سلامت خانواده

کنترل اضطراب کودکان سرطانی در اتاق بازی – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

پوره ذوقی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به خدمات اتاق های بازی بیمارستان سرطانی کودکان محک توضیح داد: در این اتاق ها بازی درمانی انفرادی یا گروهی انجام می شود. علاوه بر بیمارستان محک در برخی از بیمارستان های دولتی و دانشگاهی شهرستان ها که دارای بخش خون هستند انکولوژی همچنین یک اتاق بازی معیار هستند.

وی درباره کارکرد بازی درمانی در گذراندن روزهای درمان کودکان سرطانی بیان کرد: بسیاری از کودکان تحت درمان اختلال بالینی ندارند، اما از اضطراب ناشی از وضعیت بیماری رنج می برند. از سوی دیگر برخی از کودکان دچار اختلالات بالینی مانند اضطراب و افسردگی هستند و برای هر دو گروه بازی درمانی با توجه به شرایط روانی آنها انجام می شود.

به گفته ذوقی، بازی درمانی برای پذیرش و مفهوم سازی بیماری و طی کردن مسیر درمانی کودکان مبتلا به سرطان استفاده می شود و در طی آن سعی می شود محیط درمان را برای بیماران تلطیف کنند، زیرا اکثر کودکان از کاهش بیماری رنج می برند. خلق و خوی ناشی از طولانی شدن دوره درمان؛ بنابراین بازی درمانی منجر به فعال شدن رفتاری این کودکان می شود.

او در مورد عملکرد چرخ دستی این کتاب که محتوای آن توسط گروه روانشناسی با دقت انتخاب شده و کتاب های آن توسط داوطلبان توزیع می شود، گفت: چرخ دستی این کتاب شامل گاری است که برای کودکان سرطانی کتاب حمل می کند. از سوی دیگر برخی از آثار به صورت دیجیتالی در اختیار کودکان و خانواده هایشان قرار می گیرد. کتاب ها توسط کارشناسان روانشناسی انتخاب و انتخاب می شوند و سپس بر اساس استانداردهای تعیین شده، تنوع و … خریداری می شوند.

به گفته معاون روانشناسی موسسه خیریه محک، کودکان بستری در بیمارستان سرطان کودکان محک می توانند چرخ دستی کتاب آثار مورد علاقه خود را انتخاب کنید. گاهی روانشناسان کتابی را بر اساس فرآیندهای درمانی کودکان انتخاب می کنند و به آنها می دهند.

وی تاکید کرد: ارائه خدمات بازی درمانی و چرخ دستی کتاب به منظور بهبود محیط درمانی کودکان سرطانی و افزایش اثربخشی برنامه های درمانی طراحی شده است و اثرات آن را به خوبی می توان در مراحل درمان کودکان سرطانی مشاهده کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا