بهداشت و درمان

کدام بیمارستان‌های تهران بر روی گسل قرار دارند

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه متأسفانه 5 گسل بالقوه فعال در پایتخت وجود دارد که تمام بیمارستان های مادر روی این گسل ها مستقر هستند، گفت: گسل ها و این سازه ها با کوچکترین عارضه ای فرو می ریزند. مریزند تصریح کرد: البته مطالعات خوبی در سطح دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور برای استحکام سازه ای بیمارستان ها انجام شده است و طول عمر برخی از بیمارستان ها در کلان شهرها بسیار بالاست و استهلاک و مواردی از این دست. بخشی از مشکلات با

وی ادامه داد: در سال های اخیر فرآیند جایگزینی تخت های فرسوده با تخت های جدید بیمارستانی در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است و این مهم به عنوان یک روند جدید در کشور در حال پیگیری است، به ویژه با توجه به اینکه در پایتخت، قسمت عمده یعنی 75 درصد بیمارستان های قدیمی تهران بیش از 50 سال قدمت دارند و بسیار قدیمی و مستهلک هستند، نیاز به تعویض دارند و این کار باید به تدریج انجام شود، البته بررسی های اولیه نشان می دهد که هزینه های مقاوم سازی یا مقاوم سازی سازه ای در آنها هزینه شده است. هزینه تغییرات بسیار بیشتر از ساخت بیمارستان جدید است، بنابراین بررسی تحلیلی در بیمارستان ها و تخت های فرسوده ضروری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: در واقع مقاوم سازی برخی از بیمارستان ها ممکن است مقرون به صرفه نباشد و راه اندازی و احداث بیمارستان جدید مقرون به صرفه تر باشد، اما به هر حال به دلیل جمعیت بالاست. و پوشش بسیاری از شهرهای مرجع و موقعیت ممتاز تهران در ارائه خدمات به همه مردم کشور، وجود بیمارستان مقاوم در پایتخت ضروری است و باید از منظر ملی به آن نگاه کرد و علاوه بر این موضوع مقاوم سازی، افزایش ایمنی بیمارستان ها با توجه به شرایط خاص نیازمند بودجه و هزینه های کلانی است.

زالی ادامه داد: با توجه به نزدیک بودن زمان ارائه بودجه ۱۴۰۴ به مجلس از اعضای کمیسیون خواستم در بودجه سال آینده ردیف مستقلی برای بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به منظور مقاوم‌سازی، مطالعات تحلیلی و مقاوم‌سازی سازه‌ها و به‌روزرسانی‌های ساختمانی به‌ویژه توسعه ساختمان‌های جدید لحاظ شود. تخت ها و بحث بسیار مهم افزایش استانداردهای ایمنی. در بیمارستان ها باید در نظر گرفته شود، مثلاً فقط برای ایمن سازی آسانسورهای بیمارستان امام حسین (ع) تهران 600 میلیون تومان نیاز داریم.

وی افزود: بودجه جاری مستقل، مشخص و ناکافی است و از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درخواست کردیم در بودجه سال آینده (1404) رقمی برای کل کشور در نظر گرفته شود تا در روند افزایش پایدار باشد. ایمنی و مقاوم سازی بیمارستان ها و در بودجه سال آینده تکرار شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا