سلامت خانواده

کبودی زبان از علائم این بیماری است

به گزارش خبرآنلاین، ممکن است برخی بیماری ها بر روی زبان اثر بگذارند، اما روی رنگ آن اثری باقی نماند و تشخیص بیماری باید بر اساس وضعیت زبان توسط متخصصان انجام شود.

دکتر علیرضا اصطقی، فوق تخصص غدد، رشد و متابولیسم درباره امکان تشخیص بیماری از طریق صدای زبان به همشهری آنلاین گفت: اینکه ادعا می شود برخی بیماری ها از طریق زبان قابل تشخیص است، صحت ندارد.

به گفته این پزشک برخی بیماری ها مانند سیانوز (کمبود اکسیژن خون) که نشانه آن کبودی زبان است قابل تشخیص است. اگر فردی سیانوز داشته باشد، می توان نتیجه گرفت که احتمالاً بیماری قلبی پیشرفته دارد. اما اینکه بگوییم بیمار بر اساس رنگ زبان سرطان دارد، علمی نیست.

وی ادامه می دهد: ممکن است برخی بیماری ها روی زبان ردی از خود به جای بگذارند اما روی رنگ آن اثری باقی نماند. همچنین ممکن است فردی به بیماری کبدی مبتلا باشد که بر زبان او تأثیر می گذارد. تشخیص این بیماری ها بر اساس وضعیت زبان، کار تخصصی افراد در رشته های مختلف است.

تسگامی با بیان اینکه برخی بیماری ها علاوه بر پوست، زبان را نیز درگیر می کند، تصریح می کند: اینکه می گوییم فقط از روی علائم ظاهری مانند رنگ می خواهید تشخیص دهید، صحیح نیست. این تنها بخشی از مجموعه ای از نشانه هاست. به عنوان مثال، رنگ زبان فردی که بیماری کبدی دارد ممکن است آبی شود. این بدان معنا نیست که فقط این علامت را ملاک بیماری قلبی قرار دهیم یا بگوییم فردی که زبان تیره دارد حتماً بیماری قلبی یا کبدی دارد. ممکن است زبان او به ده ها دلیل دیگر تیره و تار شده باشد. در صورت شک، علائم و شرایط مختلف را بررسی کنید.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا