اخبار سلامت

کمبود بودجه دارویار در 1403/ نگرانی از کاهش دسترسی مردم به دارو در سال آینده

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت پرس ، عباس کبریایی زاده; یکی از اعضای هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنعت داروهای انسانی امروز در نشست خبری با موضوع تامین نقدینگی زنجیره تامین دارو، اظهار داشت: از نظر تعداد متخصصان صنعت داروسازی وی در سال های بعد از انقلاب 16 برابر رشد کرده است، تصریح کرد: آنچه امروز در صنعت داروسازی داریم ارزشی دارد که در کشور ناعادلانه رفتار می شود. امروز به شدت نگران آینده صنعت داروسازی و دسترسی مردم به خدمات دارویی در سال های آینده هستیم. وقتی شرایط فعلی را توضیح می دهیم، می بینیم که همه شاخص ها اعم از تامین منابع مالی، سیاست گذاری و… دچار مشکل هستند.

وی افزود: متاسفانه برنامه هفتم توسعه وضعیت صنعت را بدتر می کند. نگاهی به بودجه 1403 نیز نشان می دهد که وضعیت این حوزه در سال آینده بهتر نخواهد شد.

کبریایی زاده با بیان اینکه کمبود نقدینگی چالشی جدی در حوزه بهداشت و صنعت دارویی است، ادامه داد: برآوردها نشان می دهد مردم در حوزه دارویی 50 درصد از جیب خود پرداخت می کنند. محاسبات واحدهای صنفی و دانشگاهی نشان می داد که اگر امسال دولت 135 هزار میلیارد تومان برای طرح دروار اختصاص می داد، امسال پرداختی از جیب مردم افزایش نمی یافت، اما این بودجه نیز تخصیص نیافت!

وی گفت: در عین حال در سال 1402 به جای 135 هزار میلیارد تومان، بودجه پروژه دروار 69 میلیارد در نظر گرفته شد و حتی این بودجه کم نیز محقق نشد، به طوری که دولت 24 هزار میلیارد تومان برای این پروژه پرداخت کرده است. اجرای درور; در بهترین حالت دولت می تواند امسال 35 هزار میلیارد تومان از 69 هزار میلیارد تومان بودجه دروار را بپردازد، در حالی که می توانست بهتر از این هم عمل کند.

عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با هشدار به عدم کفایت بودجه درور برای سال آینده خاطرنشان کرد: در بودجه سال آینده گفتند 86 همات در نظر گرفته شده است اما اگر در نظر بگیریم. نرخ تورم، 180 هزار تا 200 هزار میلیارد تومان اعتبار برای دارو مورد نیاز است. تجربه نشان داده است که 100 درصد بودجه پیش بینی شده محقق نمی شود و به همین دلیل به شدت نگران اختلال در دسترسی مردم به دارو هستیم.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا