بارداری

کدام لوازم آرایشی برای مادران باردار خطرناک است؟

به گزارش سلامت جو به نقل از همشهری آنلاین، بیشتر خانم ها ترجیح می دهند برای کاهش احساس ناخوشایند تغییرات صورت در دوران بارداری مانند تیره شدن رنگ صورت، تورم صورت، رنگ پریدگی و لک شدن پوست صورت، آرایش کنند. خیلی از خانم ها به طور کلی آرایش کردن را دوست دارند و دوست دارند هم در دوران بارداری و هم در دوران غیر بارداری کمی آرایش کنند.

اما باید بدانیم که در دوران بارداری نمی توانیم از هیچ ماده آرایشی استفاده کنیم. زیرا استفاده از برخی محصولات آرایشی – حتی برخی ضدآفتاب ها و لاک های ناخن – در دوران بارداری برای سلامت مادر و جنین مضر و خطرناک است و آسیب های جبران ناپذیری به جنین وارد می کند. بنابراین بهتر است با لوازم آرایشی ممنوع در دوران بارداری بیشتر آشنا شوید و با عوارض استفاده از آنها آشنا شوید.

بهتر است آگاهی خود را افزایش دهید

یک مطالعه جدید هشدار می دهد که مواد شیمیایی مورد استفاده در کرم های ضد آفتاب، لوازم آرایشی و سایر محصولات مراقبت شخصی می تواند بارداری زنان را در معرض خطر قرار دهد. محققان اعلام کرده اند که وجود فنل و پارابن در این محصولات خطر ابتلا به فشار خون بارداری را تا 57 درصد افزایش می دهد. به خصوص در 24 هفته اول بارداری. فشار خون بالا در دوران بارداری باعث کاهش جریان خون به جفت می شود و بنابراین جنین ممکن است در معرض کمبود اکسیژن و مواد مغذی قرار گیرد و از رشد محدود، وزن کم هنگام تولد و زایمان زودرس رنج ببرد.

سرب، جیوه، پارابن، فرمالدئید، پودر آلومینیوم و … از جمله موادی هستند که در تولید اکثر محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شوند که برخی از آنها مانند سرب حتی برای افراد غیر باردار نیز مضر است. سرب که در بسیاری از رژ لب ها وجود دارد می تواند باعث افزایش فشار خون در زنان باردار و همچنین مشکلاتی مانند پارگی زودرس کیسه آب و سقط جنین شود.

پارابن همچنین یک ماده نگهدارنده است که در بیشتر لوازم آرایشی یافت می شود. این ماده به راحتی از طریق پوست جذب می شود و باعث تغییرات هورمونی می شود. استفاده از لوازم آرایشی حاوی پارابن در دوران بارداری می تواند باعث اختلال در رشد جنین، وزن کم هنگام تولد و حتی سقط جنین شود. استفاده از محصولات حاوی فرمالدئید در دوران بارداری می تواند باعث سقط جنین و مشکلات باروری حتی در افراد غیر باردار شود.

دکتر اعظم السادات موسوی، متخصص زنان و زایمان در این زمینه می گوید: محصولات آرایشی و بهداشتی که برند خوبی دارند معمولاً نکات بهداشتی لازم را رعایت می کنند تا در دوران بارداری ایمن بوده و خطری برای مادر و بدن نداشته باشند. جنین مگر اینکه برند مورد نظر مشخص نباشد. ما نباید از یک برند ناشناس بدون نام و عرف خرید کنیم. زیرا محصولات بدون نام و آداب و رسوم به دلیل وجود مواد سمی خطرناک می تواند برای سلامت مادر، جنین و حتی افراد غیر باردار خطرناک باشد. به عنوان مثال سرب یکی از این مواد خطرناک است که زنان باردار در هنگام خرید محصولات آرایشی و بهداشتی باید به آن توجه کنند.

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، بهتر است هنگام خرید کرم پودر، شامپو، ضدآفتاب، رژ لب، ریمل، عطر و اسپری، لاک ناخن و هنگام رنگ کردن، نکات و توصیه های لازم را در مورد مواد تشکیل دهنده محصولات آرایشی و بهداشتی مطالعه کنید. موهای شما بدانید تا خود و جنینتان را به خطر نیندازید.

این فعالیت ها در 3 ماه اول بارداری ممنوع است

یکی از حساس ترین دوره های بارداری «سه ماهه اول» است. این دوران پر از «بایدها و نبایدها» در مورد غذاها، فعالیت ها و استفاده از لوازم آرایشی است. به گفته پزشکان، بدن جنین در این دوران شکل می گیرد و استفاده از هر ماده شیمیایی می تواند بر رشد آن تاثیر بگذارد. بنابراین توصیه می شود استفاده از لاک ناخن، شامپوهای شیمیایی، رژ لب و … را که اغلب حاوی ترکیباتی مانند پارابن، سرب، جیوه و … هستند و هر کدام می توانند اثرات جدی بر روی بدن جنین بگذارند، کاملاً کنار گذاشته شود. این 3 ماه

در زیر مجموعه ای از توصیه های بسیار مهم وجود دارد که می تواند به زنان باردار کمک کند در هنگام خرید محصولات آرایشی و بهداشتی محتاط باشند.

  • استفاده از محصولات آرایشی ارگانیک با پایه گیاهی بهترین انتخاب برای استفاده در دوران بارداری است. در این دوران یا آرایش نکنید، یا سراغ محصولات ارزان قیمت نروید.
  • هنگام خرید به برچسب مواد تشکیل دهنده محصولات دقت کنید و از عاری بودن آنها از موادی مانند سرب، جیوه، پارابن و سایر مواد شیمیایی اطمینان حاصل کنید. در محصولات ایمن معمولاً عباراتی مانند بدون عطر (PBA Free)، بدون فتالات (DEA Free) و بدون پارابن گنجانده شده است.
  • از رژ لب های بدون سرب استفاده کنید.
  • از شامپوهای بدون سولفات استفاده کنید.
  • اگر در دوران بارداری اصرار دارید موهای خود را رنگ کنید، پس از پایان سه ماهه اول این کار را انجام دهید و از رنگ مو با فرمول گیاهی یا بدون آمونیاک استفاده کنید. زیرا آمونیاک برای سلامت جنین بسیار خطرناک است.
  • استفاده از عطر و اسپری در دوران بارداری هیچ خطری ندارد. اما ترکیبات به کار رفته در آن ممکن است باعث تهوع، سرگیجه و حساسیت زنان باردار شود. کارشناسان توصیه می کنند که زنان باردار به جای استفاده از عطر، روزانه دوش بگیرند. البته استفاده از عطرهایی که فرمول گیاهی دارند و مواد مضر ندارند مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
  • ضدآفتاب ها در دو نوع فیزیکی یا معدنی (مینریال) و شیمیایی تولید می شوند. بهتر است خانم های باردار از ضد آفتاب های فیزیکی استفاده کنند. زیرا ترکیبات به کار رفته در ضد آفتاب های شیمیایی از طریق پوست به بدن منتقل شده و با جریان خون وارد بند ناف شده و سلامت جنین را تهدید می کند. بهتر است بدانید ضدآفتاب های شیمیایی علاوه بر داشتن مواد سمی دیگر، حاوی ویتامین A نیز هستند و این ویتامین حاوی رتونیل است که گفته می شود باعث نقص مادرزادی می شود.
  • استفاده از لاک ناخن در دوران بارداری مشکل جدی ایجاد نمی کند، اما توصیه می شود محصولات بهتر و مطمئن تری را انتخاب کرده و در محیطی با تهویه مناسب استفاده کنید. هنگام لاک زدن، در یا پنجره ای را باز بگذارید تا هوا جریان داشته باشد و بوی لاک به مشامتان نرسد. همچنین بهتر است استفاده از این محصول را محدود کنید یا از مارک هایی استفاده کنید که حاوی مواد شیمیایی مضر نیستند.

چگونه بفهمیم رژ لب سرب ندارد؟

برای درک این نکته ابتدا باید محصولات آرایشی و بهداشتی خود را از فروشگاه های معتبری خریداری کنید که بتوانید به آنها اعتماد کنید و از فروشنده کمک بخواهید. دوم، مواد تشکیل دهنده مورد استفاده در بسیاری از محصولات آرایشی فهرست شده است.

اما اگر باز هم احساس راحتی نمی کنید، می توانید از طلا استفاده کنید تا متوجه شوید رژ لب مورد نظرتان سرب دارد یا خیر. رژ لب را روی دستتان بزنید و با یک تکه طلا روی رژ لب خطی بکشید. اگر رنگ رژلب تغییر کرد به این معنی است که رژ لب سربی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا