سلامت خانواده

یک راه حل اضطراری و کاربردی برای فرار از گرمای شدید

به گزارش خبرآنلاین، چند روزی است که هوا گرم می شود و خورشید تمام تلاش خود را می کند تا در تابستان با قدرت بیرون بیاید. اما ما انسان ها ظرفیت زیادی برای گرما نداریم و اگر مجبور شویم چند ساعتی را بیرون از خانه بگذرانیم، احتمال گرمازدگی زیاد است.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: البته برای همه اینطور نیست و برای گرمازدگی لزوماً نباید در معرض گرمای مداوم قرار بگیرید. کم آبی بدن، فعالیت مداوم، مصرف برخی داروها و داشتن یک بیماری مزمن نیز می تواند منجر به گرمازدگی شود. این موارد مجموعه ای از اقدامات اورژانسی است که توسط متخصص فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای مقابله با گرمازدگی توصیه می شود که این روزها ممکن است به کارتان بیاید:

  • اگر مجبورید برای مدت طولانی در گرما بمانید، حتما آب فراوان بنوشید.
  • در فصل گرما حتی الامکان از لباس هایی استفاده کنید که گردش هوا را آسان می کند و از پوشیدن لباس هایی با الیاف نایلون خودداری کنید تا گرمای هوا راحتتر دفع شود.
  • اگر بدن شما در دمای بالاتر از حد معمول کمتر عرق می کند، در مدت معینی که در معرض گرما قرار می گیرید، دست و صورت خود را با آب بشویید یا اگر از داروی خاصی استفاده می کنید و شاید در سفر هستید و به هر دلیلی نمی توانید مایعات کافی بنوشید، حتماً پزشک خود را در این مورد مطلع کنید.
  • بیماران کلیوی، افراد مبتلا به دیابت، بیماری قلبی، افراد مسن و کسانی که تنظیم دمای بدنشان مشکل ساز است، بیشتر از دیگران در معرض گرمازدگی هستند. بنابراین این افراد باید ضعف و بی حالی، تشنگی و گاهی از دست دادن هوشیاری و گیجی که از علائم گرمازدگی است را جدی بگیرند و در صورت حاد بودن مشکل مراتب را به اورژانس اطلاع دهند.
  • اگر در گرمای شدید به فردی گیج و بی حال یا بیهوش برخورد کردید، دمای بدن او را کاهش دهید و اگر فرد بیدار است و حالت تهوع یا استفراغ ندارد، مایعات خنک به او بدهید. در شرایط تهوع، دمای بدن را با کمک حوله گرم پایین بیاورید و هرگز سعی نکنید یکباره دمای بدن را با آب سرد کاهش دهید. پس از انجام این کارها، او را به آرامی بادبزنید و دمای بدنش را با پارچه های مرطوب پایین بیاورید.
  • اگر فردی که از گرمازدگی رنج می برد، هوشیاری خود را از دست داده است، به او غذا یا نوشیدنی ندهید. بیمار را به پهلو بخوابانید، با اورژانس تماس بگیرید و از اقدامات خودسرانه خودداری کنید.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا