سلامت خانواده

کاهش 60 درصدی خطر ابتلا به آنفلوانزا با واکسن – خبرگزاری مهر ایران و جهان

سید علیرضا ناجی استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص استفاده از واکسن های ایرانی و خارجی گفت: انتخاب واکسن ایرانی و خارجی آنفلوانزا به عوامل مختلفی از جمله تاییدیه های بهداشتی بستگی دارد. وضعیت سلامت فرد و دسترسی به واکسن واکسن‌های ایرانی معمولاً تحت نظارت سازمان‌های بهداشتی تولید می‌شوند و ممکن است گزینه مناسبی برای افرادی باشد که به واکسن‌های خارجی دسترسی ندارند. با این حال، واکسن های خارجی که دارای تاییدیه معتبر هستند نیز معمولا مورد اعتماد هستند.

وی افزود: اینکه از واکسن ایرانی یا خارجی استفاده کنیم بستگی به اطلاعات ما از مرکز واکسن دارد. مردم می توانند از واکسن های خارجی وارداتی به ایران مانند واکسن های هلندی و فرانسوی که معروف و قدیمی هستند استفاده کنند. این نوع واکسن ها به اصطلاح پس از بازاریابی هستند، یعنی پس از طی مراحل تولید و اخذ مجوز، مطالعاتی روی آن ها انجام می شود. واکسن‌های ایرانی مانند واکسن‌های جدید هستند و چقدر می‌توانیم به آن‌ها اعتماد کنیم، باید مدتی بگذرد تا اطلاعاتی درباره آن‌ها داشته باشیم. به همین دلیل به افراد پیشنهاد می کنیم بر اساس سن واکسن ها از واکسن های ایرانی یا خارجی استفاده کنند.

ضرورت واکسیناسیون برای افراد بالای 60 سال

ناجی در مورد اینکه چه کسانی می توانند از این واکسن استفاده کنند، گفت: همه افراد بالای 6 ماه می توانند واکسن آنفولانزا را دریافت کنند، اما به دلیل اینکه تعداد تولید واکسن در دنیا محدود است، برخی افراد از جمله افراد مسن، افراد بالای 60 سال واکسن را در اولویت قرار می دهند. افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، افراد مبتلا به بیماری های مزمن و کودکان زیر 5 سال در اولویت واکسیناسیون هستند.

وی ادامه داد: تزریق واکسن آنفلوانزا برای افرادی که به تخم مرغ یا کودکان زیر 6 ماه حساسیت بالایی دارند و مبتلایان به سندرم گیلن باره ممنوع است و توصیه نمی شود.

استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره تاثیر واکسن آنفلوآنزا در پیشگیری از بیماری گفت: واکسن آنفلوآنزا می تواند در پیشگیری از آنفولانزا موثر باشد اما اثربخشی آن به عوامل مختلفی از جمله سازگاری واکسن با ویروس های فعلی بستگی دارد. گردش خون، سن، وضعیت سلامتی فرد و عوامل محیطی متفاوت است.

وی ادامه داد: واکسن آنفولانزا سال به سال متفاوت است و بر اساس ویروسی که در سال قبل وجود داشت به ویژه ویروس هایی که در فصل بهار هستند ساخته می شود. این واکسن ها می توانند از حدود 60 درصد از بیماری جلوگیری کنند.

بهترین زمان برای تزریق واکسن

ناجی درباره بهترین زمان استفاده از واکسن آنفولانزا گفت: بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا شهریور و اوایل مهرماه است و حتی افراد تا پایان فصل زمستان می توانند هر زمان که به یاد آوردند و یا به آن دسترسی پیدا کردند از این واکسن استفاده کنند.

استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره عوارض استفاده از این واکسن بیان کرد: واکسن آنفلوآنزا به طور کلی بی خطر است و سالانه افراد زیادی بدون مشکل خاصی آن را دریافت می کنند. با این حال، مانند هر دارویی، عوارض جانبی ممکن است رخ دهد. افرادی که سابقه حساسیت شدید به تخم مرغ دارند یا در گذشته واکنش آلرژیک به واکسن آنفولانزا داشته اند، باید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارند. بار مشاوره اگر فردی تب یا بیماری حاد دارد، بهتر است قبل از واکسیناسیون تا بهبود وضعیت سلامتش صبر کند. به طور کلی، مزایای واکسن آنفولانزا در پیشگیری از بیماری و کاهش شدت آن بسیار بیشتر از خطرات احتمالی آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا