سلامت خانواده

گوشتی که به همه توصیه می شود

به گزارش آنلاین، همانطور که می دانیم چربی های اشباع شده باعث افزایش کلسترول، بیماری های قلبی عروقی و فشار خون می شود، اما برخلاف گوشت قرمز، چربی موجود در گوشت ماهی غیراشباع است و این امر بر سلامت مصرف ماهی در رژیم غذایی می افزاید. همچنین بیشتر چربی غیراشباع موجود در ماهی امگا 3 است. هر فرد می تواند روزانه بین 1.10 تا 1.600 گرم امگا 3 مصرف کند و مصرف یک تا دو وعده ماهی در هفته می تواند این نیاز را تامین کند.

ایسنا در خبری نوشت: ماهی به دلیل داشتن چربی غیراشباع، نقش محافظتی در سلامت رگ های خونی، کاهش فشار خون و جلوگیری از آریتمی قلبی دارد. مصرف ماهی در مقادیر زیاد نیز می تواند تری گلیسیرید خون را کاهش دهد.

با توجه به نقش امگا 3 در بهبود عملکرد مغز و سلول های بینایی، مصرف ماهی و غذاهای دریایی از مشکلات دوران سالمندی از جمله بیماری آلزایمر و مشکلات بینایی ناشی از بیماری دژنراسیون ماکولا (AMD) در سالمندان جلوگیری می کند. یکی از فواید مهم ماهی خاصیت ضدالتهابی آن به دلیل وجود امگا 3 است. این خاصیت در کنار وجود ویتامین D در ماهی از دیابت، افسردگی و بیماری های خودایمنی از جمله ام اس و آرتریت روماتوئید پیشگیری می کند.

اهمیت مصرف ماهی در دوران بارداری

مصرف ماهی در دوران بارداری و شیردهی بسیار ضروری است. امگا 3 موجود در ماهی در این دوره در رشد سلول های مغز و بینایی جنین بسیار موثر است.

یکی از منابع غذایی مهم ید، آبزیان هستند که با توجه به محدودیت منابع غذایی حاوی ید، مصرف این دسته از مواد غذایی برای افراد مبتلا به کمبود ید که از گواتر و کم کاری تیروئید رنج می برند، بسیار توصیه می شود.

محصولات آبزی همچنین منبع عالی فسفر هستند، ماده مغذی که همراه با کلسیم برای تشکیل استخوان و بهبود رشد ضروری است. پروتئین ماهی نیز در مقایسه با سایر گوشت ها به راحتی هضم و جذب بالایی دارد. با توجه به اهمیت این ماده غذایی در سلامتی، متخصصان تغذیه مصرف حداقل دو بار در هفته ماهی یا آبزیان را توصیه می کنند که برای سالمندان، مادران باردار و شیرده، کودکان و نوجوانان در حال رشد اهمیت بیشتری دارد.

ملاحظات تغذیه ای در مورد مصرف ماهی

پخت و پز در کنار تمام خواص آبزیان به حفظ ارزش غذایی این غذا کمک می کند. پختن غذاهای دریایی سرخ شده باعث افزایش وزن و بیماری های قلبی عروقی می شود. همچنین مصرف مداوم ماهی دودی احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد، بنابراین توصیه می شود ماهی را با بخارپز یا سرخ کردن در روغن کمتری بیشتر بپزید. همچنین برای افزایش ارزش غذایی، استفاده از انواع سبزیجات در کنار ماهی پیشنهاد می شود.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا