سلامت خانواده

کهیر به دلیل حساسیت به برخی غذاها یا داروها ایجاد می شود

سیدموید علویان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه تغییر رنگ پوست و چشم به زرد یا زردی یکی از علائم هپاتیت حاد است، اظهار کرد: زردی زردی پوست و چشم ها به دلیل افزایش هپاتیت است. بیلی روبین در خون که به طور طبیعی روزانه است و به دنبال تخریب گلبول های قرمز خون، بیلی روبین تولید شده و از طریق صفرا از بدن خارج می شود.

وی افزود: در صورت اختلال عملکرد کبد مانند هپاتیت یا انسداد مجرای صفرا مانند سنگ کیسه صفرا، بیلی روبین خون دفع نمی شود و به دلیل تجمع آن در بدن، زردی ایجاد می شود. البته یرقان همیشه به معنای هپاتیت نیست و ممکن است. دلایل دیگری مانند تخریب سریع گلبول های قرمز و یا همولیز دارند

رئیس انجمن مطالعات کبدی ایران (هپاتیت)، استاد دانشگاه و فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه بسیاری از مبتلایان به هپاتیت و به ویژه ناقلین هپاتیت سابقه زردی ندارند، تصریح کرد: مصرف زیاد هویج یکی از عوامل این بیماری است. که می تواند منجر به زردی شود که بیشتر در کودکان اتفاق می افتد، اما زردی حاصل با زردی متفاوت است.

علویان ادامه داد: در بسیاری از میوه ها و سبزیجات مانند هویج و نارنگی، ماده زرد رنگی به نام کاروتن وجود دارد و اگر فردی در روز یک لیوان آب هویج بخورد یا مواد دیگر را بیش از حد مصرف کند، میزان این ماده در بدن او وجود دارد. افزایش خواهد یافت. به حدی می رسد که کبد توانایی متابولیسم و ​​دفع آن را ندارد و مقدار آن در خون افزایش می یابد و باعث زرد شدن پوست می شود.

وی با اشاره به تفاوت اصلی زردی ناشی از مصرف برخی میوه ها و سبزیجات با زردی ناشی از بیماری های کبدی و خونی، گفت: در زردی ناشی از تجمع رنگدانه کاروتن در خون، سفیدی چشم زرد نمی شود و زردی ناشی از بیماری های کبدی و خونی است. اگر غذای موثر کاهش یابد. زردی به تدریج طی چند هفته ناپدید می شود.

رئیس انجمن مطالعات کبدی ایران (هپاتیت)، استاد دانشگاه و فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه در اکثر موارد کهیر جزو علائم هپاتیت محسوب نمی شود، افزود: گاهی ضایعات پوستی مانند کهیر پس از ابتلا به هپاتیت ظاهر می شود. این بیماری در اثر رسوب آنتی ژن های هپاتیت در پوست ایجاد می شود، اما در بیشتر موارد کهیر مزمن از علائم هپاتیت نیست.

علویان خاطرنشان کرد: کهیر عارضه آزاردهنده ای است که برخی از بیماران به طور متناوب به آن مبتلا می شوند و در بسیاری از موارد با وجود آزمایشات مختلف نمی توان علت آن را پیدا کرد، اما به طور کلی علل ایجاد کهیر می تواند حساسیت به برخی غذاها یا داروها، عفونت های مزمن مانند سینوزیت، عفونت دندان، عفونت کیسه صفرا و عفونت انگلی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا