سلامت خانواده

یک راه ساده برای بیمار کردن شما

به گزارش خبرآنلاین، عادت دست زدن به صورت، بینی یا دهان در این دوران ویروس های مسری می تواند عواقب جدی برای شما داشته باشد.

همشهری در خبری نوشت: ویروس های تنفسی از جمله ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا و ویروس کرونا پس از تماس دست با بینی از طریق مخاط بینی و دهان وارد بدن می شوند. لمس منظم صورت احتمال چنین انتقالی را افزایش می دهد.

عواقب دست زدن به صورت

1- عفونت: لمس صورت با دست های آلوده مسیر مستقیمی را برای ورود پاتوژن های عفونی به بدن فراهم می کند. به جز بینی و دهان، چشم ها به دلیل حساسیتی که دارند، به راحتی می توانند به دروازه ای برای عفونت تبدیل شوند و باعث بیماری هایی مانند التهاب همراه با ورم ملتحمه (التهاب ملتحمه یا قرمزی چشم یا چشم صورتی) و سایر مشکلات چشمی شوند.

2- تشدید آکنه: تماس دست های کثیف با پوست صورت نیز می تواند جوش های آکنه را تشدید کند.

هنگامی که صورت خود را لمس می کنید، باکتری ها، سبوم و سایر مواد زائد و آلاینده ها را از دستان خود به پوست خود منتقل می کنید که به طور بالقوه می تواند آکنه موجود را بدتر کند یا باعث ایجاد جوش های جدید شود.

3- انتشار ویروس ها: ویروس های بیماری زا می توانند چندین روز روی سطوح زنده بمانند و لمس سطوح آلوده با دست، خطر جذب این عوامل بیماری زا را افزایش می دهد. به عنوان مثال، ویروس کرونا که باعث کووید-19 می شود می تواند هنگام عطسه و سرفه همراه با ترشحات تنفسی روی سطوح فرود آید و سپس از طریق تماس دست به چهره به صورت منتقل شود.

بنابراین، اگرچه استنشاق قطرات تنفسی حاوی ویروس منتشر شده توسط فرد مبتلا، راه اصلی انتقال این ویروس تنفسی است، اما لمس سطوح آلوده به ویروس و سپس لمس صورت نیز می تواند در انتشار این ویروس نقش داشته باشد.

4- خود تلقیح میکروب ها: دست های آلوده می توانند عوامل بیماری زا را از طریق “خود تلقیح” به سایر نقاط بدن وارد کنند. به عنوان مثال، باکتری استافیلوکوکوس اورئوس یا استافیلوکوکوس اورئوس که معمولاً در پوشش داخلی بینی یافت می شود، می تواند با لمس صورت به پوست تزریق شود و باعث عفونت پوستی به نام زگیل یا جوش های آکنه شود.

بهداشت دست

ترک عادت دست زدن به صورت ممکن است دشوار باشد، اما رعایت بهداشت و کاهش خطر عفونت بسیار مهم است. شستن مرتب دست ها و اجتناب از تماس غیرضروری با صورت، اقدامات پیشگیرانه ساده و در عین حال موثری هستند.

برای کاهش خطر عفونت، دست های خود را به طور مکرر با آب و صابون حداقل به مدت 20 ثانیه بشویید. همچنین، اگر آب و صابون در دسترس نیست، می توانید از ضدعفونی کننده دست مبتنی بر الکل استفاده کنید. و در نهایت سعی کنید جلوی لمس صورت خود را بگیرید.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا