمر کمتر در زنان مسن مرتبط است.

همایونفر اظهار داشت: پس از کمی بیش از دو دهه تحقیق در مورد تغذیه و زوال عقل، شواهد قوی دال بر اثرات پیشگیرانه ویتامین ها و اسیدهای چرب بر زوال عقل وجود دارد. و سایر سبزیجات، انواع توت ها و غذاهای دریایی ذکر شده است. تعدادی از مطالعات الگوهای غذایی، به ویژه رژیم های مدیترانه ای و DASH (رویکردهای غذایی برای توقف فشار خون بالا) را بررسی کرده اند. هیچ یک از این رژیم‌ها غذاها و مواد مغذی خاصی را هدف قرار نمی‌دهند که محافظ عصبی هستند.

وی ادامه داد: رژیم غذایی جدیدی به نام “MIND” عناصر بسیاری از رژیم غذایی مدیترانه ای و DASH را در خود جای داده است، اما با تغییراتی که بهترین شواهد را برای محافظت عصبی از مغز منعکس می کند.

اما و اگر از رژیم های غذایی

دانشیار پژوهشکده تغذیه و صنایع غذایی کشور با تاکید بر اینکه تاکنون شواهدی مبنی بر اینکه خوردن یا پرهیز از یک ماده غذایی خاص می تواند از آلزایمر یا زوال شناختی ناشی از افزایش سن جلوگیری کند، وجود ندارد، ادامه داد: با این حال، زغال اخته، سبزیجات برگ دار و کورکومین. موجود در ادویه زردچوبه)، دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی یا سایر خواصی است که ممکن است به محافظت از مغز کمک کند. ترکیباتی در چای سبز، اسفناج یا کلم پیچ وجود دارد که پیشرفت بیماری را کند می کند.

البته به گفته این متخصص تغذیه، این احتمال وجود دارد که پیروی از یک رژیم غذایی خاص، مکانیسم های بیولوژیکی مانند استرس اکسیداتیو و التهاب را که اساس آلزایمر هستند، تحت تاثیر قرار دهد. خوردن یک رژیم غذایی خاص ممکن است مواد مغذی خاصی را افزایش دهد که ممکن است از طریق خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی از مغز محافظت کند. ممکن است رسوبات بتا آمیلوئید موجود در مغز افراد مبتلا به آلزایمر را مهار کند یا متابولیسم سلولی را به روش هایی که در برابر بیماری محافظت می کند، بهبود بخشد.

۲۳۳۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا