سلامت خانواده

کدام غذاها برای کنترل استرس و اضطراب مفید هستند؟

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیمرجان عجمی با اشاره به اینکه تغذیه مناسب می تواند کمک موثری باشد وی برای کنترل استرس تصریح کرد: رژیم غذایی مناسب بر اساس سه اصل مهم تعادل، تنوع و البته اعتدال در دریافت گروه های غذایی مختلف است و علاوه بر رعایت این اصول کلی باید به نوشیدن آب کافی و فیزیکی نیز توجه داشت. فعالیت می تواند تاثیر در کاهش استرس تاثیر بسزایی دارد.

وی افزود: دریافت منابع غذایی حاوی ویتامین های B6، B12 و فولات و اجتناب از منابع غذایی حاوی کافئین برای کاهش استرس و اضطراب مهم است، خوردن وعده‌های غذایی منظم و کوچک با مشخصات قند خون کاهش به تثبیت قند خون کمک می کند، اختلالات قند خون و گرسنگی می تواند باعث استرس و اضطراب شود و اگر از منابع غذایی حاوی قند یا کربوهیدرات های ساده به مقدار زیاد در رژیم غذایی خود استفاده کنید، قند خون و به دنبال آن انسولین در خون افزایش می یابد و سپس کاهش می یابد.

مدیر واحد ترجمه دانش و آموزش عمومی پژوهشکده تغذیه و صنایع غذایی کشور ادامه داد: نوسانات سریع قند خون و به دنبال آن انسولین می تواند باعث تغییر در خلق و خو و رفتار شود و افراد برای کاهش خود نیاز به شیرینی بیشتر احساس کنند. فشار. و این چرخه معیوب تکرار می شود، بنابراین دریافت فیبر، میوه و سبزیجات کافی به جای شکر و شیرینی ها و دریافت منابع حاوی پروتئین و چربی های سالم می تواند نوسانات قند خون را کاهش دهد و به کاهش احساس استرس و اضطراب کمک کند.

عجمی با اشاره به اینکه آجیل و دانه ها، سویا، گردو و روغن آفتابگردان حاوی اسیدهای چرب ضروری برای بدن هستند، تصریح کرد: مصرف ماهی های چرب مانند ماهی سالمون و ساردین می تواند برای کاهش افسردگی و استرس مفید باشد و مصرف آن به ویژه در سنین نوجوانی با عملکرد شناختی بهتر مغز در سال های آخر زندگی همراه است.

وی با بیان اینکه حبوبات منبع خوبی از پروتئین و در عین حال حاوی ریزمغذی های ضروری برای بدن هستند، گفت: ویتامین D یکی از ویتامین های مهم با عملکردهای فراوان در بدن است و کمبود آن می تواند با تغییرات خلقی مرتبط باشد. همچنین این ویتامین نقش مهمی در محافظت از مغز و عملکرد صحیح انتقال دهنده های عصبی دارد و حتی می تواند به عنوان یک درمان کمکی برای آلزایمر مفید باشد.

این متخصص تغذیه افزود: مصرف جگر، ماهی، شیر و تخم مرغ می تواند به دریافت ویتامین D کمک کند اما راه اصلی تامین آن سنتز از طریق پوست و قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. به طور کلی برای حفظ سلامتی و کاهش استرس و اضطراب سعی کنید از منابع حاوی قند مانند شیرینی ها، آب میوه ها پرهیز کنید. مصنوعیآب نبات، انواع نوشابه ها و نوشیدنی های حاوی قند یا شکر را محدود کنید و در عوض از منابع حاوی فیبر، میوه ها و سبزیجات و غلات کامل استفاده کنید تا نوسانات قند خون را به حداقل برسانید که یکی از عوامل ایجاد استرس است.

عجمی با بیان اینکه بسیاری از افراد به مصرف قهوه یا نوشیدنی های انرژی زا عادت کرده اند، افزود: مصرف بیش از حد کافئین صرف نظر از منبع و منبع آن می تواند باعث تغییرات خلقی و ایجاد استرس، اضطراب و حتی افسردگی شود. آهسته. تدریجی

وی با اشاره به اینکه برای کاهش مصرف کافئین توصیه می شود چای سبز جایگزین قهوه شود، گفت: چای سبز علاوه بر کافئین حاوی اسید آمینه کمتری به نام تیان آن من برای کاهش استرس و اضطراب مفید است، همچنین دریافت آب کافی و فعالیت بدنی روزانه به حفظ سلامتی و آرامش بیشتر کمک می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا