سلامت خانواده

کیسه های فیلتردار عوارض انتقال خون را کاهش می دهند – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی جمالی روز شنبه 24 شهریور 1403 در همایش پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان انتقال خون در مرکز همایش های سازمان صدا و سیما، اظهار داشت: اهداکنندگان خون از سن 18 سالگی تا 65 می توانند خون اهدا کنند و اهداکنندگان مستمر خون می توانند جان هزاران نفر را نجات دهند. صرفه جویی اگر هر اهدا کننده سالی چهار بار خون اهدا کند، با توجه به اینکه هر خون به 3 فرآورده تبدیل می شود، سالانه جان 12 نفر را نجات می دهد.

وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون با گروه های مختلف تفاهم نامه ای منعقد کرده است، تصریح کرد: به عنوان مثال سازمان انتقال خون برای افزایش جمعیت آماری اهداکنندگان جوان و دختر با بسیج تفاهم نامه ای منعقد کرده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون اهداکنندگان خون را فرماندهان گمنام نظام سلامت عنوان کرد و گفت: پزشکان سازمان انتقال خون سربازان گمنام نظام هستند. میانگین درآمد هر پزشک اهدای خون حدود 20 میلیون تومان است.

وی ادامه داد: نه تنها پزشکان، بلکه همه پرسنل این سازمان با درآمد اندک کار خود را انجام می دهند؛ زیرا در یک سازمان مقدس مشغول به کار هستند، سازمان انتقال خون در 3 سال گذشته با وجود همه سختی ها و محدودیت ها به دستاوردهای زیادی دست یافته است. .

جمالی با بیان اینکه سعی کردیم از روش های نوین کشورهای پیشرفته در سازمان انتقال خون استفاده کنیم، افزود: با تلاش همکاران و مردم توانستیم با وجود همه سختی ها از جمله تحریم ها و کمبود بودجه به دستاوردهایی برسیم. بیایید بیایم و ایرادات را برطرف کنید. سازمان انتقال خون ایران به عنوان بهترین سازمان انتقال خون در منطقه نائل آمده است.

وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون در طول عمر خود با اتفاقات مختلفی مواجه بوده است، گفت: به عنوان مثال تدوین اساسنامه این سازمان در سال 69، اهدای خون 100 درصد داوطلبانه و آزمایش هایی مانند هپاتیت انجام شود. بخشی از وی نقاط عطف سازمان انتقال خون را برشمرد.

جمالی با بیان اینکه پیش از این با وجود اینکه 100 درصد اهدای خون داوطلبانه داشتیم، اما گاهی با کمبود خون مواجه می شدیم، گفت: میزان ذخیره خون در گذشته برابر با 4 روز بود، اما میزان ذخیره خون در حال حاضر به 8 روز رسیده است. . نه تنها خون رسانی افزایش می یابد، بلکه تمام نیازها برآورده می شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه 100 درصد پاسخگوی نیاز بیمارستان ها به خون و فرآورده های خونی هستیم، تصریح کرد: به عنوان مثال توانستیم خون مورد نیاز همه مجروحان حادثه تروریستی کرمان را تامین کنیم. .

جمالی با بیان اینکه انتقال خون پیش بیمارستانی را به صورت پایلوت اجرا کرده ایم، تصریح کرد: این موضوع با همکاری سازمان هلال احمر قابل انجام است. در صورت مجهز بودن آمبولانس ها یا هلیکوپترهای امدادی به خون و انتقال خون در محل حادثه می توان از تلفات و تلفات جانی جلوگیری کرد.

او گفت که استفاده از کیسه های خون فیلتر افزایش، مشخص شده: استفاده از کیسه های خون فیلتر عوارض ناشی از انتقال خون را کاهش می دهد. زمانی که سکان هدایت سازمان انتقال خون را به دست گرفتم، میزان استفاده از کیسه های خون فیلتر حدود 25 درصد بود که سال گذشته به 60 درصد رسیدیم. میزان استفاده از کیسه های خون فیلتر امسال بیش از 70 درصد است و در نظر داریم تا پایان سال آینده این میزان را به 100 درصد برسانیم.

جمالی درباره غربالگری آنتی بادی گفت: این آزمایش بخشی از واجب است و ما شروع به انجام آن کرده ایم. اگر آزمایش غربالگری آنتی بادی انجام نشود، خطر مرگ نوزاد به دلیل وجود آنتی بادی در خون پس از تزریق خون وجود دارد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه عدالت را در کانون توجه قرار داده ایم، ادامه داد: تمام امکاناتی که برای انجام آزمایش خون در استان تهران فراهم کرده ایم در استان های محروم و کم برخوردار کشور مانند سیستان بلوچستان و … نیز وجود دارد. ایلام.

وی با اشاره به احداث مرکز ذخیره خون در شهرستان پرند، گفت: سازمان انتقال خون کشور به منظور ایجاد گزینه جایگزین برای ذخیره خون در استان تهران، مرکزی در شهرستان پرند در دست ساخت دارد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه 70 درصد تجهیزات پزشکی کشور توسط شرکت های دانش بنیان ساخته می شود افزود: سازمان انتقال خون از شرکت های دانش بنیان حمایت می کند. یک شرکت دانش بنیان سیستم هایی را برای حمل و نگهداری خون طراحی کرده و توافقات خوبی با سازنده این تجهیزات بسته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا