کمبود متخصص بیهوشی، زنان و اطفال در بسیاری از مناطق کشور

براساس خبرگزاری تاسنیم ، محمد رضا زافارغندی ، وزیر بهداشت و آموزش پزشکی ، در جلسه ای با دبیرخانه دائره المعارف مدرک تخصصی که توسط رئیس جمهور در ستاد وزارت بهداشت برگزار می شود ، با تأکید بر لزوم سیاست های واقعی و نیازهای بهداشتی در نیازهای بهداشتی کشور. همچنین به طور جدی به دنبال رفع موانع و اجرای سیاست های مؤثر برای پاسخ به این دو خواسته اساسی است.
وی از تلاش های متخصصان و اعضای هیئت تخصصی در تدوین سیاست های آموزشی و ارزیابی قدردانی کرد و افزود: “امروز ما در نقطهای هستیم که ایجاد سیاست در آموزش تخصصی و تخصصی بر اساس نیازهای واقعی کشور نیاز به بررسی های دقیق دارد.” ما نباید از نسبت منطقی بین رشته های اساسی و تخصصی غافل شویم. برنامه -توسعه بدون برنامه در برخی از رشته ها می تواند منجر به کمبود قدرت در مناطق اساسی و عمومی شود که عواقب جدی برای سیستم بهداشت در بحران ها و شرایطی خاص مانند وقایع ، جنگ یا بحران های منطقه ای خواهد داشت.
وزیر بهداشت با اشاره به برخی از تجربیات جهانی گفت: “امروز ، در برخی از کشورها ، پیشرفت های فنی و تخصصی باعث شده است که پزشکان مهارت های اساسی را نادیده بگیرند.” به عنوان مثال ، پزشکانی که فقط لاپاروسکوپی را یاد گرفته اند ، گاهی اوقات جراحی باز از دست داده اند. این شکاف بین تخصص و مهارت های اساسی باید در سیاست گذاری جدی گرفته شود.
ظفرگندی به ضرورت ارزیابی مستند ، عادلانه و علمی در امتحانات دائر ycl المعارف اشاره کرد: ما انتظار داریم که هیئت تخصصی نه تنها امتحان را انجام دهد. نقش مشاوره و سیاست ساز آنها در تعیین نیازها ، تعریف استانداردها و توضیح مسیرهای آینده سیستم آموزش ضروری است. نوشتن راهنماهای بالینی کافی نیست ، بلکه فراهم کردن مکان واقعی در سیستم ارجاع کشور و ساختار اجرایی است.
وزیر بهداشت در بخش دیگری از اظهارات خود به مشکلات بودجه وزارتخانه اشاره کرد و گفت: “ما وزارت بهداشت را با بدهی 97 تریلیون تومانس گرفتیم.” پزشکان جوانی که اخیراً وارد این پروژه شده اند ، ماههای پرداختی دریافت نمی کنند ، یا حقوق آنها برای تأخیر طولانی پرداخت می شود. کارکنان پرستاری همچنین با مشکلات مالی و معیشت قابل توجهی روبرو هستند.
وی با تأکید بر تأثیر تعرفه های ناکافی بر کیفیت خدمات و پدیده مهاجرت ، افزود: “در 8 سال گذشته ، در حالی که تورم عمومی 1080 ٪ بوده است ، رشد تعرفه فقط 200 ٪ و این شکاف عملاً کیفیت خدمات و انگیزه خدمات را تحت الشعاع قرار داده است.”
در پایان ، ظفرگندی با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت علمی امتحان کنندگان برای بهبود مسیرهای ورودی رشته ها و تجدید نظر در سیاست های تخصصی توسعه ، گفت: “امروز ، در بسیاری از مناطق کشور ، ما کمبود متخصص ، بیهوشی ، زنان ، کودکان و سایر تخصص های اساسی داریم.” ما انتظار داریم با ادامه این جلسات باشکوه و استفاده از تجربه و تجربه عزیزان خود که هم می تواند کیفیت آموزش را حفظ کند و هم نیازهای مردم را برآورده سازد ، به سیاست های مؤثر و واقع بینانه برسیم.
پایان پیام/