بهداشت و درمان

کمبود مراکز ترومبکتومی برای بیماران سکته مغزی در کشور

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، فیض ابراهیم نیا از فلوشیپ مداخلات عصبی و عروقی اظهار داشت: 70 درصد از علل سکته مغزی مربوط به مشکلات قلبی و حدود 23 درصد مربوط به مشکلات عروقی گردن است. و بقیه موارد مربوط به مشکلات عروقی مربوط به پیری است پیری مربوط است.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: در سنین پایین پارگی عروق مغزی (آنوریسم) یکی از علل شایع خونریزی مغزی است و عوامل خطرزا مانند دیابت و سیگار از دیگر علل بسیار مهم آن محسوب می شود. ضربان نامنظم قلب (آریتمی) و پمپاژ ضعیف برون ده قلب و فشار خون بالا، عدم رعایت به موقع و دقیق داروی “وارفارین” در بیماران با تعویض دریچه قلب از دیگر عوامل خطر سکته مغزی است. البته آمبولی ساق پا در افرادی که نوعی ناهنجاری قلبی دارند می تواند باعث سکته شود.

وی با تاکید بر اینکه تمامی علل سکته مغزی از جمله «AVM» و همچنین «آنوریسم» و بیماری‌های عروقی خونریزی‌دهنده در بیمارستان فیروزگر تهران درمان و درمان می‌شوند، گفت: ایجاد و گسترش مراکز عصبی در سراسر کشور بسیار حائز اهمیت است. ” و حیاتی است؛ یکی از همکاران ما که در نیویورک کار می کند می گوید بیش از 70 مرکز ترومبکتومی (درمان سکته مغزی حاد با برداشتن لخته های خون از رگ های مغز) در نیویورک آمریکا که جمعیتی برابر با تهران دارد فعال است.

عضو انجمن جهانی پیوند اعصاب ادامه داد: وجود این مراکز و تلاش برای کاهش روزهای بستری بیماران و همچنین کاهش آسیب های جسمی و ناتوانی های افراد پس از سکته مغزی به قدری مهم است که این تعداد مرکز برای مقابله با مشکلات حاد عروقی به طور فعال ایجاد شده است. این مراکز در آمریکا تحت پوشش بیمه کامل هستند.

ابراهیم نیا افزود: در تهران تنها بیمارستان فیروزگر، بیمارستان امام (ره) و تا حدودی بیمارستان امام حسین (ع) چنین خدماتی را ارائه می دهند؛ به طوری که در حال حاضر در بیمارستان های تهران، بیمارستان امام حسین (ع) و بیمارستان امام حسین (ع) در حال انجام است. به جز بیمارستان های فیروزگر و امام خمینی، بقیه مراکز به صورت پاره وقت و انتخابی برای برخی خدمات فعالیت می کنند. بقیه مراکز در تهران و شهرستان ها این خدمات را به صورت جدی، مستمر و جامع ارائه نمی دهند.

یکی از اعضای بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه کد 724 مدتی است در وزارت بهداشت تعریف شده و در اکثر نقاط کشور فعال است، اما تنها منجر به تزریق داروی «RTPA» می شود، افزود: «مدتی است که کد 724 در وزارت بهداشت تعریف شده است. بر اساس مقالات علمی جدید دنیا، تزریق “RTPA” تنها 20 درصد در موارد سکته مغزی موثر است، یعنی در انتها تنها 20 درصد برای درگیری عروق کوچک موثر است و دنیا به این نتیجه رسیده است. نتیجه گیری اینکه در موارد سکته مغزی و خونریزی مغزی مهمترین اقدام اورژانسی برای بیمار ترومبکتومی است.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: تمام موارد سکته مغزی حاد باید مستقیماً در “لپ کت” گنجانده شود تا فرصت طلایی هدر نرود. همچنین وجود مراکز فعال در تمامی استان های کشور برای رسیدگی به موارد سکته مغزی ضروری است. در تهران به حداقل 10 مرکز فعال طبق دستورالعمل تدوین شده نیاز داریم. البته از نظر تجهیزات کمبود و مشکل داریم.

ابراهیم نیا افزود: در مرکز ما لیست انتظار برای اقدامات فوری و اورژانسی وجود ندارد و هر زمان که بیماری ترومبکتومی تشخیص داده شد، این شرایط برای پذیرش و درمان فراهم است. سایر بیماران نیز در برنامه ریزی بخش درمان گنجانده شده اند.

فلوشیپ Neurointervention گفت: اگرچه هزینه درمان و مواد مصرفی مورد نیاز برای درمان سکته مغزی گران و زیاد است، اما نتایج آن قابل مشاهده و ماندگار خواهد بود. در نهایت، سود این درمان بسیار بیشتر از هزینه است. تجهیزات مورد نیاز از فناوری خاصی بهره می برند و برای تجهیزات اولیه و یکبار مصرف ویژه برای انجام ترومبکتومی حدود 50 تا 60 میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

وی یادآور شد: این روش درمان در بیمارستان های دانشگاهی (دولتی) با بیمه حدود 5 تا 6 میلیون تومان هزینه دارد اما در بخش خصوصی بین 70 تا 85 میلیون تومان هزینه دارد.

این جراح مغز گفت: تقریبا در تمامی موارد اختلالات عروق مغزی و خونریزی عروق مغزی می توان مداخله درمانی انجام داد. تمامی حوادث عروقی و خونریزی های مغزی توسط همکارانم قابل رسیدگی است. در حوادث و سوانح مغزی، تصادفات رانندگی و خونریزی های مغزی، زمانی که رگ های خونی مغز پاره شده و فرد دچار لخته خون در مغز می شود، امکان رسیدگی توسط ما وجود دارد.

وی افزود: حجم و مساحت خونریزی در تصمیم گیری است دریافت کنید نحوه انجام درمان بسیار مهم است، مثلاً در مورد «کالبد شکافی» و «آنوریسم» درمان متفاوت است. این دوره درمانی پس از آنژیوگرافی اولیه مشخص و نهایی می شود که البته نوع مداخله و سرعت عمل برای درمان آن بسیار مهم است.

ابراهیم نیا گفت: اگر فردی دچار هر یک از علائم خاص موسوم به «BAFS» شد، باید در اسرع وقت به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کند تا از نظر سکته مغزی یا پارگی رگ مغزی بررسی شود. .

این فلوشیپ مداخله عصبی افزود: “B” مخفف کلمه تعادل است که به معنای تعادل است. افرادی که دچار عدم تعادل حاد به شکل سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ می شوند از این دسته هستند.

فرمود: «اِ» مخفف «آی» به معنای چشم; افرادی که از اختلال بینایی، کوری موقت حاد یا تغییر حاد و ناگهانی بینایی رنج می برند. “F” مخفف صورت به معنای چهره است. افرادی که از افتادگی یک طرفه صورت به شکل حاد رنج می برند. افرادی که از ضعف یک طرفه و حاد اندام رنج می برند. S مخفف Speech است. افرادی که به طور حاد و ناگهانی دچار اختلال گفتاری هستند.

ابراهیم نیا افزود: افراد در صورت مواجهه با هر یک از این علائم سریعا به بیمارستان فیروزگر یا مراکزی که امکانات درمانی دارند مراجعه کنند. این علائم باید بسیار مورد تاکید قرار گیرد و همه افراد جامعه به این علائم توجه کنند. این علائم مربوط به سن خاصی نیست، اگرچه در افراد مسن بیشتر دیده می شود، اما با توجه به شیوه زندگی، بروز آن در افراد جوان دور از انتظار نیست.

وی تاکید کرد: زمان طلایی درمان حدود 6 ساعت از شروع علائم است، اما بر اساس مقالات علمی در دنیا، اگر پس از گذشت 24 ساعت پس از مشاهده علائم در عکس های بیمار، اقدامات لازم را انجام دهیم. . ما دریغ نمی کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا