سلامت خانواده

گاهی اوقات این بیماری هیچ علامتی ندارد

به گزارش خبرآنلاین، کارشناسان می گویند این یافته ها ممکن است منجر به درک بهتر این موضوع شود که چگونه برخی از افراد سالم و بدون دارو یا بیماری مغزی به سن 90 یا حتی 100 سالگی می رسند.

ایسنا در خبری نوشت: در این تحقیق، کارشناسان بافت‌های مغز موجود در بانک مغز هلند را که نمونه‌های مغز اهدایی بیش از 5000 فرد متوفی که از طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها رنج می‌بردند، مورد ارزیابی قرار دادند.

بانک مغز همچنین سوابق پزشکی مستند و جزئیات دوره بیماری را همراه با علائم هر اهداکننده نگهداری می کند.

کارشناسان دریافتند که زیرگروهی از افراد مبتلا به فرآیندهای بیماری آلزایمر در مغزشان هیچ علامت بالینی در طول زندگی خود نداشتند و این نشان می‌دهد که آنها یک گروه «تاب‌آور» در نظر گرفته می‌شوند.

هنگامی که کارشناسان فعالیت ژنی مغز افراد این گروه را ارزیابی کردند، دریافتند که چندین فرآیند دستخوش تغییرات شده است.

به نظر می رسد یک نوع سلول ستاره ای شکل به نام آستروسیت، آنتی اکسیدان متالوتیونین بیشتری تولید می کند.

این سلول ها به عنوان جاذب کننده های مغز شناخته می شوند که نقش محافظتی دارند، اما در برخی موارد ممکن است از طریق سلول های دیگری به نام میکروگلیا نیز باعث التهاب شوند.

کارشناسان دریافتند که در گروه انعطاف پذیر، به نظر می رسد یک مسیر میکروگلیا که اغلب با بیماری آلزایمر مرتبط است، فعالیت کمتری دارد.

این مطالعه همچنین نشان داد که واکنش طبیعی که به طور خودکار پروتئین سمی به اشتباه تا شده را از بین می برد، در بیماران آلزایمر تغییر می کند، اما این روند در افراد انعطاف پذیر نسبتا طبیعی بود.

یافته‌های این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که ممکن است میتوکندری‌های بیشتری در سلول‌های مغز افراد انعطاف‌پذیر وجود داشته باشد که نیروگاه هر سلول است و تولید انرژی بهتر در مغز آنها را تضمین می‌کند.

به گزارش ایندیپندنت، «لوک دفریچ» یکی از نویسندگان این تحقیق گفت: آنچه در سطح مولکولی و سلولی در این افراد می افتد هنوز مشخص نبود. بنابراین، در بانک مغز به دنبال اهداکنندگانی با بافت مغزی غیرطبیعی بودیم که علائم زوال شناختی را نشان ندادند.

دکتر دفیریش گفت: «ما 12 مورد را در بین همه اهداکنندگان پیدا کردیم، بنابراین تا حدودی نادر است. تصور می شود ژنتیک و سبک زندگی نقش مهمی در تاب آوری دارند، اما مکانیسم دقیق آن هنوز ناشناخته است.

تحقیقات اخیر همچنین نشان داده است که افرادی که تحریکات شناختی زیادی دریافت می‌کنند، مانند افرادی که شغل پیچیده‌ای دارند، ممکن است قبل از ظاهر شدن علائم، تراکم بیشتری از ناهنجاری‌های آلزایمر را تحمل کنند، که نشان می‌دهد ممکن است انعطاف‌پذیری ایجاد کنند.

همچنین نشان داده شده است که ورزش بدنی و یک سبک زندگی فعال از نظر شناختی با ارتباطات اجتماعی فراوان، شروع بیماری آلزایمر را به تاخیر می اندازد.

دکتر دفیریش در پایان خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم مبنای مولکولی تاب آوری را پیدا کنیم، نقطه شروع جدیدی برای ساخت داروهایی داریم که می تواند فرآیندهای مرتبط با تاب آوری را در بیماران آلزایمر فعال کند.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا