علمی و فناوری

گوگل در سال ۲۰۲۵ لینک‌های کوتاه سرویس Goo.gl را از کار می‌اندازد

به گزارش گروه علمی ـ فناوری خبرگزاری سلامت (سلامت جو)کوتاه کردن URL تکنیکی است که برای تبدیل آدرس های وب طولانی به لینک های کوتاه تر و قابل مدیریت تر طراحی شده است. این فرآیند می تواند گشت و گذار در اینترنت را برای بازدیدکنندگان وب آسان تر کند. گوگل قبلاً تولید پیوندهای جدید با سرویس Goo.gl را غیرفعال کرده بود. به تازگی اعلام شده است که تمامی لینک هایی که قبلا تولید شده بودند نیز در سال آینده از رده خارج می شوند.

گوگل اعلام کرده است که لینک های ایجاد شده از طریق سرویس کوتاه کردن URL به زودی از کار خواهند افتاد. این سرویس چند سال پیش تولید پیوندهای جدید را متوقف کرد، اما پیوندهای قدیمی هنوز کار می کنند. با این حال، پس از 25 آگوست 2025 (25 سپتامبر 1404)، با کلیک بر روی URL های Goo.gl، خطای HTTP 404 ایجاد می شود.

گوگل این تصمیم را با استناد به ظهور سرویس های محبوب کوتاه کننده URL که بسیاری از آنها نیز قدرتمند هستند، گرفته است.

گوگل لینک های کوتاه goo.gl را غیرفعال می کند

همه کاربرانی که به استفاده از پیوندهای موجود Goo.gl ادامه دهند تحت تأثیر این تغییر قرار خواهند گرفت. گوگل به کاربران یک سال فرصت داده است تا اقدامات لازم را انجام دهند. این شرکت می گوید که از 23 آگوست 2024 (2 شهریور 1403)، هنگامی که کاربران قبل از هدایت به صفحه مقصد، روی پیوندهای Goo.gl کلیک می کنند، صفحه هشداری در مورد انقضای سرویس نمایش داده می شود.

تا زمانی که سرورهای این سرویس خاموش نشوند، درصد پیوندهایی که این هشدار را نشان می دهند به مرور زمان افزایش می یابد. بنابراین، کاربران باید بتوانند قبل از مواجهه با پاسخ خطای 404، پیوندها را ردیابی و اصلاح کنند. به گفته این شرکت، صفحات هشدار ممکن است باعث ایجاد مشکل در تغییر مسیر لینک شوند، اگرچه این هشدار را می توان با افزودن دستی پارامتر جستجوی “si=1” به پیوندهای Goo.gl تا حدودی سرکوب کرد.

بهتر است قبل از غیرفعال شدن لینک های کوتاه گوگل در صورت نیاز با لینک های جدید جایگزین شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا