اخبار سلامت

کمبود تجهیزات تشخیص پوکی استخوان در کشور

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، علیرضا رئیسی در سمینار پوکی استخوان جدید، نبود زیرساخت های تشخیصی و درمانی در حوزه سلامت استخوان از جمله دستگاه های سنجش تراکم استخوان را مشکلی جدی دانست و اظهار داشت: در در کشور ما به ازای هر یک میلیون نفر تنها 7 دستگاه سنجش تراکم استخوان وجود دارد در حالی که این رقم در اروپا 16 و در برخی کشورها مانند ژاپن بیشتر است.

وی موفقیت کلینیک های ثانویه پیشگیری از شکستگی در کشور را برشمرد و ابراز امیدواری کرد با همکاری موثر پژوهشگاه غدد و متابولیسم و ​​بنیاد بین المللی پوکی استخوان بتوانیم با حمایت های صورت گرفته تعداد این کلینیک ها را در کشور افزایش دهیم. وزارت بهداشت.

رئیسی افزایش سن دیابت نوع 2 در ایران را نگران کننده خواند و افزود: با توجه به اینکه جمعیت کشور رو به پیری است، باید به گونه ای برنامه ریزی شود که جمعیت سالمندی سالم داشته باشیم نه باری که این امر را در بر می گیرد. توجه به اهمیت بیماری های غیر واگیر باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: در تلاش هستیم کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر را که در چند سال اخیر ضعیف شده بود احیا کنیم و امیدواریم با بازگشت اساتیدی که با داشتن دانش و تجربه لازم در این زمینه، این موضوع مجددا احیا خواهد شد. اجرا شود

در بخشی دیگر از این مراسم باقر لاریجانی; رئیس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم نیز پوکی استخوان را پدیده ای خاموش و بیماری مزمنی دانست که می تواند سالمندان را با چالش های متفاوت و پیچیده ای مواجه کند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین چالش ها بروز شکستگی های ناشی از پوکی استخوان است که سلامت افراد مبتلا را به طور جدی تهدید می کند.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش سن جمعیت، افزایش موارد پوکی استخوان در سال های آینده دور از انتظار نیست.

رئیس پژوهشکده غدد و متابولیسم با اشاره به نتایج یک مطالعه متاآنالیز که نشان از شیوع بالای شکستگی در جمعیت سالمند ایران داشت، افزود: شکستگی در بسیاری از موارد منجر به وابستگی افراد به دیگران، کاهش کیفیت می شود. از زندگی و حتی مرگ

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: توجه به این نکته حائز اهمیت است که پوکی استخوان علامتی نیست و اکثر بیماران از بیماری خود آگاهی ندارند و اقداماتی برای درمان آن و پیشگیری از شکستگی انجام نمی دهند. این موارد باعث می شود که بسیاری از بیماران در هنگام شکستگی متوجه بیماری خود شوند و مشکل اینجاست که در برخی موارد حتی در کشورهای پیشرفته حتی پس از اولین شکستگی نیز پوکی استخوان تشخیص داده نمی شود و درمان مناسب برای بیماران آغاز نمی شود. از این رو، پیشگیری از مواجهه با این چالش ها و تصمیم گیری صحیح در برابر آن، نیازمند آگاهی بیماران و نیز حساس سازی پزشکان نسبت به این مهم است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا