سلامت خانواده

کم خونی به بافت های قلب و مغز آسیب می زند/ درمان این بیماری با طب سنتی چیست؟

رضا معطری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا درباره علل کم خونی اظهار کرد: کم خونی به کاهش میزان هموگلوبین (پروتئین حامل اکسیژن) در خون اطلاق می شود و این عارضه می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله کمبود آهن، ویتامین B12 باشد. و کمبود اسید فولیک و عوامل تخریب کننده خون. آسیب به مغز استخوان (مکانیسم تولید خون)، بیماری های مزمن (مانند التهاب ها یا بیماری های التهابی روده)، عوامل تغذیه ای و خونریزی های پراکنده.

وی ادامه داد: کم خونی انواع مختلفی دارد که هر کدام علت خاصی دارند. کم خونی ممکن است موقت یا طولانی مدت باشد و ممکن است از خفیف تا شدید متغیر باشد. کم خونی اغلب به بیش از یک دلیل رخ می دهد.

این متخصص طب سنتی درباره علائم کم خونی اظهار داشت: علائم کم خونی یا کاهش هموگلوبین خون ممکن است با توجه به شدت کم خونی و علت آن متفاوت باشد، از دست دادن انرژی و خستگی یکی از شایع ترین علائم کم خونی است. ، کاهش هموگلوبین می تواند منجر به ناراحتی شود. و دچار سرگیجه شود، همچنین کم خونی می تواند اکسیژن رسانی به بافت ها را کاهش دهد که با تنفس سریع و تنگی نفس همراه است.

وی افزود: باید توجه داشت که پوست کشیده، خشک یا زرد ممکن است به دلیل کمبود هموگلوبین و اکسیژن باشد، لثه ها و زبان رنگ پریده و در مواردی زبان نیز زرد شود.

معطری گفت: سرفه، تنفس سریع، سردرد و گیجی از دیگر علائم ناشی از کم خونی است. کم خونی می تواند تاثیر مستقیمی بر ضربان قلب داشته باشد و منجر به ضربان قلب نامنظم شود. همچنین کم خونی ممکن است باعث کاهش اشتها و کاهش وزن شود.

وی ادامه داد: اگرچه این علائم ذکر شده ممکن است ناشی از بیماری های دیگری نیز باشد، اما در صورت مشاهده علائم مشابه، مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات لازم برای تعیین علت این علائم توصیه می شود. و در صورت لزوم درمان مناسب انجام شود.

این متخصص طب سنتی با اشاره به درمان های کم خونی در طب سنتی گفت: زعفران و آویشن به عنوان گیاهان تقویت کننده خون شناخته می شوند و مصرف روزانه زعفران در غذا می تواند به افزایش هموگلوبین کمک کند. همچنین گل کنگر فرنگی همچنین خاصیت تقویت کننده خون دارد و در درمان کم خونی موثر است.

وی افزود: غذاهایی مانند گوشت گوسفند، لوبیا، نخود، پنیر و سبزیجات سبز حاوی آهن هستند که مصرف آن می تواند به افزایش سطح آهن خون کمک کند و ویتامین C نیز جذب آهن را افزایش می دهد. لازم است بدانید که میوه ها و سبزیجاتی مانند پرتقال پرتقال، توت فرنگی و انجیر منابع خوبی از ویتامین C هستند.

معطری گفت: انجام فعالیت های ورزشی ملایم و داشتن آرامش می تواند به بهبود گردش خون و افزایش سطح انرژی کمک کند، اما استرس ممکن است منجر به تخریب سلول های خونی شود، بنابراین مدیریت استرس مهم است.

وی ادامه داد: از آنجایی که ملاس سیاه منبع طبیعی ویتامین B، آهن و سایر مواد معدنی ضروری است، طبق نظر پزشک مصرف آن به بیماران کم خونی توصیه می شود، زمانی که این ماده طبیعی را روزانه مصرف کنیم، تولید هموگلوبین خون را برای بهبود کم خونی افزایش می دهد. .

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: کم خونی اغلب به دلیل کمبود اسید فولیک در خون ایجاد می شود که جریان خون نمی تواند میزان هموگلوبین مورد نیاز بدن انسان را تولید کند، همچنین برگ سبز اسفناج منبع طبیعی ویتامین B12، فولیک است. اسید و سایر مواد مغذی حیاتی

وی افزود: دانه کنجد سیاه سرشار از اسید فولیک، آهن، کلسیم و منیزیم است که برای رژیم غذایی افراد در صورت کم خونی ضروری است و سطح آهن را افزایش می دهد و به جذب آهن در بدن کمک می کند.

معطری گفت: یک یا دو قاشق چایخوری کنجد سیاه را دو تا سه ساعت در نصف فنجان آب خیس کنید، سپس آب آن را خالی کنید و از کنجد خمیری غلیظی درست کنید، بهتر است با یک قاشق دمنوش کنجد سیاه تهیه شود. باید مصرف شود.

وی تصریح کرد: خرما و کشمش منبع خوبی از آهن و ویتامین C هستند و به تقویت ایمنی بدن و بهبود جذب آهن کمک می کنند، بنابراین صبح ها کشمش و خرما مصرف کنید، اما باید مراقب باشید که خرما و کشمش زیاد مصرف نکنید، زیرا این میوه ها باعث افزایش جذب آهن می شود. سرشار از قند هستند و ممکن است سطح قند خون را افزایش دهند.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: قبل از استفاده از هر نوع درمان یا مکمل غذایی توصیه می شود با پزشک خود یا متخصص طب سنتی مشورت کنید، همچنین این موارد به عنوان درمان مکمل و بر اساس نیاز شخصی اعمال می شود و هرگز جایگزین مشاوره نمی شود. و توسط پزشک تجویز نخواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا