سلامت خانواده

کشف و پنهان کردن آسیب های خانواده های کودکان سرطانی – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

سلامت جو، توجه به مسائل و مشکلات همراه بیمار در روند درمان بیماری ها؛ موضوعی است که نمی توان آن را نادیده گرفت پر فشار انجام داد

تاکید بر دیدگاه بهبودی در توانبخشی کودکان مبتلا به سرطان

محمدحسین جوادی، سرپرست معاونت مددکاری اجتماعی وزارت بهداشت با تاکید بر استفاده از الگوی بهبودی برای توانبخشی کودکان سرطانی، گفت: الگوی بهبودی به این معناست که تنها به نتیجه بیماری توجه نکنیم. بیماری است، اما برای دیدن بیماری به عنوان یک فرآیند طولانی مدت که فردی است و برنامه توانبخشی باید با توجه به ویژگی های هر بیمار طراحی شود.

وی افزود: سیستم های حمایتی مانند موسسات خیریه و دولت می توانند به بیمار کمک کنند تا روند درمانی خود را به خوبی طی کند. بنابراین، باید یک رویکرد جامع برای حمایت از کودکان مبتلا به سرطان وجود داشته باشد.

این پزشک مددکاری اجتماعی با اشاره به برنامه های توانمندسازی کودکان و نوجوانان مبتلا به سرطان گفت: گروه های حمایتی باید به کودکان و نوجوانان کمک کنند تا بتوانند افکار خود را بیان کنند. همچنین مناسب است گروه های حمایتی با معلمان کودکان سرطانی هماهنگی لازم را داشته باشند تا این کودکان با کمترین مشکل در کلاس های مدرسه شرکت کنند.

به گفته جوادی، وضعیت فعلی مددکاران اجتماعی دولتی به شرح زیر است: 200 مددکار اجتماعی در 68 بیمارستان دولتی مشغول به کار هستند. همچنین مجموعه ای از برنامه های جامع درمانی وجود دارد که بر اساس آن خدمات ارائه می شود و البته برخی از برنامه های درمانی نیز به طور ویژه بر حوزه سرطان متمرکز شده است. این برنامه شامل دو سال مداخله است. مدیریت پرونده بیمار، ارزیابی، آموزش، مشاوره، پیگیری، ویزیت در منزل، خدمات حمایت اجتماعی اقتصادی و … از جمله این مداخلات است.

رئیس اداره مددکاری اجتماعی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مددکاران اجتماعی معمولاً یک سری مداخلات خرد و ارتباطی برای کودکان سرطانی طراحی می کنند، گفت: از 72 هزار بیمار سرطانی مراجعه کننده به مراکز درمانی در سال 1402، 92 درصد آنها ایرانی و 8 درصد اتباع بودند.

وی ادامه داد: بیماری سرطان می تواند بر نقش های زناشویی، رابطه والدین با فرزند، عملکرد تحصیلی، شغل و برنامه های روتین و … تاثیر بگذارد. بنابراین مداخله در ارائه خدمات باید جامع باشد. چون مسائل و مشکلات متفاوت است.

به گفته جوادی، بر اساس پروتکل های جامع درمانی، 58 درصد مراجعه کنندگان به مراکز درمانی نیازمند حمایت اقتصادی هستند. اما در مورد سرطان باید گفت 77 درصد بیماران نیاز به حمایت دارند زیرا سرطان زلزله ای است که ابعاد مختلف روانی اجتماعی در زندگی افراد ایجاد می کند و باید حمایت های یکپارچه از بیماران صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه سرطان همه ابعاد زندگی فرد را متحول می کند و همه اعضای خانواده را درگیر می کند و به همین دلیل باید راهبرد حمایتی معطوف به ارائه خدمات یکپارچه باشد، تصریح کرد: باید شرایط آموزشی، اقتصادی، اجتماعی و… بیمار رعایت شود. باید مورد توجه قرار گیرد زیرا نام سرطان برچسبی ایجاد می کند که ارزش فرد و خانواده را بی ارزش می کند و حتی گاهی اوقات ممکن است توانایی های بیمار نادیده گرفته شود.

رئیس معاونت مددکاری اجتماعی وزارت بهداشت یادآور شد: در بخش های دولتی خانواده بیمار تقریباً رها شده است و باید خانواده بیمار در سیاست گذاری ها مورد توجه قرار گیرد. به خصوص در مورد سرطان، خانواده بیمار مددجوی ثانویه هستند. همچنین در حال حاضر بسته حمایتی برای بیماران سرطانی وجود دارد و در صورت تدوین این بسته می تواند اثربخشی خدمات مددکاری اجتماعی را افزایش دهد.

مددکاران اجتماعی بر اساس رویکرد سیستمی عمل می کنند

بعدا لیلا استاد هاشمی، مدرس مددکاری اجتماعی درباره مداخلات مددکاران اجتماعی برای مراقبت از خانواده کودکان مبتلا به سرطان گفت: سرطان کودکان پیامدهای اجتماعی، روانی و اقتصادی را بر بیمار و خانواده تحمیل می کند و می تواند کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. از کودک و خانواده قرار دادن

وی ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به آسیب پذیری کودکان مبتلا به سرطان بیاورید نبود آنها، مسائل حقوقی و… شرایط را برای خانواده ها سخت می کند. در فرهنگ ما، مانند فرهنگ های دیگر، مراقبت از فرزندان در هنگام بیماری بر عهده مادر است. بنابراین بیشترین سختی ها را مادر خانواده متحمل می شود.

این مدرس مددکاری اجتماعی با بیان اینکه در صورت بی توجهی به حمایت از مراقبین (خانواده کودک سرطانی) می توان عواقب این بی توجهی را در مراقبت از کودک مشاهده کرد و اظهار داشت: بنابراین مراقبت از مراقبین (خانوادگی و حرفه ای) باید در کانون توجه قرار گیرد. همزمان با مراقبت تسکینی برای بیمار. ) در نظر گرفتن.

وی با اشاره به اختلالاتی که در کودکان سرطانی ایجاد می شود، تصریح کرد: با بروز سرطان، عملکرد کودک (آموزش، تعامل با همسالان، روند رشد و…) مختل می شود. کودک عضوی از نهاد خانواده است و زمانی که سرطان در کودکی از یک خانواده رخ می دهد، می توان انتظار داشت که عواقب این بیماری برای والدین و خواهر و برادر او قابل مشاهده باشد. حتی گاهی شرایط تا آنجا پیش می رود که سلامت والدین به خطر می افتد.

پروفسور هاشمی گفت: در ایران با وجود اینکه هزینه های درمان را نهادهایی مانند محک و… می پردازند، خانواده های کودکان سرطانی همچنان درگیر مسائل مالی هستند. همچنین بسیاری از درمان ها ممکن است در بیمارستان خصوصی انجام شود که هزینه بر است.

وی افزود: ارائه خدمات درمانی و کمکی به کودکان سرطانی می تواند هزینه های زیادی را بر دوش خانواده های آنها بگذارد به همین دلیل گاهی والدین به دلیل مسئولیتی که در قبال خود دارند ممکن است شغل خود را از دست بدهند و یا درآمد آنها به شدت کاهش یابد. کودک بیمار نزول کردن؛ بنابراین، مددکاران اجتماعی باید منابعی را برای کاهش پیامدهای روانی و اجتماعی مراقبین – خانواده کودک مبتلا به سرطان – شناسایی کنند.

این مددکار اجتماعی با بیان اینکه مددکاران اجتماعی بر اساس رویکرد سیستمی عمل می کنند، گفت: مددکاران سعی می کنند نه تنها به کودک سرطانی توجه کنند، بلکه او را به عنوان عضوی از نهاد خانواده و جنبه های روانی اجتماعی در نظر بگیرند. سرطان.

وی با اشاره به برنامه های درمانی مددکاران اجتماعی برای کودکان سرطانی تصریح کرد: روند مداخلات مددکاری اجتماعی در تمامی مراحل درمان اعم از غربالگری، ارزیابی، طرح درمانی و اجرای آن برای کودکان سرطانی ادامه دارد.

به گفته استاد هاشمی، مددکاران اجتماعی در مرحله ارزیابی، مواردی مانند نیازهای روانی اجتماعی بیمار و خانواده، سختی ها و فشارهای مالی خانواده پس از تشخیص بیماری، نیازهای بهداشتی مراقبین و سایر اعضای خانواده، آگاهی شبکه های حمایت اجتماعی و بانک منابع اجتماعی، وضعیت بیمه، اعتقادات فرهنگی و مذهبی، نیازهای سایر اعضای خانواده، شناسایی تعارضات بین زوجین و غیره را بررسی می کنند.

وی با تاکید بر آموزش خودمراقبتی به والدین کودکان مبتلا به سرطان توسط مددکاران اجتماعی، گفت: اگر قرار است سرطان کودک عواقب جبران ناپذیری را بر سایر اعضای خانواده تحمیل کند، مددکاران اجتماعی باید آن را شناسایی و برای طراحی چارچوب تلاش کنند. که وقتی کودک مرکز درمانی را ترک می کند، بتواند از جنبه های مختلف زندگی خود لذت ببرد.

استاد هاشمی در پایان افزود: دستیاران بخشی از اعضای تیم مراقبت های تسکینی و حمایتی هستند و در مدیریت بحران مانند جلسات اخبار بد حضور دارند.

مداخلات مددکاری اجتماعی در موسسه مهک چگونه است؟

نازنین حاجی ایل یار رئیس مددکاری اجتماعی ماهک نیز درباره وظایف مددکاران اجتماعی در حوزه توانبخشی گفت: طراحی برنامه توانبخشی بیمار، شناسایی نیازهای بیمار و شبکه های حمایتی، ارتباط با شبکه حمایتی و بیمار. خانواده، افزایش تاب آوری بیمار و به روز رسانی برنامه توانبخشی بر اساس شرایط بیمار. از جمله این وظایف است.

به گفته وی، در گذشته فعالیت مددکاران بیشتر با نیازهای جسمانی بیمار مطابقت داشت، اما از دهه 90 با ورود مددکاران به جلسات درمانی چندتخصصی، تغییرات و تحولاتی در توانبخشی به وجود آمد. روند بیماران

حاجی ایل یار عمده فعالیت مددکاران اجتماعی بیماران محک را آموزش، اشتغال و بازگشت به جامعه عنوان کرد و یادآور شد: از سال گذشته برنامه درمانی در حوزه آموزشی بر اساس مددکار اجتماعی در محک تدوین شد. با پیگیری، علت انصراف بیمار از تحصیل مشخص شد و بر این اساس سعی می شود کودک به تحصیل بازگردد. از طرفی تعامل مضاعف با پزشک باعث می شود مددکار اجتماعی بیشتر از وضعیت بیمار مطلع شود و با مدرسه کودک ارتباط برقرار کند.

وی ادامه داد: سرطان همچنان در برخی فرهنگ ها یک بیماری محسوب می شود مسری تشخیص داده می شود و ممکن است از حضور کودک در مدرسه جلوگیری شود. همچنین در شناسایی عوامل بازگشت به تحصیل ممکن است گاهی بیمار به روانشناس ارجاع داده شود.

حاجی ایل یار با بیان اینکه 22 هزار کودک مبتلا به سرطان در مؤسسه محک تحت حمایت هستند، تصریح کرد: از این تعداد از سال گذشته وضعیت تحصیلی 15 هزار و 700 بیمار پایش و برای بازگرداندن آنها به آموزش و پرورش تلاش شده است.

وی با بیان اینکه بیماران تومور مغزی نیز مراجعات بیشتری به بهورزان دارند، گفت: این بیماران علاوه بر عوارض جسمی، محدودیت های متفاوتی نیز دارند. طی سه ماه گذشته از یک هزار و 613 بیمار، 213 بیمار دچار عوارضی شده اند که باعث شده از حمایت ویژه مددکاری اجتماعی برخوردار شوند.

92 درصد بیماران سرطانی در انگلستان به هنر درمانی دسترسی دارند

علیزاده محمدی همچنین به فواید استفاده از هنردرمانی برای توانبخشی کودکان سرطانی اشاره و بیان کرد: هنر ابزاری است که در دسترس است و می توان در اسرع وقت از آن برای سلامت روان استفاده کرد.

وی با طرح این سوال که آیا هنر ذاتاً شفابخش است گفت: ما نیرویی به نام تخیل داریم که سریع ترین استعداد از نظر حرکت و قدرت است و می توان از آن به طرق مختلف استفاده کرد. من مقاله ای به نام هنرمند و بیماران روانی نوشته ام و در آن اشاره کرده ام که فاصله هنرمند و بیماران روانی بسیار نزدیک است و شباهت آنها در این است که هر دو قدرت تخیل دارند و تفاوت این است که هنرمند ذهنی است. بیماری که می تواند استعداد خود را به طور سیستماتیک استفاده کند.

زاده محمدی در ادامه به مزایای استفاده از هنر درمانی پرداخت و اظهار داشت: بر اساس یک تحقیق 92 درصد بیماران سرطانی در انگلیس به هنر درمانی دسترسی دارند. تحقیقات دیگری نشان می دهد که هیچ درمانی جذاب تر و موثرتر از هنر درمانی برای بیماران سرطانی وجود ندارد.

وی در پایان گفت: هنر درمانی در دوران کرونا بسیار استفاده شده است. با استفاده از نقاشی، مجسمه سازی و … می توان امید، معنای زندگی و گروهی بودن را در کودکان سرطانی ایجاد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا