سلامت خانواده

یک راه ساده برای جلوگیری از کوچک شدن مغز

به گزارش آنلاین، این تحقیق منتشر شده در مجله “PLOS Medicine” نشان داد افرادی که روزانه 2 تا 3 فنجان قهوه و 3 تا 5 فنجان چای یا 4 تا 6 فنجان چای و قهوه در روز می نوشند، کمترین میزان را دارند. خطر زوال عقل و دچار سکته می شوند. به عبارت دیگر، شرکت‌کنندگانی که 2 تا 3 فنجان چای و 2 تا 3 فنجان قهوه در روز می‌نوشیدند، در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که چای یا قهوه نمی‌نوشیدند، 32 درصد کمتر در معرض سکته مغزی و 28 درصد کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل بودند.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) بیش از 55 میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند و زوال عقل هفتمین علت مرگ و میر در جهان است. همچنین، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) بیماری آلزایمر را شایع ترین نوع زوال عقل می داند.

زوال عقل نام عمومی برای انواع علائم است که با کاهش پیشرونده شناختی مشخص می شود که عمدتاً افراد مسن را تحت تأثیر قرار می دهد.

سکته مغزی یکی دیگر از علل اصلی مرگ و میر در جهان است و زمانی رخ می دهد که جریان خون به مغز مسدود شود یا یک رگ خونی در مغز پاره شود و باعث مرگ یا آسیب بافت مغز شود. سکته مغزی به طور قابل توجهی احتمال ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد. محققان تخمین زده اند که پیشگیری از سکته مغزی می تواند از یک سوم موارد زوال عقل پیشگیری کند.

با توجه به شیوع زوال عقل و سکته مغزی، دانشمندان علاقه مند به درک عوامل سبک زندگی بر کاهش خطر هستند. مصرف چای و قهوه یکی از این عوامل است، بسیاری از مردم در سراسر جهان به طور منظم چای یا قهوه می نوشند و بر اساس نتایج این تحقیق، یک اثر بالقوه کوچک می تواند بر جمعیت قابل توجهی تأثیر بگذارد.

در مطالعه حاضر، نویسندگان اشاره کردند که برخی تحقیقات نشان داده است که نوشیدن چای یا قهوه بیشتر با کاهش خطر زوال عقل مرتبط است. با این حال، تحقیقات کمی در مورد اینکه آیا ترکیب چای و قهوه نیز با همین اثر مرتبط است، وجود دارد. محققان این تحقیق معتقدند که باید تحقیقات بیشتری انجام دهند تا دریابند آیا این رابطه علت و معلولی است یا خیر. علاوه بر این، آنها معتقدند که اطلاعات کمی در مورد رابطه بین ترکیب چای و قهوه و خطر سکته مغزی و زوال عقل و زوال عقل پس از سکته وجود دارد. علاوه بر این، نویسندگان مطالعه تاکید کردند که یافته‌ها در مورد اینکه آیا مصرف قهوه و چای با کاهش خطر سکته مغزی مرتبط است یا خیر، متناقض بوده است.

در این مطالعه، محققان از داده‌های Biobank بریتانیا استفاده کردند، یک پایگاه داده حاوی اطلاعات دقیق پزشکی و ژنتیکی از 500000 نفر در بریتانیا. در این مطالعه، آنها از داده‌های 365582 نفر از این شرکت‌کنندگان بین سال‌های 2006 تا 2010 استفاده کردند. محققان سوابق پزشکی آنها را تا سال 2020 دنبال کردند. آنها میزان چای یا قهوه‌ای که در روز می‌نوشیدند را بررسی کردند و سپس به بررسی تعداد شرکت‌کنندگان سکته مغزی پرداختند. یا زوال عقل در طول دوره مطالعه.

محققان همچنین برخی از عوامل دیگر را که ممکن است بر زوال عقل یا خطر سکته مغزی تأثیر بگذارد، ارزیابی کردند. این عوامل شامل جنسیت، سن، قومیت، سطح تحصیلات، درآمد، شاخص توده بدنی، وضعیت سیگار کشیدن، مصرف الکل، فعالیت بدنی، الگوهای غذایی، نشانگرهای زیستی خاص، و سابقه سرطان، دیابت، بیماری های قلبی عروقی و فشار خون بالا بود. . به طور کلی، 5079 شرکت‌کننده به زوال عقل مبتلا شدند و 10.53 نفر در طول دوره مطالعه سکته کردند.

نتایج حاکی از اثربخشی مصرف چای و قهوه در کاهش بروز زوال عقل و کاهش خطر سکته مغزی است.

233233

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا