سلامت خانواده

کتاب «جراحی در جنگ و حوادث» چگونه تهیه شد – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل فرهنگستان علوم پزشکی، در مراسمی از کتاب «جراحی در جنگ و حوادث» تالیف سید محمدرضا کلانتر معتمدی و عباس فورتون رونمایی و از خدمات پروفسور پروفسور. کلانتر معتمدی که در نجات مجروحان جنگ تحمیلی نقش بسزایی داشت و مورد قدردانی قرار گرفت.

در این مراسم سید عباس فروتن از اعضای دائمی فرهنگستان و نویسنده کتاب «جراحی در جنگ و حوادث» گفت: یکی از ارزش های حضور در فرهنگستان این است که می توان چهار نسل از فرهنگستان را داشت. جامعه علمی با هم هستند و من اساتیدم از جمله دکتر سهراب را دارم. با دکتر پور، دکتر کلانتر معتمدی، خانم دکتر معتمدی و دکتر اعلمی، دکتر جوادی، مرحوم دکتر دوایی و همچنین اساتید ایشان مانند مرحوم دکتر مسلم بهادری و شاگردانم که دارند آشنا بودم. اخیراً استادیار شده اند و با انتقال تجربیات آموزشی، پژوهشی و مدیریتی، آینده بسیار روشنی برای پزشکی کشورمان رقم خواهد خورد.

وی با اشاره به داستان کتاب «جراحی در جنگ و حوادث» افزود: از ابتدای جنگ، زمانی که دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران بودم، به فکر پیشگیری از مشکلات و اقدامات مکرر در اورژانس ها و بیمارستان های صحرایی بودم. ، در بهمن 1361 و فروردین 1362 در دو عملیات مهم. در جنوب اولین کار تحقیقاتی را در اورژانس و بیمارستان صحرایی انجام دادم و پرونده تعداد زیادی از مجروحان را پس از انتقال به عقب جبهه بررسی کردم و جدولی از مشکلات قابل پیشگیری را تقدیم سپاه کردم. پزشکان مسئول همچنین با حضور در ستاد شهدا به بررسی علل شهادت آنان پرداختم و به نتایج ارزنده ای برای بهبود برنامه های آموزشی رسیدم.

فروتن ادامه داد: در سال 62 برای مجروحین ترومابعد از جلساتی که در بیمارستان دکتر شریعتی تهران تهیه کردم، جزوه کمک در جبهه و فیلم آموزشی جراحی مغز و اعصاب را با کمک دکتر تهیه کردم. عباسیان ترجمه و صداگذاری کردم و در کلاس های آموزشی از آن استفاده کردم و این آشنایی اولیه با دکتر کلانتر معتمدی بود و در سال های 1371 و 1378 با توجه به شروع جنگ شیمیایی، مشغول نوشتن کتابچه های مربوطه و کار در اورژانس های شیمیایی بودم.

عضو دائمی فرهنگستان علوم پزشکی به خاطراتی از آن دوران اشاره کرد و افزود: بهمن ماه سال 64 که عمل جراحی انجام شد. فاو در بیمارستان صحرایی فاطمه زهرا(س) انجام شد س با دکتر کلانتر معتمدی بیشتر آشنا شدم. نکته جالب در مورد رفتار آموزشی دکتر این بود که در حین انجام جراحی های فشار عروقی که گاهی قلب آسیب دیده از تپش باز می ایستد، توانست خونسردی خود را حفظ کند و نکات آموزشی را برای دستیارانی که همراهش بودند توضیح دهد. که برای من هم یک فرصت آموزشی بود.

فروتن افزود: فروردین 1365 در بیمارستان صحرایی فاطمه زهرا(س)س) و سپس در زمستان 1365 در عملیات کربلای 4 و 5 در بیمارستان صحرایی امام علی(ع).الف) حضور داشتم و با وجود اینکه در کنار گروه مدیریت اورژانس شیمیایی بودم، در مناسبت هایی به اتاق های عمل هم سر می زدم و از چیزهایی که ارزش آموزشی داشت عکس می گرفتم که گاهی تا نیمه های شب و گاهی تا 2 ساعت روی صندلی طول می کشید. و با دوربینی که نزدیک مجروح و جراح و تمام ماهیچه هایم یکجا بود اتفاق افتاد سفت و استوار بودم تا روی میز عمل نیفتم و با سختی بسیار لحظات آموزشی ارزشمندی را ثبت کردم و پس از عمل در اتاق ریکاوری مجروح را معاینه کردم تا بهبودی او را نشان دهم.

وی ادامه داد: فروردین 66 در عملیات کربلای 8، یک نیمه شب که تلفات کمی داشت، با استاد مشغول تهیه سناریو بودیم که حدود تروما قفسه سینه باید موارد مختلفی را پوشش دهد و در صورت وجود مصدوم با جراحات ذکر شده باید از آن عکسبرداری شود. در حین نوشتن آن یادداشت ها ناگهان گفتند چند مجروح به شدت به اورژانس بیمارستان آمده اند. بلافاصله رفتم و دیدم که سوار خودرویی هستند که به خاکریز کنار جاده برخورد کرده و دچار آسیب مغزی شده است، اما عجیب بود که چرا این تصادف رخ داد؟ دقایقی بعد چند مصدوم دیگر با علائم مسمومیت با گاز اعصاب وارد شدند و به اورژانس شیمیایی رفتم که کم کم مملو از مجروحان شد. بعداً مشخص شد که قربانیان سکته مغزی هنگام عبور از ابر گاز عصبی به کما رفته و کنترل خودرو را از دست داده بودند.
اولین فیلم های آموزشی ویرایش شده به همراه جزوه پیوست در سال 1366 منتشر شد.

فروتن که خاطرات زیادی از دوران جنگ تحمیلی دارد و لحظات سخت مداوای مجروحان جنگ را با علاقه ثبت کرده است، گفت: یک بار قبل از عمل در جلسه ای که با جراحان عمومی برگزار شد، فیلمی تهیه شد. تروما کبد را نشان دادم و یکی از جراحان از من بسیار تشکر کرد و گفت این تکنیک با کنترل شریان قوس خون خونریزی کبد را کنترل می کند. کبدی حالا با کمک این فیلم آن را به طور کامل یاد گرفتم و این حرف ها انگیزه قوی تری برای ادامه این راه و تهیه مطالب آموزشی بیشتر شد. بعد از جنگ، یادداشت های کلاس های جراحی کارشناسی ارشد در تهران و جبهه را بازنویسی کردم و چندین بار آن ها را مرور کردیم. پس از ویرایش نهایی، فیلم ها با دقت بررسی و نکات آموزشی اضافه شد و نتیجه این تلاش هم اکنون با عنوان «جراحی در جنگ و حوادث» به همراه 40 فیلم آموزشی پیش روی شماست.

وی در خصوص فصول این کتاب گفت: فصول اول تا ششم کتاب به روش برخورد با آسیب دیدگان و اعمال جراحی تخصصی در انواع آسیب ها می پردازد و فصل های هفتم تا نهم 40 فیلم اختصاصی را با خلاصه و خلاصه شرح می دهد. تصاویر شامل 14 مورد آسیب شکم، 6 مورد آسیب قفسه سینه و 20 مورد آسیب عروقی وجود دارد و این موارد در مجموع 600 دقیقه فیلم آموزشی تخصصی از بیمارستان های صحرایی است و با کد پاسخ سریع (QR) موجود است. کد) برای مشاهده فیلم ها همراه با متن.

نویسندگان این کتاب عباس فروتن و محمدرضا کلانتر معتمدی کتاب «جراحی در جنگ و حوادث» را به مرحوم منوچهر دوایی که یکی از مؤثرترین پزشکان دوران جنگ و از اعضای دائمی فرهنگستان ایران بود، تقدیم کرده اند. علوم پزشکی. توسط مرحوم استاد دوایی با این مضمون نوشته شده است:
بیشتر این مجروحان جنگی با رضایت و تسلیم و شجاعت به مداوای جراحات خود پرداختند و کمتر از بیماران عادی تصادفات جاده ای گله و شکایت داشتند و اغلب لبخند رضایت بر لبانشان بود.

مراسم رونمایی از کتاب «جراحی در جنگ و حوادث» و یادبود دکتر سید محمدرضا کلانتر معتمدی در دوران جنگ تحمیلی در سالن کتابخانه فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا