اخبار سلامت

گزش سگ های واکسن زده هم می تواند باعث ابتلا به هاری شود

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، محمدرضا شیرزادی با بیان اینکه مردم از نزدیک شدن به سگ های ولگرد بدون صاحب خودداری کنند، اظهار داشت: بیشترین موارد گزش حیوانات به انسان توسط سگ ها ایجاد می شود.

وی افزود: از آزار و نزدیک شدن به حیوانات خودداری کنید زیرا سایر حیوانات اهلی و وحشی نیز ممکن است به ویروس هاری مبتلا شوند و در صورت گزش احتمال ابتلا به هاری وجود دارد.

شیرزادی ادامه داد: تمامی موارد حیوان گزیدگی اعم از اهلی و وحشی حتی اگر حیوان گزنده سگی با قلاده و سابقه واکسیناسیون کامل باشد باید هاری محسوب شود و بیمار بلافاصله تحت اقدامات پیشگیری و درمان هاری قرار گیرد که داشتن سابقه واکسیناسیون است. حیوان مانعی برای واکسیناسیون انسان نیست.

رئیس اداره مبارزه با بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت تصریح کرد: هاری یک بیماری ویروسی است که از طریق گزش حیوانات هار به انسان منتقل می شود. این ویروس در بزاق حیوان ترشح می شود و زمانی که حیوان هار انسان یا حیوان دیگری را به دنبال جراحتی روی پوست گاز می گیرد، ویروس وارد بدن می شود و چون این ویروس نوروفیلیک است، به نخاع و در نهایت مغز می رسد و منتهی می شود. باعث التهاب در مغز به نام آنسفالیت می شود. اگر فردی به این حالت برسد، هاری در بدن مستقر شده و فرد به این بیماری مبتلا می شود.

شیرزادی با بیان اینکه راه اصلی انتشار هاری از طریق حیوان گزیدگی است، گفت: به ویژه در گربه و گربه سانان، هاری از طریق پنجه زدن منتقل می شود، زیرا گربه دائماً چنگال های خود را می لیسد و چنگال ها به بزاق آلوده می شوند. در حین پنجه زدن، ویروس می تواند از طریق خراش به انسان منتقل شود. هاری از طریق پوست سالم قابل انتقال نیست، اما اگر کوچکترین خراش یا زخمی روی پوست وجود داشته باشد، می تواند سرایت کند.

وی افزود: با توجه به تقویت سیستم مراقبت و گزارش حیوان گزیدگی و افزایش موازی موارد هاری حیوانی در 20 سال گذشته در کشور، آمار موارد حیوان گزیدگی 18 هزار و 305 مورد (با میزان بروز 35 در صد) است. هزار نفر جمعیت). در سال 1366 به بیش از 360 هزار نفر در سال 1402 (با میزان بروز 177 در صد هزار نفر جمعیت) رسید.

شیرزادی تصریح کرد: بر اساس آخرین وضعیت حیوان گزیدگی در کشور، بیشترین میزان ابتلا در استان های گلستان و اردبیل تهران (503 و 398 مورد در هر صد هزار نفر جمعیت) و پس از آن استان های خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری (397 و 397 نفر) است. 292 مورد). در هر صد هزار نفر جمعیت).

وی با اشاره به اینکه سایر استان ها شیوع متوسط ​​و خفیف دارند، افزود: هاری انسانی و مرگ و میر در استان های شمالی و شمال غرب (مازندران، گلستان، کرمان، فارس، هرمزگان، همدان، کردستان، لرستان و کرمانشاه) نیز گزارش شده است. است.

رئیس اداره مبارزه با بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت گفت: با توجه به بومی بودن این بیماری در کشور، تمامی موارد حیوان گزیدگی در انسان توسط پستانداران خونگرم باید تحت درمان و مراقبت های پیشگیرانه قرار گیرد.

شیرزادی با تاکید بر لزوم مراجعه به مراکز درمانی پس از گزش توسط حیوانات، گفت: در صورت گزش، باید در اسرع وقت به مراکز جامع سلامت مراجعه کند تا اقدامات واکسیناسیون برای وی انجام شود و از پیشرفت بیماری جلوگیری شود. و در حال حاضر 785 واحد مراقبت از هاری و حیوان گزیدگی در سراسر کشور فعال است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا