سلامت خانواده

کم آبی بدن، فعالیت مداوم، برخی داروها و هوای گرم می تواند منجر به گرمازدگی شود

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افشین امینی با بیان اینکه با گرم شدن هوا شرایط فیزیولوژیکی بدن تغییر می کند، گفت: برای گرمازدگی تنها نباید در معرض گرمای مداوم قرار بگیرید. بلکه کاهش آب بدن، فعالیت مداوم، استفاده از برخی داروها و در عین حال گرم کردن هوا می تواند منجر به گرمازدگی شود.

وی افزود: افرادی که دائماً فعال هستند و یا از بیماری مزمن رنج می برند و دارو مصرف می کنند، برای پیشگیری از گرمازدگی و عوارض ناشی از آن، مایعات فراوان مصرف کنند. در فصل گرما تا حد امکان از لباس هایی استفاده کنید که گردش هوا را تسهیل می کند. و از پوشیدن لباس هایی با الیاف نایلون خودداری کنید تا گرمای هوا راحتتر از بین برود.

متخصص فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اگر بدن شما کمتر از حد معمول در دمای بالاتر از حد معمول تعریق می کند، در مدت معینی که در معرض گرما قرار می گیرید یا استفاده می کنید، دست و صورت خود را با آب بشویید. یک داروی خاص، یا اگر در سفر هستید و به هر دلیلی نمی توانید مایعات کافی بنوشید، پزشک خود را در این مورد مطلع کنید.

امینی با بیان اینکه بیماران کلیوی، دیابتی ها، بیماری های قلبی، سالمندان و کسانی که تنظیم دمای بدنشان مشکل دارد بیشتر از سایر افراد در معرض گرمازدگی هستند، ادامه داد: ضعف و بی حالی، تشنگی و گاهی از دست دادن هوشیاری و گیجی. یکی از علائم گرمازدگی است.

وی افزود: اگر در گرمای شدید با فردی گیج و بی حال یا بیهوش برخورد کردید دمای بدن او را کاهش دهید و اگر فرد بیدار است و حالت تهوع و استفراغ ندارد به او مایعات خنک بدهید. اگر بیمار هستید، بدن خود را با حوله گرم کنید ولرم خود را خنک کنید و هرگز سعی نکنید یکباره بدن خود را با آب سرد خنک کنید.

متخصص فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: پس از انجام اقدامات ذکر شده برای فرد مبتلا به گرمازدگی، او را به آرامی بادبزن زده و با دستمال مرطوب دمای بدن را پایین بیاورید.

امینی تاکید کرد: در صورت از دست دادن هوشیاری فردی که دچار گرمازدگی شده است، به او چیزی برای نوشیدن و خوردن ندهید، بیمار را به پهلو بخوابانید، با اورژانس تماس بگیرید و از اقدامات خودسرانه پرهیز کنید، بر اقدامات درمانی تخصصی در زنجیره حیات تاکید شده است. اگر با فردی مواجه شدید که از گرمازدگی رنج می برد، با اورژانس تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا