سلامت خانواده

کمبود اساتید پرستاری در کشور/ آسیب به آموزش پرستاری – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، وحید زمان زاده در جلسه شورای عالی نظام پرستاری با بیان اینکه نسبت استاد به دانشجو در رشته پرستاری به طور جدی با استاندارد فاصله دارد، اظهار داشت: این نسبت استاد به دانشجو در رشته پرستاری با استاندارد فاصله زیادی دارد. بر اساس برنامه ششم توسعه این نسبت باید به یک به ده به دوازده برسد. که اجرایی نشده و با اهداف مندرج در برنامه ششم توسعه فاصله داریم.

وی افزود: این موضوع آسیب های زیادی به تحصیل دانشجویان پرستاری وارد می کند. فشارهای غیرکارشناسی برای توسعه موسسات آموزشی بدون برخورداری از صلاحیت های نیروی انسانی سال هاست که در پرستاری برجسته و مستمر بوده است.

زمان زاده بیان کرد: در چارت وزارت بهداشت، هیات پرستاری زیر نظر دبیرخانه آموزش علوم پایه پزشکی قرار دارد در حالی که کار آنها بالینی است. از این رو با توجه به وجود 210 موسسه آموزشی پرستاری در کشور نگاه ویژه ای دارد آه تو باید برای ایجاد دبیرخانه علوم مراقبت پرستاری انجام شود. پیشنهاداتی در این راستا ارائه شده اما نتیجه اثربخشی دریافت نشده است.

وی گفت: در حال حاضر در کلان شهر یک استادیار پرستاری در تهران حدود 20 میلیون تومان حقوق می گیرد در حالی که تنها اجاره مسکن در پایتخت بسیار بیشتر از این میزان حقوق است. بنابراین مانند پرستاران، اعضای هیات علمی پرستاری نیز تحت فشار هستند. اعضای هیأت علمی پرستاری در برخی دانشکده های پرستاری دو تا سه برابر بیشتر از وظایف خود خدمات ارائه می دهند و این باعث فرسودگی زودرس نمی شود.

زمان زاده افزود: با تلاش معاونت پرستاری وزارت بهداشت و همکاری سازمان نظام پرستاری، لایحه حقوق مادی و معنوی پرستاران تدوین و ارائه شده است و در صورت تصویب، امیدواریم مشکلات اساتید پرستاری در این زمینه به پایان برسد. حل خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا