سلامت خانواده

گل گاو زبان; ایرانی بهتر است یا خارجی؟

گیاه گاو زبان ایرانی با زبان گاوی شناخته شده در گیاه درمانی نوین متفاوت است و هر دو گونه با وجود خواص درمانی برای برخی افراد و بیماران کاربرد محدودی دارند.

دکتر مجید انوشیروانی متخصص طب سنتی ایران می گوید: هر دو نوع زبان گاوی (ایرانی و اروپایی) کاربردهای نسبتا مشابهی دارند، اما زبان گاوی اروپایی در بیماری های کبدی و در دوران بارداری به دلیل وجود آلکالوئیدهای پیرازولیدین محدود می شود. .

وی درباره گاو ایرانی می گوید: در متون پزشکی ایرانی در درجه اول از طبیعت این گیاه گرم و مرطوب یاد شده است، بنابراین از نظر طبیعت آن را بی خطر می دانند. البته هرگز نمی توان گفت که اگر گیاهی مزاج معتدل یا نزدیک به معتدل داشته باشد بی ضرر و بی خطر است.

مصرف مجاز روزانه گل گاو زبان

انوشیروانی با اشاره به اینکه جوشانده گل گاو زبان ایرانی برای تقویت قلب و سیستم عصبی و کاهش اضطراب بسیار مفید است، می گوید: میزان مصرف روزانه زبان گاوی در بزرگسالان حدود 5 گرم است که باید در حدود یک و نیم جوشانده شود. نصف لیوان آب به مدت 10 دقیقه به آرامی بجوشانید. افزودن آبلیمو یا آبلیمو به جوشانده زبان گاو ضروری نیست، بلکه آن را خوش رنگ و دلپذیر می کند و مهمتر از آن برای کسانی که از تپش قلب مضطرب همراه با حرارت بدن، سینه و صورت رنج می برند، مفیدتر است.

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا