سلامت خانواده

کهیر در اثر حساسیت به برخی غذاها یا داروها ایجاد می شود

سیدموید علویان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا تغییر رنگ پوست و چشم ها به زرد یا زردی را یکی از علائم هپاتیت حاد دانست و گفت: زردی زردی پوست و چشم ها به دلیل افزایش هپاتیت است. بیلی روبین در خون، که روزانه به طور طبیعی و پس از تخریب رخ می دهد. گلبول های قرمز بیلی روبین تولید می کنند و با صفرا از بدن خارج می شود.

وی افزود: در صورت اختلال عملکرد کبد مانند هپاتیت یا انسداد مجرای صفرا مانند سنگ کیسه صفرا، بیلی روبین خون دفع نمی شود و به دلیل تجمع آن در بدن، زردی ایجاد می شود. البته یرقان همیشه به معنای هپاتیت نیست و ممکن است. دلایل دیگری مانند تخریب سریع گلبول های قرمز یا همولیز داشتن

رئیس انجمن مطالعات کبدی ایران (هپاتیت)، استاد دانشگاه و فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه بسیاری از مبتلایان به هپاتیت و به ویژه ناقلین هپاتیت سابقه زردی ندارند، تصریح کرد: مصرف بیش از حد هویج یکی از عواملی است که باعث می شود می تواند منجر به زردی شود. این حالت بیشتر در کودکان رخ می دهد، اما زردی ناشی از آن با زردی متفاوت است.

علویان ادامه داد: در بسیاری از میوه ها و سبزیجات مانند هویج و نارنگی، ماده زرد رنگی به نام کاروتن و اگر انسان روزی یک لیوان آب هویج بخورد یا سایر مواد ذکر شده را زیاد مصرف کند، مقدار این ماده در بدن او به حدی می رسد که کبد توانایی لازم برای متابولیسم و ​​دفع آن را ندارد و مقدار در خون افزایش می یابد و باعث زرد شدن پوست می شود.

وی با اشاره به تفاوت اصلی زردی ناشی از مصرف برخی میوه ها و سبزیجات با زردی ناشی از بیماری های کبدی و خونی، گفت: در زردی ناشی از تجمع رنگدانه ها کاروتن در خون، سفیدی چشم زرد نمی شود و اگر مواد مغذی موثر کاهش یابد، زردی به تدریج طی چند هفته از بین می رود.

رئیس انجمن مطالعات کبدی ایران (هپاتیت)، استاد دانشگاه و فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه در بیشتر موارد کهیر از علائم هپاتیت نیست، افزود: گاهی ضایعات پوستی مانند کهیر پس از ابتلا به هپاتیت ظاهر می شود. این بیماری در اثر رسوب آنتی ژن های هپاتیت در پوست ایجاد می شود، اما در بیشتر موارد کهیر مزمن از علائم هپاتیت نیست.

علویان خاطرنشان کرد: کهیر عارضه آزاردهنده ای است که برخی از بیماران به صورت متناوب به آن مبتلا می شوند و در بسیاری از موارد با وجود آزمایشات مختلف نمی توان علت آن را پیدا کرد اما به طور کلی علت بروز کهیر می تواند حساسیت به برخی غذاها یا داروها، عفونت های مزمن مانند سینوزیت ، عفونت دندان، بیماری کیسه صفرا و عفونت انگلی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا