سلامت خانواده

کدام ویتامین ها پوست را جوان نگه می دارند؟ / علائم کمبود ویتامین در پوست

به گزارش خبرآنلاین، بر اساس مطالعات دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ویتامین ها برای حفظ سلامت و تندرستی کلی بدن بسیار حیاتی هستند و در سال های اخیر تحقیقات انجام شده است. نشان داده شده است که ویتامین ها نقش اساسی در سلامت پوست دارند، و همچنین ترکیباتی که برخی دیگر به عنوان تقویت کننده های پوست شناخته می شوند که با بهبود خاصیت ارتجاعی، کاهش سلولیت و علائم کشش مرتبط هستند.

به گزارش ایرنا، جوان نگه داشتن پوست یکی از دغدغه های زنان جامعه امروزی است و تغذیه و یک سری ریزمغذی ها در این جوان سازی نقش بسزایی دارند. هنگام ایجاد یک روال طبیعی مراقبت از پوست، بیشتر ما به مرطوب کننده ها و کرم ها متکی هستیم. بیایید روی سرم ها و تونرها تمرکز کنیم. اگرچه این محصولات بسیار مهم هستند، اما راز واقعی داشتن پوست سالم چیزی بیش از ظاهر آن است.

در واقع، دریافت انواع ویتامین‌ها برای پوست، چه از طریق رژیم غذایی و چه از طریق مکمل‌ها، به اندازه تمرکز روی محصولات موجود در کمد آرایش حیاتی و ضروری است.

نقش ویتامین ها در سلامت پوست

ویتامین ها گروهی از ترکیبات آلی هستند که برای رشد و نمو بدن و همچنین جنبه های مختلف سلامت از جمله سلامت پوست ضروری هستند. برخی از ویتامین ها در بازسازی سلولی، تولید کلاژن، محافظت در برابر لکه های خورشید و سایر عواملی که برای سلامت پوست حیاتی هستند، نقش دارند. مصرف مکمل های ویتامین همراه با رژیم غذایی مغذی و سبک زندگی سالم می تواند روتین مراقبت از پوست شما را به سطح بالاتری برساند و به سلامت و درخشندگی پوست شما کمک کند. در ادامه با بهترین مکمل ها و ویتامین ها برای پوست آشنا شوید.

10 مکمل و ویتامین برتر برای پوست

کلاژن – کلاژن به عنوان فراوان ترین پروتئین در بدن، نقش اصلی را در سلامت پوست ایفا می کند. با افزایش سن، ذخایر کلاژن کاهش می یابد و علائمی مانند چین و چروک و افتادگی پوست ظاهر می شود.

کلاژن یکی از بهترین مکمل ها برای جلوگیری از پیری پوست است و به حفظ نرمی و لطافت آن کمک می کند. در واقع، یک مطالعه در آلمان نشان داد که مصرف مکمل های پپتید کلاژن به مدت 8 هفته باعث افزایش خاصیت ارتجاعی و رطوبت پوست می شود. مطالعه دیگری که در مجله تغذیه و مکمل های پزشکی منتشر شد، گزارش داد که کلاژن می تواند عمق چین و چروک های صورت را در زنان یائسه کاهش دهد.

ویتامین D – این ویتامین در جنبه های مختلف سلامتی نقش حیاتی دارد و سلامت پوست نیز از این قاعده مستثنی نیست. تحقیقات نوظهور نشان می دهد که ویتامین D می تواند در درمان برخی از اختلالات پوستی مانند پسوریازیس موثر باشد، این تاثیر به دلیل دخالت آن در رشد و بلوغ سلول های پوست است.

متأسفانه، بسیاری از ما دچار کمبود این ویتامین کلیدی هستیم، با برخی از مطالعات گزارش شده است که تا 41 درصد از جمعیت ایالات متحده کمبود ویتامین D دارند. به عنوان یکی از بهترین ویتامین ها برای درخشندگی پوست، عملکرد سیستم ایمنی، سلامت استخوان ها و موارد دیگر، به همین دلیل است که اگر به طور منظم در معرض نور خورشید قرار نگیرید یا غذاهای غنی از ویتامین D مانند ماهی سالمون، روغن کبد ماهی کاد و غیره مصرف نکنید، بسیار مهم است. و ماهی تن نمی‌خورید، به مکمل‌ها فکر کنید.

روغن ماهی این روغن همچنین به عنوان منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3، نوعی چربی سالم برای قلب با خواص ضد التهابی قوی شناخته می شود. این روغن در بین مکمل ها به خصوص برای بهبود ظاهر و درخشندگی پوست بسیار محبوب است. زیرا محتوای امگا 3 موجود در آن قادر به تسکین التهاب و محافظت از پوست در برابر آسیب های محیطی است.

طبق مطالعه ای که توسط دپارتمان پوست در دانشگاه منچستر منتشر شده است، اسیدهای چرب امگا 3 می توانند از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت کنند و به حفظ سلامت پوست و کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست کمک کنند. همچنین، مطالعه دیگری در کالیفرنیا نشان داد که مصرف روغن ماهی با کاهش شدت آکنه التهابی همراه است و نشان می‌دهد که روغن ماهی می‌تواند یک مکمل مفید در درمان آکنه و جوش‌ها باشد.

عصاره استخوان بدون شک آب استخوان یا عصاره آن یکی از بهترین مکمل ها برای افزایش خاصیت ارتجاعی پوست است. این آبگوشت از جوشاندن استخوان ها تهیه می شود و سرشار از مواد معدنی کمیاب و ترکیبات سالمی مانند پرولین، گلیسین و گلوتامین است.

علاوه بر این، آب استخوان حاوی مقدار زیادی کلاژن است. یک پروتئین کلیدی که به بهبود خاصیت ارتجاعی و رطوبت پوست کمک می کند و با چین و چروک مبارزه می کند. همچنین ارتباط این ماده با تقویت سیستم ایمنی بدن نیز مورد توجه قرار گرفته است که می تواند به کاهش التهابات مربوط به مشکلات پوستی مانند آکنه، روزاسه، درماتیت و پسوریازیس کمک کند.

بیوتین – این ماده یک ویتامین محلول در آب از خانواده ویتامین های گروه B است که معمولا به عنوان یکی از بهترین ویتامین ها برای بهبود سلامت مو، پوست و ناخن شناخته می شود. اگر چه کمبود این ویتامین نادر است، اما در صورت بروز می تواند منجر به ریزش مو و راش های قرمز و پوسته پوسته روی پوست شود. به همین دلیل بیوتین به عنوان یکی از مهم ترین ویتامین ها برای حفظ سلامت پوست و مو بسیار مهم است.

اگرچه تحقیقات هنوز در مورد اثربخشی این ویتامین به عنوان یکی از مکمل های اصلی برای درخشندگی پوست و موهای سالم محدود است، اما واضح است که کمبود آن می تواند به پوست آسیب برساند. حتماً غذاهای غنی از بیوتین را در رژیم غذایی خود بگنجانید یا از مولتی ویتامین یا مکمل برای جبران کمبودها استفاده کنید.

ویتامین A – این ویتامین یکی از خطوط اصلی دفاع در برابر مشکلات پوستی مانند آکنه و پیری است. در واقع، یک مطالعه منتشر شده در مجله Archives of Medicine نشان داد که مصرف قرص های ویتامین A با دوز پایین در کاهش آکنه متوسط ​​در عرض سه ماه موثر است. چندین مطالعه نشان داده اند که رتینول، مشتق شده از ویتامین A، می تواند در مبارزه با علائم پیری زمانی که مستقیماً روی پوست استفاده شود، موثر باشد.

البته باید توجه داشت که کرم های موضعی ویتامین A به شکل رتینوئیدها معمولاً به جای مکمل های خوراکی توصیه می شود، زیرا مصرف مقادیر زیاد ویتامین A می تواند منجر به مسمومیت شود و خطر عوارض جدی مانند نقص های مادرزادی و تحلیل استخوان را افزایش دهد. بهتر است ویتامین A را از منابع غذایی دریافت کنید یا مصرف مکمل ها را در حد روزانه نگه دارید تا از عوارض ناخواسته جلوگیری شود. همیشه در مورد هر گونه سوال یا نگرانی با متخصص پوست خود مشورت کنید.

مولتی ویتامین – مولتی ویتامین ها می توانند ابزار مفیدی برای تکمیل رژیم غذایی شما باشند و طیف وسیعی از ریزمغذی های ضروری از جمله ویتامین هایی را که برای ترمیم پوست، خاصیت ارتجاعی و خشکی پوست مهم هستند، فراهم کنند.

اکثر مولتی ویتامین ها حاوی ترکیب خوبی از ویتامین ها، مواد معدنی و سایر ترکیبات تقویت کننده سلامت هستند که به جلوگیری از کمبودهای تغذیه ای کمک می کند و اطمینان حاصل می کند که نیازهای بدن شما به طور کامل برآورده می شود. اما آیا مولتی ویتامین ها واقعا موثر هستند؟ اگرچه همه افراد به مولتی ویتامین نیاز ندارند، اما این مکمل ها می توانند برای کسانی که رژیم های غذایی محدود دارند یا نیازهای تغذیه ای آنها افزایش یافته است مفید باشد.

به عنوان مثال، گیاهخواران و وگان ها، افرادی که مصرف غذای آنها کاهش یافته است یا افرادی که اخیرا تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار گرفته اند ممکن است از مولتی ویتامین ها بهره مند شوند. این مکمل ها می توانند به افزایش مصرف ویتامین های کلیدی برای سلامت پوست کمک کنند و در عین حال از سلامت کلی بدن نیز حمایت کنند.

ویتامین C – این ویتامین همچنین به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و توانایی آن در مبارزه با رادیکال های آزاد برای جلوگیری از آسیب سلولی و استرس اکسیداتیو به بدن شناخته شده است. علاوه بر این، به عنوان یکی از ویتامین‌های برتر برای پوست، می‌تواند در برابر آسیب‌های خورشید محافظت کند و سنتز کلاژن را تحریک کند تا به ترمیم چین و چروک‌ها کمک کند و پوست را نرم و لطیف نگه دارد.

همیشه بهترین کار این است که ویتامین C را از منابع غذایی مانند میوه ها و سبزیجات دریافت کنید، اما می توانید از مکمل های ویتامین C یا سرم ها یا کرم های حاوی ویتامین C برای صورت و بدن استفاده کنید.

کورکومین – این ماده یک ترکیب شیمیایی و یک رنگدانه گیاهی قوی است که توسط برخی گیاهان از جمله زردچوبه تولید می شود. کورکومین رنگ زرد مشخصه را به زردچوبه می دهد و همچنین به خاطر طیف وسیعی از فواید زردچوبه که این گیاه دارویی ارائه می دهد شناخته شده است.

از نظر سلامت پوست، اثرات کورکومین به خوبی ثبت شده است. علاوه بر تسکین التهاب، مطالعات انسانی و مدل‌های حیوانی همچنین نشان می‌دهد که کورکومین می‌تواند به تسریع بهبود زخم، کاهش علائم پسوریازیس و حتی درمان سایر بیماری‌های پوستی مانند گال و درماتیت تشعشع کمک کند.

ویتامین E – ویتامین E یکی از ویتامین های کلیدی برای سلامت پوست است و بیش از 50 سال است که به طور گسترده در پوست استفاده می شود. این ویتامین به عنوان یکی از اجزای اصلی در محصولات آرایشی و بهداشتی و مراقبت از پوست شناخته می شود.

تحقیقات نشان داده است که ویتامین E با خنثی کردن رادیکال های آزاد مضر به حفظ سلامت پوست کمک می کند و همچنین با داشتن خواص ضد آفتاب از پوست در برابر آسیب های خورشید محافظت می کند.

علاوه بر نقش ویتامین E در بهبود سلامت پوست، برخی تحقیقات نشان می دهد که ویتامین E و روغن آن می تواند یکی از موثرترین ویتامین ها برای تقویت و رشد مو باشد. در مطالعه ای مشخص شد که استفاده از مکمل های ویتامین E باعث افزایش 34.5 درصدی موهای زائد در افراد مبتلا به ریزش مو در مدت 8 ماه شد و این یافته جایگاه ویتامین E را به عنوان یکی از بهترین ویتامین ها تایید کرد. برای رشد مو انجام داد

علائم کمبود ویتامین در پوست

تغییرات در مو، پوست و ناخن‌ها اغلب اولین نشانه‌هایی هستند که نشان می‌دهند ممکن است در رژیم غذایی خود کمبود ویتامین یا مواد معدنی داشته باشید. علائم کمبود بر اساس ریزمغذی‌هایی که کمبود دارند می‌تواند متفاوت باشد، اما برخی از شایع‌ترین علائم کمبود عبارتند از پوست رنگ پریده، ریزش مو، پوست خشک، آکنه، تاخیر در بهبود زخم، خطوط روی ناخن، کبودی، شکننده شدن مو، زردی پوست (زردی). ) و شوره سر. اگر متوجه هر یک از این علائم کمبود شدید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که به رژیم غذایی خود نگاهی بیندازید و ببینید چه مواد مغذی ممکن است کمبود داشته باشید.

چگونه بهترین ویتامین ها برای پوست را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟

یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از غذاهای مغذی مانند میوه ها، سبزیجات، چربی ها و پروتئین ها می تواند تمام ویتامین های مورد نیاز پوست و مو را تامین کند و حتی از بهترین مکمل ها موثرتر است.

سعی کنید در هر وعده غذایی یک یا دو میوه و سبزی بگنجانید. برای افزایش ویتامین ها و داشتن پوستی شفاف، روز خود را با یک اسموتی سالم شامل سبزیجات و انواع توت ها شروع کنید و یک قاشق عصاره کلاژن یا استخوان به آن اضافه کنید.

اگر در تامین نیاز روزانه خود به برخی ویتامین ها یا مواد معدنی مشکل دارید، یا اگر رژیم غذایی محدودی دارید که تامین نیازهای شما را دشوار می کند، استفاده از مکمل ها می تواند گزینه خوبی باشد. اما مهم است که به یاد داشته باشید که مکمل ها باید مکمل یک رژیم غذایی سالم باشند و بخش عمده ای از ریز مغذی های دریافتی شما باید از منابع غذایی مغذی تامین شود.

در مکمل های پوست به چه نکاتی توجه کنیم؟

متأسفانه، همه مکمل‌ها یکسان ساخته نمی‌شوند و بسیاری از آنها مملو از پرکننده‌ها، افزودنی‌ها و نگهدارنده‌هایی هستند که صنعت مکمل‌ها برای سود به جای سلامتی به آن‌ها اضافه می‌کند.

مارک های ویتامینی را انتخاب کنید که فاقد پرکننده های اضافی و مواد غیر ضروری هستند. به دنبال فرمولاسیونی باشید که متناسب با نیازهای خاص شما بر اساس سن و جنسیت شما باشد، زیرا مردان و زنان نیازهای ویتامین متفاوتی دارند.

مکمل ها را از منابع معتبر خریداری کنید تا از کیفیت آنها اطمینان حاصل کنید و خطر مواد افزودنی را به حداقل برسانید.

دوز توصیه شده روی برچسب محصول را به دقت رعایت کنید. مصرف بیش از حد برخی از مکمل های پوستی می تواند عوارض جانبی منفی ایجاد کند، بنابراین دستورالعمل ها را دنبال کنید.

برای دستیابی به نتایج مطلوب، مکمل ها باید همیشه با یک رژیم غذایی سالم و متعادل که سرشار از مواد مغذی است همراه باشد. در حالی که مکمل‌ها می‌توانند کمبودها را پر کنند و مزایای سلامتی بیشتری را ارائه کنند، اما نمی‌توانند جایگزین ارزش بالای مواد مغذی و ترکیبات سلامت محوری شوند که یک رژیم متعادل و سالم فراهم می‌کند. اگر مشکلات زمینه ای سلامتی دارید، قبل از شروع مصرف مکمل ها با پزشک خود مشورت کنید. زیرا ممکن است برخی از مکمل ها برای برخی شرایط سلامتی مناسب نباشند و همچنین ممکن است با داروها تداخل داشته باشند.

هرگز از دوز توصیه شده در برچسب مکمل خود تجاوز نکنید. اگر هر گونه عوارض جانبی منفی را تجربه کردید، دوز خود را کاهش دهید و هر گونه نگرانی را با پزشک خود در میان بگذارید.

۲۳۳۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا