سلامت خانواده

کاهش پذیرش پزشکی ؛ اعتراض ماجلیس ، وزارت دفاع بهداشت – آژانس خبری مهر | اخبار ایرانی و جهانی

به گفته خبرنگار MEHR ، تصمیم اخیر وزارت بهداشت در سال برای کاهش ظرفیت تأیید شده توسط زمینه های پزشکی و دندانپزشکی ، یک اختلاف آماری ساده نیست ، بلکه نشانه ای واضح از منافع ملی سرنگون شده است.

این اقدامی که با نادیده گرفتن مصوبات بالادست ، سرنوشت صدها هزار داوطلب را تغییر می دهد ، بحران کمبود پزشک را تشدید می کند و تحقق برنامه های بهداشتی کلان و جمعیت را به خطر می اندازد. این سیاست در حالی اجرا شده است که نیاز کشور به منابع انسانی در زمینه سلامت روز به روز در حال افزایش است و فرصتی برای جبران خسارت.

نداشتن دوراندیشی

فقدان پزشک در ایران یک پدیده پنهان اما عمیق است. آمار رسمی وزارت بهداشت نشان می دهد که سرانه پزشکان در کشور پایین تر از منطقه متوسط ​​است و در بسیاری از استان های محروم و مرزی ، نسبت پزشک به جمعیت به نیمی از استاندارد غرب آسیا می رسد. این نابرابری باعث شده است که بخش هایی از کشور ، به ویژه روستاها و شهرهای کوچک ، از خدمات پزشکی پایدار محروم شوند. برنامه پزشک خانواده ، که قرار بود اولین حلقه سیستم بهداشتی باشد ، به دلیل این کاستی های نیمه کارآمد و ناکارآمد اجرا شد.

در چنین شرایطی انتظار می رفت که برنامه افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی به طور جدی دنبال شود ، اما با کاهش ظرفیت مصوب ، وزارت بهداشت در عمل این کمبود را تثبیت کرده و هرگونه جبران خسارت را می بندد. نکته مهم این است که این تأثیر مستقیمی بر زندگی چندین هزار داوطلب امسال و در کل حدود 1.5 میلیون متقاضی در چهار سال آینده دارد. افزایش رقابت در چنین شرایطی استرس روانشناختی و اجتماعی زیادی را بر جوانان با استعداد در کشور ایجاد می کند و بخش مهمی از این منابع انسانی هوشمند و پرانرژی را به مسیر مهاجرت دانشگاهی سوق می دهد.

عواقب نقض قانون

قطعنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 4 ، وزارت بهداشت را ملزم به افزایش تدریجی ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی می کند. یک کار صریح با هدف جبران کمبود پزشک ، کاهش نابرابری جغرافیایی و آماده سازی برای پیری جمعیت. با این حال ، ظرفیت کار برای سال 2 ، معادل 5 نفر ، به طور غیرقانونی به 4 نفر کاهش یافته است ، و گرچه پس از فشار افکار عمومی و برخی از نمایندگان مجلس با اندکی به حدود 5 افزایش یافته است ، اما نقض اصلی و تخلفات باقی مانده است.

این رفتار نمونه ای از بی اعتنایی به قاعده و اصل حاکمیت قانون در سیاست های عمومی است. اگر دستگاهی مانند وزارت بهداشت بتواند از اجرای قطعنامه ملی امتناع ورزد ، این پیام را به سایر موسسات منتقل می کند که منافع جزئی می توانند تعهدات قانونی را در اولویت قرار دهند. چنین معنایی اساس اعتماد عمومی را می لرزد که برای موفقیت سیاست های کلان ضروری است.

خطرات پیش روی مناطق محروم و سالمندان

ایران یکی از سریعترین نرخ رشد جمعیت سالخورده در جهان را تجربه می کند. طبق پیش بینی های سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت ، در دو دهه آینده ، نیاز به خدمات پزشکی ، مراقبت های تخصصی و دندانپزشکی 2 تا 2.5 برابر خواهد بود. در این شرایط ، فقدان کمبود پزشک به معنای بحران در ارائه خدمات اساسی برای میلیون ها سالمند است. این بحران بیشترین میزان را در مناطق محروم خود نشان می دهد. جایی که حتی بسیاری از مراکز پزشکی اکنون فقط با طراحی جدید و محدود با پزشکان اداره می شوند.

با کاهش ظرفیت ورودی به رشته های پزشکی ، سهمیه مناطق محروم که نقش مهمی در مصوبات قبلی داشتند ، کاهش می یابد و مسیر پر کردن شکاف در این مناطق بسته می شود. این برخلاف تمام اصول عدالت در بهداشت و توسعه منطقه ای متعادل است.

ملی سازی

تجزیه و تحلیل و نظرات کارشناسان حاکی از آن است که بخشی از مخالفت با افزایش ظرفیت مبتنی بر واقعیت های علمی نیست ، بلکه به دلیل نگرانی برخی از گروه های اتحادیه های کارگری در مورد اشباع بازار کار پزشکان است. این رویکرد تضاد روشنی با مأموریت یک وزارتخانه دارد که باید از منافع عمومی محافظت کند. نتیجه چنین تصمیماتی افزایش هزینه های ملی است. از رشد مهاجرت دانشگاهی و خروج سرمایه جوان انسانی گرفته تا ضرورت اجرای پروژه های گران قیمت برای ارسال پزشکان به مناطق دور افتاده. علاوه بر این ، نابرابری در دسترسی به خدمات درمانی شدت می یابد و شاخص های توسعه انسانی تحت تأثیر قرار می گیرند.

ورود به آموزش پزشکی به وزارت علوم

موضوعی که مورد توجه رسانه ها و حتی تصمیم گیرندگان قرار گرفته است ، انتقال آموزش پزشکی به وزارت علوم است. معاون وزیر بهداشت اخیراً تصدیق کرده است که وی قادر به آموزش این حجم دانشجویان نیست. اعترافاتی که در عمل اعتبار انتقاد انحصار آموزشی را تأیید کرده است و بیشتر ضرورت انتقال آموزش پزشکی به وزارت علوم را نشان داده است. اما وزارت بهداشت این ظرفیت را رها کرده و با اصرار بر کنترل انحصار روند آموزش پزشکی ، از افزایش تعداد کرسی های آموزشی جلوگیری کرده است. در نتیجه ، او از ناتوانی در آموزش پزشک صحبت می کند و به دنبال حفظ این انحصار است. در این میان منافع ملی قربانی می شود.

تناقض با سیاست های کلان اقتصادی

نگاهی به سیاست های بهداشت عمومی و سیاست های عمومی جمعیت نشان می دهد که بر کیفیت و افزایش کیفی منابع انسانی تأکید شده است. همچنین در سند بینایی ، ارتقاء توانایی علمی و تأمین نیاز کشور به یک نیروی تخصصی یکی از مهمترین ستون های پیشرفت است. تصمیم وزارت بهداشت برای کاهش ظرفیت پذیرش در واقع با این اسناد مغایرت دارد. چنین درگیری ، اگر بی پاسخ باقی بماند ، نه تنها اهداف سند بینایی را تحمیل می کند ، بلکه اعتبار کل فرایند برنامه ریزی ملی را نیز زیر سوال می برد.

خطرات و ضروریات اقدام سریع

پیامدهای منفی این تصمیم شامل از بین بردن هزاران فرصت ، افزایش بی سابقه در آزمون ورودی ملی ، خروج ارز از کشور به اندازه 2 میلیارد دلار برای تحصیل در خارج از کشور و در نتیجه افزایش هزینه های خانواده است. در دراز مدت ، منجر به کاهش عرضه پزشکان و دندانپزشکان ، بحران ارائه خدمات به افراد سالخورده ، افزایش هزینه های پزشکی افراد و حتی تکیه بر نیروهای خارجی یا غیر متخصص خواهد شد. این روند یک تهدید مستقیم برای امنیت ملی است.

سه اقدام فوری برای جلوگیری از تشدید بحران لازم است. اول ، وزارت بهداشت موظف است توسط مؤسسات نظارتی و قضایی ، شورای عالی انقلاب فرهنگی را به طور کامل اجرا کند. دوم ، طراحی و اجرای یک الگوی آموزش مشترک با وزارت علوم برای استفاده از زیرساخت های بلااستفاده. سوم ، اطلاعات شفاف به عموم مردم در مورد تأثیرات تصمیمات قانون می تواند برای بازگرداندن اعتماد آسیب دیده بازگردد. کاهش ظرفیت پذیرش پزشکی و دندانپزشکی در سال 6 نمادی روشن از تضاد منافع و عدم توانایی ساختاری در تأمین منافع ملی است.

ادامه چنین رویکردی ، کشور را به جایی می رساند که جبران کسری پزشک حتی با افزایش ناگهانی ظرفیت در سالهای بعد غیرممکن خواهد بود. این تصمیم باید به عنوان یک نقض جدی و پر هزینه در نظر گرفته شود تا پیام روشنی به همه دستگاه ها بدهد. قانون و منافع مردم از هر صنفی و بخشی مقدم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا