سلامت خانواده

یائسگی زودرس زنان و افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

سلامت جو به نقل از سلامتی D News، محققان دریافتند زنانی که قبل از سن 46 سالگی یائسه می‌شوند، تقریباً دو برابر بیشتر از زنان دیگر در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند. هم سن آنها آنها بودند.

این مطالعه بر روی زنان مبتلا به نارسایی اولیه تخمدان (POI) متمرکز بود، وضعیتی که زمانی رخ می دهد که تخمدان ها به دلیل از دست دادن زودرس تخمک به درستی عمل نمی کنند. این شرایط باعث می شود برخی در سنین پایین تر از حد معمول یائسگی را تجربه کنند.

دکتر “کره ای ولت، محقق ارشد و متخصص غدد در دانشکده پزشکی دانشگاه یوتا گفت: زمانی که زنان دچار نارسایی اولیه تخمدان می شوند، در معرض خطر ابتلا به تعدادی از بیماری ها مانند پوکی استخوان و بیماری های قلبی عروقی هستند.

وی در بیانیه ای افزود: نتایج ما نشان می دهد که برخی از این زنان باید از نظر خطر ابتلا به سرطان در طول زندگی خود تحت نظر باشند.

محققان در یادداشت های پس زمینه گفتند POI اغلب در خانواده ها ایجاد می شود و ژنتیک تا 43 درصد موارد را تشکیل می دهد. مطالعات قبلی همچنین نشان داده اند که ژنتیک POI ممکن است در سرطان نقش داشته باشد.

برای بررسی این ارتباط احتمالی، محققان سوابق پزشکی دو سیستم بهداشتی را بررسی کردند و موارد POI را با ثبت سرطان مقایسه کردند.

آنها دریافتند که بین سال های 1995 تا 2021، 613 زن مبتلا به POI و 165 زن دیگر با یائسگی زودرس تشخیص داده شده اند.

نتایج نشان می دهد که زنان با یائسگی زودرس تقریباً دو برابر بیشتر از جمعیت عمومی به سرطان سینه مبتلا می شوند.

محققان دریافتند که بستگان آنها نیز در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند.

محققان گزارش می دهند که بستگان درجه دو – خاله و عمو، مادربزرگ و مادربزرگ، خواهرزاده، برادرزاده – 30 درصد بیشتر در معرض خطر سرطان سینه و 50 درصد افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.

و گروه وسیع تری از بستگان درجه یک، دو و سه 30 تا 60 درصد افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات داشتند.

برای درک بهتر علت این امر، محققان DNA شش زن مبتلا به POI را بررسی کردند.

آنها دریافتند که هر کدام دارای تنوع غیرعادی در یکی از ژن هایی است که سلول ها را سالم نگه می دارد. به گفته ولت، این نوع نقایص می توانند سلامت تخمدان ها را به خطر بیندازند و خطر رشد خارج از کنترل را که یکی از مشخصه های سرطان است، افزایش دهند.

محققان پیشنهاد کردند که زنان مبتلا به POI یا یائسگی زودرس ممکن است از افزایش غربالگری سرطان سود بیشتری ببرند. علاوه بر این، بستگان آنها ممکن است از آزمایش ناباروری و همچنین غربالگری سرطان بهره مند شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا