سلامت خانواده

کبد چرب؛ بیماری خاموش جوامع امروزی

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بیماری های کبدی انواع مختلفی دارند و هر کدام به نوعی به این اندام حیاتی آسیب می رسانند. کبد چرب یکی از شایع ترین بیماری های کبدی است که در اثر تجمع چربی در آن ایجاد می شود. کبد چرب معروف است استئاتوز که به عنوان هپاتومگالی نیز شناخته می شود، زمانی رخ می دهد که چربی در کبد انباشته شود.

کبد دومین عضو بزرگ بدن است، این عضو به پردازش غذا کمک می کند و مواد مضر خون را فیلتر می کند، وجود مقدار کمی چربی در این اندام طبیعی است، اما تجمع بیش از حد آن می تواند به یک مشکل بزرگ تبدیل شود، گاهی اوقات. باعث ایجاد این بیماری می شود. به این بیماری کبد خاموش می گویند، زیرا می تواند بدون ایجاد علائم ایجاد شود، چربی بیش از حد در کبد باعث التهاب کبد و آسیب به آن می شود و در موارد شدید این زخم می تواند منجر به نارسایی کبد شود.

علل زیادی برای بیماری کبد چرب وجود دارد، از جمله الگوهای تغذیه، سطح فعالیت بدنی و الگوهای خواب، عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت، ژنتیک و استفاده از برخی داروها. علاوه بر این، افراد در صورت داشتن شرایط خاصی مانند چاقی، دیابت یا تری گلیسیرید بالا ممکن است به آن مبتلا شوند. سوء مصرف الکل، کاهش وزن سریع و سوءتغذیه نیز ممکن است منجر به کبد چرب شود، با این حال، برخی افراد حتی اگر هیچ یک از این شرایط را نداشته باشند، ممکن است به کبد چرب مبتلا شوند.

بیماری کبد چرب درمان دارویی ندارد

محمد جعفری فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان وی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه بیماری کبد چرب درمان دارویی ندارد، اظهار می کند: بیمار مبتلا به کبد چرب باید راهکارهای توصیه شده توسط انجمن های گوارش و کبد دنیا را رعایت کند و برای بهبودی توصیه ها را رعایت کند. برای اینکه چربی های کبد به مرور زمان کاهش یابد و به حالت اولیه برگردد، افرادی که مشکل کبد چرب دارند باید بدانند که بیماری کبد چرب آنها درمان دارویی ندارد. در حال حاضر انواع مختلفی از داروها در داروخانه ها و عطاری ها با قیمت های متفاوت در اختیار بیماران برای درمان کبد قرار می گیرد. چربی توصیه می شود، بیماران باید توجه داشته باشند که مصرف این داروها کمک چندانی به درمان آنها نمی کند.

وی می افزاید: نیازی نیست همه بیماران هر چند ماه یکبار آزمایش کبد چرب انجام دهند و سونوگرافی و اقدامات تشخیصی پیشرفته تری مانند تی اسکن و م آر برای انجام I، متخصصان داخلی و گوارش این آزمایشات را فقط برای درصد کمی از بیمارانی که نیاز به این اقدامات دارند تجویز می کنند و به بخش های مربوطه ارجاع می دهند.

این فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان بیان می کند: در خصوص استفاده از داروهای گیاهی برای درمان کبد چرب، مطالعات دقیق و علمی در مورد استفاده از داروهای گیاهی و عصاره های کبد چرب انجام نشده است و درصد اثربخشی این داروهای گیاهی برای درمان کبد چرب چقدر است. درمان کبد چرب زیاد نیست، بنابراین بیماران نباید با مصرف این داروها وقت خود را تلف کنند و بهتر است بدانید که داروهای گیاهی فرآورده های ناشناخته ای دارند و استفاده از آنها برای درمان کبد چرب می تواند باعث آسیب به کبد شود.

وی با بیان اینکه مهم ترین درمان برای بیماران مبتلا به کبد چرب که می تواند کمک کننده باشد فعالیت بدنی و تغییر سبک زندگی است، خاطرنشان کرد: معمولاً نسل امروزی نسبت به نسل قبل فعالیت بدنی کمتری دارد و همین کم تحرکی باعث بروز بیماری کبد چرب در این نسل امروزه علاوه بر این نوع تغذیه که نسل کنونی از آن استفاده می‌کند، نسبت به نسل قبل ناسالم‌تر است و روغن‌های اشباع، سوسیس، کالباس، فست فود، ساندویچ، پیتزا و کنسرو بیشتر مصرف می‌کنند و این روند باعث می‌شود. چربی های اضافی در بدن نسل امروزی انباشته می شود و یکی از اندام هایی که چربی اضافی را ذخیره می کند، کبد انسان است که باعث بیماری کبد چرب در این دسته از افراد می شود.

جعفری بیان می کند: برای افزایش فعالیت بدنی بهتر است افراد به مدت پنج روز در هفته به طور متوسط ​​30 تا 45 دقیقه فعالیت بدنی سنگینی مانند پیاده روی تند داشته باشند. و بهبود کبد چرب

کبد چرب؛ بیماری خاموش جوامع امروزی

تاثیر رژیم غذایی بر بهبود کبد چرب

وی درباره اهمیت رژیم غذایی مدیترانه ای برای بهبود بیماران کبد چرب توصیه می کند: مصرف بیشتر سبزیجات، میوه، گوشت سفید، چربی کمتر و گوشت قرمز به بیماران کبد چرب توصیه می شود، بیماران باید بدانند که کربوهیدرات های اضافی در بدن تبدیل به چربی، برای کاهش چربی بدن باید کربوهیدرات مصرف کنند، از روغن و روغن زیتون استفاده کنند کلزا کاهش چربی بدن باید در اولویت قرار گیرد.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان می کند: مصرف الکل و داروهایی که متابولیسم مشخصی ندارند و در سالن های ورزشی مصرف می شوند برای کبد مضر هستند و مصرف داروهای هورمونی نیز برای کبد انسان مضر است. مطالعات نشان داده است که مصرف قهوه باعث بهبود کبد چرب می شود و کاهش درصد چربی کبد مفید است، اما مردم باید بدانند که مصرف قهوه در برخی از بیماران باعث اختلالات گوارشی یا تپش قلب می شود و توصیه می شود افراد یک یا دو فنجان از دم کرده آن را مصرف کنند. قهوه بدون قند در روز و اگر عوارض مصرف قهوه در بدنشان مشاهده شد نیازی به ادامه مصرف آن نیست.

وی تاکید می کند: لازم است بیمارانی که کبد چرب دارند علاوه بر فعالیت بدنی و تغییر سبک زندگی و رعایت رژیم غذایی، در صورت داشتن فشار خون و قند خون، این موارد را نیز به طور دقیق کنترل کنند، زیرا کنترل این موارد از درمان کبد چرب نیز اهمیت بیشتری دارد.

کبد چرب؛ بیماری خاموش جوامع امروزی

پنهان کردن علائم خطر بیماری کبد چرب / افراد لاغر نیز به کبد چرب مبتلا می شوند

هادی عبداللهی متخصص گوارش و کبد بزرگسالان وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه کبد در بدن انسان وظایف مختلفی دارد، اظهار کرد: مهمترین عملکرد کبد سم زدایی بدن، ذخایر انرژی، ذخایر منابع گلیکوژن در کبد، تولید پروتئین های ضروری است. و اسیدهای آمینه برای بدن، تولید ویتامین ها و فاکتورهای Pro-coagulation از دیگر وظایف این اندام در بدن است، کبد چرب یک بیماری شایع و بدون علامت است و این بیماری هدیه زندگی شهری است.

وی می افزاید: امروزه تحرک کمتر و کم تحرکی در زندگی شهری افزایش یافته و نوع غذا پرچرب و پرکالری است، بنابراین اضافه وزن و چاقی در بین افراد شایع است و این موارد باعث افزایش ابتلا به بیماری ها می شود. مانند کبد چرب، کبد چرب در بین بزرگسالان رایج است. قبلا بیشتر بود، اما در سال های اخیر سن این بیماری کاهش یافته و در بین کودکان شیوع پیدا کرده است، زیرا نوع بازی های کودکان تغییر کرده و تحرک لازم را ندارند و بیشتر به سمت آن گرایش پیدا می کنند. نشستن و بازی های کامپیوتری

این فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان درباره علائم خطر پنهان این بیماری توضیح می دهد: لازم است بدانید تنها 10 درصد چربی این اندام طبیعی است، داشتن چربی بیشتر و جایگزینی بافت طبیعی کبد با چربی می تواند نشانه ای از خطر، بروز این بیماری در مراحل اولیه علائم اولیه ندارد و افرادی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند باید معاینه شوند.

وی با بیان اینکه خطر ابتلا به این بیماری در برخی افراد بیشتر است، ادامه می دهد: بیماران دیابتی مهمترین گروه افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری کبد چرب هستند و حدود 50 تا 70 درصد از آنها به این بیماری مبتلا می شوند، کبد چرب یک بیماری شایع و حدود 25 تا 30 درصد از جمعیت عمومی به این عارضه مبتلا هستند که عدد بالایی است، در برخی افراد خطر ابتلا به این بیماری بیشتر است، طبق تحقیقات انجام شده ابتلا به بیماری کبد چرب در افراد مبتلا به فشار خون بالا، نوع 2 دیابت، چاقی شکم و چربی خون است، افزایش می یابد و عوارض ناشی از این بیماری بیشتر می شود، مثلاً در بیماران دیابت نوع 2 در صورت پیشرفت به سمت بیماری کبد چرب، انتظار می رود. فیبروز جگر هم هست.

عبداللهی تاکید می کند: افراد لاغر نیز ممکن است به کبد چرب مبتلا شوند، کسانی که زمینه ژنتیکی دارند و افرادی که چربی شکمی دارند و زندگی کم تحرک دارند نیز در خطر ابتلا به این بیماری هستند و این بیماری فقط مختص افراد چاق نیست، بنابراین تغییر سبک زندگی مهمترین بخش برای درمان بیماری کبد چرب است، اصلاح سبک زندگی 90 درصد بخش درمان را تشکیل می دهد.

کبد چرب؛ بیماری خاموش جوامع امروزی

روش های درمان عوارض کبد چرب / لزوم تغییر سبک زندگی برای درمان این بیماری

وی درباره روند تشخیص بیماری کبد چرب می گوید: برای تشخیص این بیماری در افراد پرخطر ابتدا آنزیم های کبدی با آزمایش خون و سونوگرافی بررسی می شود که در این آزمایشات می توان به بروز این بیماری پی برد و در مراحل پیشرفته تر از تشخیص، در نهایت تایید می شود.

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان درباره عوارض کبد چرب برای سلامتی بدن می گوید: بیماری کبد چرب یک بیماری شایع و بدون علامت است و احتمال بی توجهی به آن وجود دارد و دغدغه این بیماری فقط کبد چرب نیست. ، اما بزرگترین نگرانی وقوع سکته مغزی است. و فیبروز کبدی در بیماران آخرین مرحله درگیری با این بیماری است سیروز پیوند کبد تنها راه نجات این دسته از بیماران است.

وی درباره روش های درمان کبد چرب توضیح می دهد: تغییر سبک زندگی مهمترین بخش برای درمان بیماری کبد چرب است، اصلاح سبک زندگی 90 درصد درمان را تشکیل می دهد، در حال حاضر دارو و درمان موثری برای این بیماری وجود ندارد و درمان بیماران در راه کاهش وزن، پیشگیری از چاقی، انجام فعالیت های ورزشی هوازی، پرهیز از غذا و کاهش مصرف کربوهیدرات ها، قندها و قندهای تصفیه شده.

عبداللهی بیان می کند: پیوند کبد درمان موثری است سیروز کبد است و کشور ما بهترین قطب در این زمینه است، اما برای انجام این عمل باید منتظر ماند تا عضوی از افراد مرگ مغزی گرفته شود و بعد از پیوند، بیماران باید مدت طولانی داشته باشند. -مراقبت طولانی مدت و مصرف منظم داروها برای جلوگیری از عوارض.

مشهود است؛ کبد اندام فرآوری بدن است و مانند یک فیلتر عمل می کند، از طریق کبد مواد مغذی و مواد مفید غذایی که می خوریم جذب شده و مواد مضر دفع می شود. به نوعی کبد وظیفه پاکسازی خون را بر عهده دارد، اما وقتی همین کبد با تجمع بیش از حد سلول های چربی مواجه می شود، نمی تواند کار خود را به خوبی انجام دهد.

تشخیص بیماری کبد چرب به دلیل نداشتن علائم در بسیاری از موارد چالش برانگیز است، آزمایش‌های مختلف خون مانند شمارش کامل سلول‌های خون، آزمایش هموگلوبین، تعیین سطح کلسترول و تری گلیسیرید، آزمایش هپاتیت C، سونوگرافی و در برخی موارد بیوپسی کبد ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. برای تشخیص و ارزیابی شدت بیماری کبد چرب استفاده می شود.

افراد مبتلا به بیماری کبد چرب اغلب تا زمانی که بیماری پیشرفت نکند هیچ علامتی ندارند سیروز کبد می شود سیروز کبد مرحله قبل از سرطان کبد است سیروز بافت کبد سالم با بافت اسکار (فیبروز) جایگزین می شود و کبد برای همیشه آسیب می بیند، بنابراین مهم است در جوامع امروزی که تحرک افراد بسیار کم است، با تغییر سبک زندگی و داشتن رژیم غذایی صحیح از بروز این بیماری خاموش پیشگیری کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا