سلامت خانواده

یارانه کالاها کسری بودجه دولت را تشدید می کند/موفقیت در مذاکرات برای رفع تحریم ها با اصلاحات اقتصادی

اقتصاد آنلاین – لیلا مرگان: این روزها تب انتخابات ریاست جمهوری بالا گرفته و کاندیداهایی از طیف های مختلف سیاسی به وزارت کشور اعزام شده اند تا برای تصدی بالاترین مقام اجرایی ایران با یکدیگر رقابت کنند. حال در شرایطی که به نظر می رسد کشور در حوزه اقتصاد با چالش های عمده متعددی مواجه است، دولت چهاردهم باید چه اولویت هایی در حوزه اقتصاد داشته باشد؟

علی مروی از اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با اقتصاد آنلاین در این خصوص اظهار داشت: یکی از اولویت های اصلی رفع عدم تعادل انرژی و هدفمندی یارانه های انرژی و دیگری اصلاح است. سیاست های ارزی و تجاری و سومین اولویت اصلاح نظام قیمت گذاری و قیمت گذاری دولتی است.

وی درباره سیاست های حمایتی دولت از دهک های کم درآمد گفت: سیاست های حمایتی فعلی عمدتاً در قالب یارانه کالایی است. یارانه کالاهای اساسی یک بعد این حمایت است و بعد دیگر تخصیص ارز ترجیحی به برخی اقلام کالایی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: بعد دیگر یارانه انرژی است. یکی از توجیهاتی که برای تخصیص یارانه انرژی ارائه می شود، موضوع حمایت از فقرا است.

وی پرداخت یارانه نقدی را از دیگر محورهای سیاست های حمایتی دولت دانست و افزود: این یارانه وزن چندانی نسبت به سایر موارد ندارد.

مروی افزود: این روش های حمایتی مشکل جدی دارد. اولاً آنها در دستیابی به هدف اصلی رفع فقر موفق نبوده اند و نرخ فقر همچنان بالای 30 درصد است. بنابراین نه تنها فقر از بین نمی رود; بلکه در سال های اخیر افزایش یافته و به بالای 30 درصد رسیده است.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که چون این سیستم های حمایتی سازوکار قیمت گذاری نسبی را مختل می کنند، این سیاست باعث شده تخصیص بهینه منابع در اقتصاد مختل شود. بنابراین در کالاهایی که مشمول حمایت هستند هم تقاضا برای مصرف آنها افزایش می یابد و هم تولید آنها افزایش می یابد.

ارز ترجیحی و از دست دادن قدرت رقابتی کالاهای داخلی

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: با اختصاص ارز ترجیحی به یک سری کالاها به ویژه در حوزه دارو و کالاهای اساسی، تولیدکننده داخلی در واقع جریمه شده و قدرت رقابت خود را نسبت به واردات از دست می دهد.

وی افزود: مشکل بعدی این نوع حمایت ها این است که کسری بودجه دولت را تشدید می کند و این روش های حمایتی باعث تورم می شود. بیشترین فشار تورم بر دوش دهک های پایین درآمدی است. به همین دلیل، سیاست های حمایتی فعلی به هیچ وجه قابل دفاع و کارآمد نیست.

اصلاحات اقتصادی شرط لازم برای موفقیت در مذاکرات است

مروی در پاسخ به این سوال که آیا می توان بدون گشایش در سیاست خارجی به موفقیت در اقتصاد دست یافت، گفت: قطعا گشایش با خارج و در واقع رفع تحریم ها باعث می شود اقتصاد کشور از جای خود بلند شود و شتاب بیشتری بگیرد. . در مورد آن هیچ تردیدی نیست؛ اما آیا رفع تحریم ها شرط لازم برای هر اصلاح اقتصادی است؟ اینجوری نیست.

وی تاکید کرد: اصلاحات اقتصادی به خصوص با اولویت هایی که گفتیم قابل تعویق نیست. دولت ضمن تلاش برای رفع تحریم ها باید اصلاحات اقتصادی را آغاز کند. انجام این اصلاحات اقتصادی اولویت دار شرط لازم برای موفقیت در مذاکرات و رفع نسبی و کامل تحریم ها است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: این چیزی است که دولت ها از آن غافل هستند.

پروژه های کلیدی، محرک های توسعه

در دولت های مختلف توجه به برخی بخش های اقتصادی به عنوان محرک های توسعه افزایش می یابد. بهتر است دولت چهاردهم روی کدام بخش اقتصادی به عنوان محرک توسعه تمرکز کند؟

مروی در این خصوص گفت: یکی از بخش های محرک ما حوزه انرژی به ویژه پایین دست پتروشیمی ها و پالایشگاه ها است. بخش محرک دیگر صنعت معدن و بخش دیگر فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد دیجیتال است.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از بخش هایی که ظرفیت های زیادی برای ما دارد، توسعه حمل و نقل و حمل و نقل است. مجموعه ای از پروژه های عمرانی کلیدی در ایران می تواند نقش بسزایی در توسعه کشور داشته باشد. توسعه سواحل مکران و سواحل جنوبی کشور در اولویت قرار دارد.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: این طرح ها می توانند به عنوان محرک توسعه کشور عمل کرده و رشد اقتصادی غیرنفتی بالایی را در کشور ایجاد کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا دولت آینده باید سیاست کنترل نقدینگی را با هدف مهار تورم ادامه دهد، توضیح داد: این سیاست قطعا باید ادامه یابد اما نه به شکلی که اکنون بانک مرکزی از آن استفاده می کند.

مراوی گفت: بانک مرکزی از ابزاری استفاده می کند که ممکن است موقت و کوتاه مدت توجیه شود اما ادامه آن به صلاح اقتصاد نیست.

وی افزود: ابزار اصلی مهار تورم، کنترل وام دهی بانکی است. می دانیم که اگر دولت باید انضباط مالی خود را افزایش دهد و عملیات خارج از بودجه را متوقف کند و از سوی دیگر کسری بودجه ساختاری را کاهش دهد و از بین ببرد، این رفتار درست نیست.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: در حالی که وام دهی باید به مرور زمان تنظیم شود و بانک هایی که سالم هستند و به اعطای وام و افزایش تولید کمک می کنند نیز چرخه ایجاد و از بین رفتن نقدینگی در اعطای وام خود دارند، چرا باید منع شوند. از وام دادن؟ یا باید مانند سایر بانک ها با آنها رفتار شود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا