بهداشت و درمان

کمبود برخی واکسن‌ها، کشوری است/ تلاش برای تامین واکسن پنج‌گانه کودکان

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، همایون امیری امروز (18 مرداد) در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت تامین واکسن در استان خوزستان اظهار کرد: در حال حاضر به جز 5 گروه هدف، تمامی واکسن های مورد نیاز برای ایمن سازی گروه های هدف وجود دارد. واکسن فولد (پنتاوالان) به مقدار کافی برای استان خوزستان تهیه شده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با جدیت پیگیر رفع کمبود موقت پنج واکسن در کشور است.

امیری تصریح کرد: به مردم اطمینان داده می شود که به محض دریافت، واکسن 5 برابری به سرعت در تمامی مراکز بهداشتی و درمانی استان خوزستان توزیع می شود و بهورزان و مراقبان سلامت با کودکانی که واکسیناسیون تاخیری داشته اند تماس خواهند گرفت. ارتباط با والدین انجام داد

واکسن پنتاوالان یک واکسن ترکیبی است که در برابر پنج بیماری مهم بسیار موثر است. این واکسن حاوی آنتی بادی هایی است که از بدن کودک در برابر دیفتری، سیاه سرفه، هموفیلوس آنفلوآنزا نوع B، هپاتیت B و کزاز محافظت می کند. اگرچه دیفتری، کزاز و سیاه سرفه (DTP) و هپاتیت B از قبل در برنامه ایمن سازی دوران کودکی گنجانده شده است، واکسن هموفیلوس آنفولانزا نوع B جدیدترین واکسنی است که به فرآیند واکسیناسیون دوران کودکی اضافه شده است. ترکیب این پنج نوع واکسن، واکسن پنج ظرفیتی نامیده می شود. واکسن پنج برابری تعداد تزریقات به کودک را کاهش می دهد و در برابر این پنج بیماری مصونیت می بخشد.

واکسن پنج گانه جایگزین واکسن های سه گانه فعلی (DTP) و هپاتیت B در سنین 2، 4 و 6 ماهگی در برنامه واکسیناسیون شده است. دریافت واکسن هپاتیت B در بدو تولد باید طبق برنامه قبلی ادامه یابد و زمان دریافت یادآوری واکسن سه گانه (DTP) در 18 ماهگی و 6 سالگی طبق برنامه قبلی ادامه خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا