کتاب «ارتباطات سلامت» منتشر شد – خبرگزاری مهر ایران و جهان
به گزارش خبرگزاری مهر، سازمانهای سیاستگذار در حوزه سلامت باید تلاش کنند تا «سواد رسانهای سلامت» مردم را برای توانایی تحلیل پیامهای سلامت محور برای خودمراقبتی و فعالیتهای آگاهانه برای حفظ و ارتقای سلامت خود و بهبود بخشند. خانواده های آنها روابط عمومی نظام سلامت نیز باید «سواد سلامت رسانه ای» داشته باشد. E» برای اینکه با هم بودن خود را بهبود بخشند استخدام ابزارهای ارتباطی می توانند اطلاعات علمی-پزشکی پیچیده را به محتوای قابل فهم و جالب تبدیل کنند و در عین حال اصالت خود را برای مردم حفظ کنند.
پاندمی کرونا به خوبی نشان داد که روابط عمومی نظام سلامت چه تاثیری در مدیریت بحران های سلامت محور می تواند داشته باشد و تقویت این حوزه سرمایه ارزشمندی برای بحران های پیش رو خواهد بود. موضوعی که امروز به خوبی به آن پرداخته نشده است.
کتاب ارتباطات سلامت با حمایت انجمن بین بین المللی روابط عمومی، انجمن روابط عمومی ایران، انجمن متخصصان روابط عمومی، باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو، انجمن توسعه و ارتقای روابط عمومی و ارتباطات، انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در 5 بخش و 21 فصل.
بخش اول: سلامتی
بخش دوم: نظام سلامت
بخش سوم: ارتباطات سلامت
بخش چهارم: سواد سلامت
بخش پنجم: سواد روابط عمومی در نظام سلامت
مقدمه این کتاب با تلاش اساتید برجسته روابط عمومی و ارتباطات کشور تهیه شده است.
– امیرعباس تقی پور (مدیر ماهنامه مدیریت ارتباطات و دبیرکل باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو)
– حسن بشیر (استاد تمام عیار دانشگاه امام صادق علیه السلام) و مدرس و نویسنده در حوزه رسانه و ارتباطات.
– دیوید زارعیان (استاد، مدرس و نویسنده حوزه روابط عمومی)
– خسرو رفیعی (رئیس انجمن روابط عمومی ایران)
– محمدرضا حقیقی (مدرس دانشگاه و رئیس انجمن روابط عمومی و ارتباطات)
– حمید صبری (نویسنده دایره المعارف روابط عمومی ایران)
– حسن خسروی (مدرس دانشگاه و نویسنده کتاب روابط عمومی و ارتباطات)
– سید شهاب سید محسنی (نویسنده کتاب در حوزه روابط عمومی و عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی)
– حمید شکری خانگاه (مدرس دانشگاه و نویسنده کتاب در حوزه روابط عمومی)
روابط عمومی در نظام سلامت باید با اقدامات مختلف به شهروندان کمک کند تا بدانند رسانه ها چگونه ادراکات و باورهای آنها را فیلتر می کنند، فرهنگ عمومی را شکل می دهند و بر انتخاب های فردی آنها در حوزه سلامت تأثیر می گذارند. همچنین باید آنها را با تفکر انتقادی و مهارت های حل مسئله توانمند کند تا مصرف کنندگان قضاوت سقوط و تولید کننده محتوا باشید. درک درستی و سوقم اطلاعات بهداشتی و تفاوت آنها با توصیه های تبلیغاتی مستلزم درک و داشتن سواد رسانه ای کافی است.
شبکههای اجتماعی به مصرفکنندگان اطلاعات سلامتی قدرت دادهاند و به آنها اطلاع دادهاند تا انتخابهای پیچیدهتری داشته باشند، اما احتمال اینکه مردم قربانی اطلاعات نادرست شوند همچنان وجود دارد. اینجاست که روابط عمومی نظام سلامت با اتخاذ راهکارهای صحیح، موثر و به موقع می توانند نه تنها بر بحران ها فائق آیند، بلکه از بروز بحران های فراوان در حوزه کاری خود که امروزه نیازمند یک روابط عمومی مدرن و حرفه ای است، جلوگیری کنند. او کارشناس روابط عمومی است.
آموزش مطالب این کتاب در قالب دوره های آموزشی مقدماتی و ضمن خدمت به کارکنان نظام سلامت عمومی و به صورت تخصصی برای کارشناسان روابط عمومی توصیه می شود.