سلامت خانواده

یائسگی زودرس خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان را افزایش می دهد – خبرگزاری مهر خبر ایران و جهان

سلامت جو به نقل از سلامتی دی نیوز، دکتر.کره ای نویسنده این مطالعه از دانشگاه یوتا خاطرنشان کرد: خطر ابتلا به سرطان سینه، پروستات و روده بزرگ نیز در بستگان این زنان بیشتر است.

یائسگی قبل از 40 سالگی یک اتفاق نادر است و گاهی اوقات از نظر بالینی به عنوان “نارسایی اولیه تخمدان” نامیده می شود.

در مطالعه جدید، تیم تحقیقاتی تاریخچه سلامت 613 زن مبتلا به نارسایی اولیه تخمدان و 165 زن را که یائسگی زودرس را تجربه کرده بودند، بررسی کرد. محققان سوابق پزشکی زنان را بین سال‌های 1995 تا 2021 بررسی کردند.

این مطالعه نشان داد زنانی که یائسگی زودرس داشتند، دو برابر بیشتر از زنانی که در یک زمان طبیعی یائسه می شدند، در معرض ابتلا به سرطان سینه بودند.

ولت افزود: “خطر ابتلا به سرطان تخمدان در گروه یائسگی اولیه تقریبا چهار برابر بیشتر بود.”

آنها همچنین به بستگان هر زن و سابقه پزشکی آنها نگاه کردند.

محققان دریافتند که خطر ابتلا به سرطان سینه در میان بستگان درجه دو زنانی که یائسگی بسیار زودرس داشتند (مانند خاله، عمو، مادربزرگ، خواهرزاده یا برادرزاده و غیره) تا 30 درصد افزایش یافت.

بستگان درجه دو نیز 50 درصد بیشتر در معرض خطر سرطان تخمدان بودند.

مردان نیز تحت تأثیر قرار گرفتند: این مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به سرطان پروستات در میان خویشاوندان درجه اول، دوم و سوم (یعنی پدربزرگ ها، پسرعموهای اول) 60 درصد افزایش می یابد.

ولت گفت زنانی که در معرض خطر بالاتر سرطان هستند باید به طور منظم غربالگری شوند.

ولت توصیه کرد: زنانی که به دلیل تعداد تخمک کم یا یائسگی زودرس ناباروری را تجربه می کنند، باید مطمئن شوند که به طور منظم غربالگری سرطان سینه را انجام می دهند، به خصوص اگر سابقه خانوادگی سرطان داشته باشند.

به گفته محققان، یائسگی زودرس خطر ابتلا به تعدادی از بیماری ها را افزایش می دهد و سرطان سینه ممکن است یکی از این بیماری ها باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا