سلامت خانواده

کدام غذاها برای بیماران مبتلا به نقرس مضر است؟

سارا محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به بیماری نقرس و رژیم غذایی مناسب برای مبتلایان به این بیماری، اظهار کرد: تغییر رژیم غذایی و استفاده از مواد غذایی مناسب می تواند منجر به کاهش علائم و کنترل بیماری نقرس در افراد شود و به که این بیماری سطح اسید اوریک روی بدن افراد تاثیر می گذارد، رژیم غذایی این بیماران باید سطح آن را کاهش دهد اسید اوریک کمک به بدن.

وی افزود: افزایش یابد اسید اوریک هنگامی که یک ماده شیمیایی به نام پورین تجزیه می شود در بدن اتفاق می افتد، بنابراین افراد مبتلا به نقرس یا در معرض خطر ابتلا به آن باید مصرف غذاهای دارای سطوح بالای پورین از جمله گوشت قرمز را محدود کنند. وی به مصرف نوشابه و غذاهای سرخ شده اشاره کرد.

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه افراد مبتلا به نقرس و یا در معرض ابتلا به آن باید مصرف ماهی تن، آبزیان و خرما را نیز محدود کنند، تصریح کرد: این افراد از مصرف چربی های اشباع شده مانند کره، خامه ترش خودداری کنند. و ماست چربی ها ممنوع هستند و باید با منابع چربی سالم مانند روغن آووکادو یا روغن زیتون جایگزین شوند.

محمدی ادامه داد: افراد مبتلا به نقرس مصرف ماکارونی و نان را کاهش دهند، مصرف الکل را تا حد زیادی محدود کنند و از میوه ها و سبزیجاتی مانند آناناس، نارنگی، اسفناج، کلم و … استفاده کنند. سیب زمینی در نظر گرفته شود و همچنین مصرف آب بیشتر برای این بیماران به منظور تخلیه اسید اوریک از بدن آنها توصیه می شود.

وی با اشاره به اینکه مصرف روزانه منابع ویتامین C می تواند راه موثری برای کاهش دفعات تشدید نقرس باشد، گفت: مصرف لبنیات کم چرب مانند شیر، پنیر و ماست برای این بیماران منعی ندارد اما این موارد مردم از مصرف گوشت قرقاول پرهیز کنند، از صدف و غذاها و انواع شیرینی ها پرهیز کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه چاقی می تواند علائم نقرس را تشدید کند و افراد می توانند با رعایت رژیم غذایی و حفظ وزن در محدوده مناسب از تشدید علائم آن جلوگیری کنند، خاطرنشان کرد: رعایت رژیم غذایی مناسب در افراد مبتلا به نقرس می تواند باعث بروز این بیماری شود. از تشکیل توده های کریستالی در مفاصل جلوگیری می کند، درد و التهاب مفاصل را کاهش می دهد و خطر بیماری های مربوط به سیستم ایمنی را کاهش می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا