سلامت خانواده

گوترش خواستار پایبندی اسرائیل به حکم لاهه است

گزارش کردن اقتصاد آنلاین به گزارش تسنیم، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز جمعه ساعاتی پس از صدور دستور دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر توقف عملیات نظامی اسرائیل در رفح، یادآور شد که احکام این دادگاه مستقر در لاهه لازم الاجرا است.

استفان دوجاریک، سخنگوی گوترش به خبرنگاران گفت: دبیرکل یادآور می شود که تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری الزام آور است و او اعتماد دارد که طرفین به درستی از دستور دادگاه تبعیت خواهند کرد.

اظهارات وی پس از آن بیان شد که نهاد اصلی قضایی سازمان ملل، لاهه، روز جمعه به اسرائیل دستور داد تا “فورا” حمله نظامی خود به شهر رفح در جنوب غزه را متوقف کند.

دوجاریک در ادامه افزود: گوترش اطلاعیه مربوط به اقدامات موقت صادر شده از سوی دیوان بین المللی دادگستری را به شورای امنیت سازمان ملل ارسال خواهد کرد.

جانز لینارچیک، کمیسر مدیریت بحران اتحادیه اروپا، حکم دادگاه بین المللی دادگستری مبنی بر توقف عملیات اسرائیل در رفح را الزام آور خواند.

Linarcik در حساب کاربری خود در X (توئیتر سابق) نوشت: از تصمیم دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر توقف عملیات نظامی در رفح و باز کردن گذرگاه رفح برای خدمات بشردوستانه و اولیه مطلع شدم.

وی افزود: احکام دیوان بین المللی دادگستری برای طرفین لازم الاجرا است و باید به این احکام پایبند باشند و امیدوارم بلافاصله به طور کامل اجرا شود.

روز جمعه دادگاه بین المللی دادگستری در مورد درخواست آفریقای جنوبی برای توقف تجاوز به غزه رای داد و تاکید کرد که اسرائیل باید فورا حمله نظامی خود به رفح را متوقف کند. این دادگاه با موافقت 13 نفر از اعضای خود در مقابل 2 رای مخالف، رژیم صهیونیستی را به توقف حمله نظامی به رفح محکوم کرد.

رئیس دیوان بین المللی دادگستری گفت: آفریقای جنوبی از دیوان خواست تا با توجه به تحولات عملیات نظامی در رفح اقدامات بیشتری انجام دهد. رئیس دیوان بین المللی دادگستری افزود: این دادگاه متذکر می شود که وضعیت انسانی در رفح پس از هفته ها بمباران فاجعه بار است. حمله زمینی اسرائیل به رفح همچنان ادامه دارد و موج دیگری از آوارگی را به دنبال داشته است.

قاضی نواف سلام رئیس دیوان بین المللی دادگستری تاکید کرد: اقدامات موقت مصوب اسفندماه دیوان به طور کامل پاسخگوی تحولات اخیر نیست.

بر اساس حکم دادگاه لاهه، اسرائیل شرایط کافی برای تضمین امنیت و حفظ جان پناهجویان و انتقال آنها از رفح به المواسی را فراهم نکرده است. دادگاه دریافته است که وضعیت ناشی از حمله اسرائیل به رفح یک خطر فزاینده برای غیرنظامیان است. شرایط نیاز به تغییر در تصمیم ما صادر شده در 28 مارس دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا