پرورش اندام

کلن بوترول چه عوارضی دارد و آیا برای چربی سوزی موثر است؟






برخی افراد از قرص های کلنبوترول برای کاهش وزن و بدنسازی استفاده می کنند. اما این دارو بسیار بحث برانگیز و البته خطرناک است و تجویز و مصرف آن در برخی کشورها ممنوع شده است. برخی معتقدند که کلنبوترول در لاغری و عضله سازی تاثیر زیادی دارد و برخی تاثیر آن را در کاهش وزن ناچیز می دانند. اگر برای کاهش وزن به مصرف این قرص فکر می کنید، حتما این مقاله را تا انتها بخوانید!

کلنبوترول چیست؟

کلنبوترول یک ماده شیمیایی شبیه استروئید است و دارای اثرات ضد احتقان و گشادکننده عروق است. این دارو در سال 1967 اختراع شد و در سال 1977 وارد عرصه درمان پزشکی شد. این قرص خون را رقیق می کند تا فشار خون را کاهش دهد و در عین حال رگ های خونی حامل اکسیژن را گشاد می کند. بنابراین با مصرف این دارو میزان اکسیژن خون افزایش می یابد.

در برخی از کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین، کلنبوترول به عنوان داروی آسم برای انسان تجویز می شود. اما، در ایالات متحده، استفاده از این ماده برای این منظور ممنوع است. سال ها پیش در این کشور از کلنبوترول در دامپروری و همچنین دامپزشکان استفاده می شد. همچنین اخیراً کلنبوترول به عنوان یک افزودنی در مواد مخدر خیابانی مانند هروئین یافت شده است.

به طور کلی، این دارو در حال حاضر برای تولد گاو و کمک به درمان مشکلات تنفسی در حیوانات بزرگ مانند اسب استفاده می شود.

آیا کلنبوترول قانونی است؟

FDA (سازمان بین المللی غذا و داروی ایالات متحده) هرگز استفاده از کلنبوترول را برای انسان تایید نکرده است. فرم مایع این دارو برای درمان انسداد راه هوایی اسب مورد تایید FDA است.

در خارج از ایالات متحده و کشورهای در حال توسعه، این دارو با نسخه فقط برای درمان آسم در شرایط خاص در دسترس است. همچنین گاهی اوقات برای درمان بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) تجویز می شود.

کلنبوترول چیست؟

همانطور که گفتیم، کلنبوترول یک استروئید نیست، اما دارای خواصی مشابه استروئیدهای آنابولیک مانند افزایش حجم عضلات است. با توجه به این خواص، از این قرص در دام ها نیز برای افزایش حجم ماهیچه های بدون چربی استفاده می شود.

این دارو پس از ممنوعیت، هنوز هم گاهی در گوشت حیوانات استفاده می شود و باعث ایجاد بیماری در مصرف کنندگان می شود. به همین دلیل، اروپا و ایالات متحده نمونه های بافت حیوانی را برای حضور کلنبوترول کنترل می کنند. آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ استفاده از کلنبوترول را در هر زمانی، چه در رقابت و چه در خارج از آن ممنوع کرده است.

آیا کلینبوترول واقعا چربی سوز است؟

موضوع چربی سوزی با این دارو همیشه موضوعی بحث برانگیز بوده است. راستش بله، کلنبوترول می تواند با افزایش متابولیسم شما کمبود به سوزاندن چربی کمک کنید. همچنین دارای اثر ترموژنیک است، یعنی دمای بدن را افزایش می دهد. دمای بالاتر بدن می تواند کالری سوزی را افزایش دهد. با این حال، برخی از افرادی که این دارو را مصرف کرده اند، کاهش اشتها را گزارش کرده اند.

اما به چه قیمتی؟ این اثرات همگی موقتی و کوتاه مدت هستند و در آزمایشات مشاهده شد که این اثرات پس از مدتی از بین رفت. همچنین توجه داشته باشید که کلنبوترول آنقدر خطرات و عوارض جانبی دارد که استفاده از آن برای چربی سوزی توجیه منطقی ندارد و ارزش آن را ندارد (از دست دادن سلامتی).

قرص چربی سوز ادکلنقرص چربی سوز ادکلن

خطرات و عوارض جانبی کلنبوترول چیست؟

دلیل ممنوعیت کلنبوترول در بسیاری از کشورها این است که عوارض جانبی زیادی برای مصرف کنندگان داشت و آنها را به دردسر انداخت. حتی مصرف گوشت حیوانی که از این دارو استفاده کرده است باعث مسمومیت انسان می شود. در سال 1994، 140 نفر در اسپانیا پس از خوردن گوشت آلوده به کلونبوترول در بیمارستان بستری شدند. حال به عوارض مختلف این دارو اشاره می کنیم.

  1. اضطراب شدید
  2. لرزش بدن
  3. سردرد و سرگیجه
  4. تعریق غیر طبیعی
  5. افزایش دمای بدن

6. اثرات منفی بر قلب

قرص کلنبوترول می تواند اثرات منفی مانند تپش قلب، فیبریلاسیون دهلیزی یا ضربان قلب نامنظم و سریع و مشکلات فشار خون بر روی قلب داشته باشد. افزایش ضربان قلب و اتساع ناشی از این دارو می تواند منجر به چیزی شود که به عنوان هیپرتروفی قلبی شناخته می شود. این وضعیت زمانی است که قلب به اندازه غیر طبیعی رشد می کند که به نوبه خود می تواند باعث حمله قلبی و در نهایت مرگ شود.

7. کاهش پتاسیم در بدن

قرص کلنبوترول می تواند میزان پتاسیم را در بدن کاهش دهد. چندین مطالعه تایید کرده اند که استفاده از کلنبوترول منجر به کمبود پتاسیم می تواند بر سلامت و تناسب اندام فرد تأثیر منفی بگذارد.

8. احتمال اعتیاد

کلنبوترول حاوی دوپامین است که معمولاً به عنوان هورمون پاداش شناخته می شود. دوپامین ارتباط نزدیکی با اعتیاد دارد. به این ترتیب، این دارو می تواند اعتیادآور باشد. در بسیاری از کشورها، استفاده از کلنبوترول در حیواناتی که توسط انسان مصرف خواهند شد ممنوع است.

9. کاهش کیفیت خواب

کلنبوترول با برهم زدن آرامش ذهنی فرد، کیفیت خواب را مختل می کند. این دارو خیلی بیشتر از کافئین باعث بی خوابی می شود و نظم و کیفیت خواب را به هم می زند. متاسفانه بی خوابی و کم خوابی و کاهش کیفیت ریکاوری بعد از تمرین منجر به افزایش وزن و چاقی بیشتر می شود.

آیا کلنبوترول در بدنسازی مفید است؟

یک کار خطرناک که برخی از بدنسازان انجام می دهند استفاده از کلنبوترول برای سوزاندن چربی بیشتر است. گاهی اوقات این دارو همراه با سایر داروهای تقویت کننده عملکرد یا استروئیدهای آنابولیک استفاده می شود که بسیار خطرناک تر است.

از آنجایی که کلنبوترول یک گشادکننده عروق است، هنگام مصرف آن راه های هوایی شما را باز می کند. (این برای مبتلایان به آسم مفید است) و به ورزشکاران اجازه می دهد تا با داشتن جریان هوای بیشتر استقامت خود را افزایش دهند. به عبارت دیگر اکسیژن بیشتری در اختیار بدنساز قرار می گیرد. بنابراین می تواند سخت تر و بهتر کار کند.

اما این دارو هیچ فایده مستقیمی در بدنسازی ندارد. شاید در ابتدای استفاده متوجه فوایدی مانند افزایش ظرفیت هوازی و استقامت بدنی شوید یا چربی سوزی مختصری را مشاهده کنید. اما این اتفاقات موقتی هستند و مستقیماً بر عضله سازی و رشد شما تأثیر نمی گذارند.

توجه داشته باشید که کلنبوترول یک استروئید آنابولیک نیست و اثرات عضله سازی ندارد. مهمترین نکته این است که عوارض مصرف کلنبوترول بسیار بیشتر از فواید آن برای بدنسازی و عضله سازی است.

حرف پایانی

کلنبوترول یک ماده شیمیایی شبیه استروئید است و دارای اثرات ضد احتقان و گشادکننده عروق تنفسی است. مصرف این دارو عوارض زیادی دارد و در حال حاضر بیشترین مصرف را برای برخی از حیوانات دارد.

در این مقاله قرص کلنبوترول، عوارض جانبی و نحوه عملکرد آن در بدن را به تفصیل معرفی کردیم. بهترین و مطمئن ترین راه برای تناسب اندام و لاغر شدن، داشتن یک برنامه غذایی و ورزش اولیه است. در این صورت می توانید با متخصصان ویتامین مشورت کنید.

منابع : medicalnewstoday – webmd

منبع:سلامت جو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا