سلامت خانواده

کدام گروه های سنی در معرض خطر ابتلا به پنوموکوک هستند – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، تزریق واکسن پنوموکوک برای نوزادان دو ماهه و دوزهای تقویتی در چهار ماهگی و 12 ماهگی در مراکز بهداشتی درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تجویز شد.

علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در جریان معرفی واکسن پنوموکوک وی با اشاره به برنامه ایمن سازی کودکان همزمان با چهلمین سال توسعه برنامه واکسیناسیون کشور در مرکز خدمات جامع سلامت چیزر، گفت: یکی از گروه هایی که همواره به عنوان نمونه های عینی و داوطلبان اصلی دریافت خدمات بهداشتی و درمانی مورد توجه قرار می گیرند، هستند. نوزادان و کودکانی که واکسینه می شوند و خدمات دریافت می کنند، به طور پیشگیرانه در برابر بیماری های عفونی محافظت می شوند.

وی با اشاره به اینکه غربالگری و واکسیناسیون نوید یک زندگی سالم جسمی، اجتماعی و روانی را می دهد، گفت: اگر بیماری مانند کم کاری تیروئید در روزهای اولیه تشخیص داده شود از عواقب جسمی و روحی، بار اقتصادی و بسیاری از اختلالات در آینده جلوگیری می کند. جلوگیری می شود

زالیوی شبکه بهداشت و درمان کشور را پویا دانست و افزود: همواره شاهد انعطاف در بستر نظام سلامت کشور بوده ایم. اگر زمانی سیاست های ملی ایجاب می کند که برنامه ای در کشور اجرا شود، این انعطاف است که به اهداف ملی کمک می کند، زیرا ارائه خدمات با توجه به وضعیت بیماری ها قابل تغییر است.

وی تصریح کرد: کادر بهداشت و درمان باید به عنوان تدوین کننده برنامه ها و بسته های خدماتی در کشور عمل کنند چرا که بیش از هر گروه دیگری نیازها را می شناسند و نیازمندی ها را درک می کنند.

زالی وی بیان کرد: در تکمیل بسته های خدماتی یکی از سیاست های سامانه شبکه، کمی سازی است و در این راستا می توان به معیارهای موجود در این سامانه دسترسی، ارزیابی و ممیزی کرد.

وی در ادامه گفت: یکی از شاخص های سلامت که نشان دهنده کفایت نظام سلامت است، شاخص مرگ و میر است میر در نوزادان زیر یک ماه، نوزادان از یک تا 59 ماه (کودکان زیر پنج سال)، کودکان زیر دو سال و مادران باردار.

زالی وی با بیان اینکه در گذشته اکثر کودکان زیر 59 ماه به دلایل قابل پیشگیری فوت می کردند، گفت: خوشبختانه با اصلاح معیارها و انجام برنامه های بهداشتی دستاورد بزرگی در این زمینه حاصل شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اضافه شدن واکسن پنوموکوک وی به سبد واکسیناسیون کشور تصریح کرد: دو پروتکل زمانی برای تزریق این واکسن موجود است. پروتکل اول تزریق واکسن در دو ماهگی و دوز تقویت کننده در 4 ماه و 6 ماهگی و پروتکل دوم تزریق واکسن در دو ماهگی و دوز تقویت کننده در 4 ماه و 12 ماهگی است.

زالی وی با بیان اینکه پروتکل دوم اثربخشی و ثبات ایمنی بالاتری را نشان می دهد، گفت: به همین دلیل این مدل در مراکز بهداشتی استقرار یافته است.

به گفته وی، کودکان زیر دو سال، زیر پنج سال و افراد بالای 65 سال از گروه های در معرض خطر ابتلا هستند. پنوموکوک هستند.

زالی تکرار کرد: پنوموکوک این یک ویروس رایج است که به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی مغز، گوش، سینوس ها و ریه ها، اندام های مختلف را آلوده می کند، اگرچه عفونت تنفسی بیشتر از انواع دیگر است. همچنین ممکن است فرد پس از آلوده شدن به مننژیت مبتلا شود و در نهایت اگر فرد مبتلا به مننژیت ناشی از پنوموکوک اگر زنده بماند، دچار اختلالات مقاوم به درمان خواهد شد. به همین دلیل، واکسیناسیون بسیار مهم است.

وی فصل ابتلا به این بیماری را زمستان اعلام کرد و گفت: تزریق واکسن در تابستان زمان مناسبی است و با توجه به شیوع عفونت های ریوی در پاییز و زمستان موثر خواهد بود.

زالی وی بیان کرد: اگرچه این بیماری ایزوله است و اپیدمی نمی شود، اما احتمال شیوع آن در محیط های بسته به ویژه در نوزادان وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تکمیل سبد واکسیناسیون در سال های اخیر گفت: بیش از 99 درصد پوشش واکسیناسیون در کشور محقق شده است.

وی ادامه داد: همچنین سبد واکسیناسیون نوزادان از آنها در برابر هفت بیماری عفونی شایع محافظت می کند. از طرفی واکسن پنوموکوک این واکسن غیر زنده است و می توان آن را همزمان با سایر واکسن ها تزریق کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز تصریح کرد: فناوری ساخت واکسن در حال توسعه است و دور از انتظار واکسیناسیون برای پیشگیری از بیماری ها نیست. غیر قابل انتقال مورد استفاده قرار گیرد.

زالی بر لزوم اجرای راهکارهای پیشگیرانه در سیاست های آتی تاکید کرد و گفت: باید قدردان اعتماد مردم به مراکز بهداشتی و درمانی باشیم. و این سرمایه اجتماعی را نباید نادیده گرفت.

وی در پایان یادآور شد: همچنین به کارکنان بهداشتی و درمانی در خط اول ارائه خدمات سلامت به عنوان سربازان خوش نام در عرصه سلامت افتخار می کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا