سلامت خانواده

گلستان، اردبیل و تهران گزیدگی حیوانات را ثبت کردند/ فعالیت 785 واحد پیشگیری از هاری در کشور

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از و به نظر می رسیدمحمدرضا شیرزادی تصریح کرد: مردم از نزدیک شدن به سگ های ولگرد و بی صاحب خودداری کنند، زیرا بیشتر موارد گزش انسان توسط سگ ها ایجاد می شود و همچنین باید از آزار و اذیت و نزدیک شدن به حیوانات خودداری کرد، زیرا سایر حیوانات اهلی و وحشی نیز می توانند به ویروس هاری و بیماری هاری مبتلا شوند. در صورت گزش احتمال ابتلا به هاری وجود دارد.

وی افزود: تمامی موارد حیوان گزیدگی اعم از اهلی و وحشی حتی اگر حیوان گزنده سگی با قلاده و سابقه واکسیناسیون کامل باشد باید هاری محسوب شود و بیمار سریعا تحت اقدامات پیشگیری و درمان هاری قرار گیرد. ، داشتن سابقه واکسیناسیون حیوانات. انجام “سرواکسیناسیون” فرد مانعی ندارد.

رئیس اداره مبارزه با بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت یادآور شد: هاری نوعی بیماری ویروسی است که از طریق حیوان گزیدگی سرایت می کند. هار این ویروس به انسان منتقل می شود، این ویروس در بزاق حیوان و زمانی که حیوان ترشح می شود هارانسان یا حیوان دیگری را گاز می گیرد، بدنبال آسیبی که در سطح پوست وارد می شود، ویروس وارد بدن می شود و چون این ویروس نوروفیلیک است، به نخاع و در نهایت مغز می رسد و منجر به التهابی در مغز می شود که به آن می گویند. آنسفالیت ممکن است اگر فردی به این حالت برسد، هاری در بدن مستقر شده و فرد به این بیماری مبتلا شود.

شیرزادی با بیان اینکه راه اصلی انتشار هاری از طریق حیوان گزیدگی است، افزود: به ویژه در گربه ها و گربه سانان، هاری از طریق پنجه نیز منتقل می شود، زیرا گربه ها دائماً پنجه های خود را می لیسند و پنجه ها به بزاق آلوده می شوند و در هنگام خاراندن. ، می توانند ویروس را از طریق خراش به انسان منتقل کنند. هاری از طریق پوست سالم منتقل نمی‌شود، اما اگر کوچک‌ترین خراش یا زخم در پوست وجود داشته باشد، می‌تواند سرایت کند.

وی افزود: با توجه به تقویت سیستم مراقبت و گزارش حیوان گزیدگی و افزایش موازی موارد هاری حیوانی در 20 سال گذشته در کشور، تعداد موارد حیوان گزیدگی از 18 هزار و 305 مورد (با میزان بروز 35 مورد افزایش یافته است. در سال 1366 به بیش از 360000 نفر در سال 1402 (با میزان بروز 177 در 100000 نفر جمعیت) رسید.

رئیس اداره مبارزه با بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت با بیان اینکه در سال 1403 چهار مورد مرگ ناشی از هاری در کشور ثبت شده است، گفت: در سال 1402 با اقدامات به موقع، 18 مورد مرگ ناشی از هاری گزارش شده است. (مراجعه به مراکز مجهز شستشو و واکسیناسیون)، نسبت موارد هاری انسانی به بروز حیوان گزیدگی (به عنوان یکی از شاخص های مهم مراقبت از حیوان گزیدگی) کاهش یافته است.

شیرزادی افزود: بر اساس آخرین وضعیت حیوان گزیدگی در کشور بیشترین میزان ابتلا در استان های گلستان، اردبیل و تهران بوده و پس از آن استان های خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه سایر استان ها شیوع متوسط ​​و خفیف دارند، تصریح کرد: هاری انسانی و مرگ و میر در استان های شمالی و شمال غرب (مازندران، گلستان، کرمان، فارس، هرمزگان، همدان، کردستان، لرستان و کرمانشاه) نیز گزارش شده است. .

رئیس اداره مبارزه با بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت گفت: با توجه به بومی بودن این بیماری در کشور، تمامی موارد حیوان گزیدگی در انسان توسط پستانداران خونگرم باید تحت درمان و مراقبت های پیشگیرانه قرار گیرد.

شیرزادی بر لزوم مراجعه سریع به مراکز درمانی پس از گزش توسط حیوانات تاکید کرد و گفت: در صورت گزش فردی باید سریعا به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کند تا اقدامات واکسیناسیون برای وی انجام شود و از پیشرفت بیماری جلوگیری شود. و در حال حاضر 785 واحد مراقبت وجود دارد. پیشگیری از هاری و حیوان گزیدگی در سراسر کشور فعال است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا