سلامت خانواده

کاهش صنعت پلاسما به تجارت/افزایش مراکز پلاسما پولی – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، در نامه علی اکبر پورفت خدایا رئیس انجمن علمی انتقال خون ایران خطاب به محمدرضا ظفرخندی وزیر بهداشت گفت: سازمان انتقال خون ایران از بدو تاسیس، موظف به تهیه فرآورده های خونی و پلاسما بر اساس دستورالعمل موسسات معتبر بوده است. بین المللی و این اهمیت تا به امروز یکی از اهداف لاینفک این سازمان خدمات درمانی بوده است. این در حالی است که در پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان انتقال خون شاهد اهدای پولی پلاسما و کاهش صنعت پلاسما به اهدای پلاسما تجاری و حرفه ای هستیم.

با آغاز به کار وزارت بهداشت، دکتر سید حسن هاشمی، نیاز کشور به پلاسما برای خودکفایی در تولید داروهای درخواستی بیماران 600 هزار لیتر برآورد شد. این تخمین در سازمان غذا و دارو انجام شده و صحت آن در مطلبی که طرفداران جام جم منتشر کرده اند، تایید شده است. آوردن پلاسمای پرداخت شده تایید شده است.

با توجه به نیاز کشور مقرر شد مبلغ درخواستی از سه طریق تامین شود. 200000 لیتر پلاسمای بازیافتی سازمان انتقال خون ایران 200000 لیتر از طریق مجموعه آوردن پلاسما پرداخت شده و 200 هزار لیتر از طریق پلاسمافرزیس به صورت داوطلبانه در سازمان انتقال خون ارائه می شود.

با توجه به تاکید وزارت بهداشت دکتر هاشمی بر پایداری استراتژی اولیه پلاسما در کشور، در مدت کوتاهی اولین کارخانه استخراج پلاسما در ایران، 180 هزار لیتر پلاسمای بازیافتی داوطلبانه به بهره برداری رسید. ، 200 هزار لیتر پلاسما پولی و 35 هزار لیتر پلاسمافرزیس داوطلبانه در کشور جمعی آوردن در حالی بود که هنوز هیچ گام عملیاتی از سوی پالایشگاه بین این دو وجود نداشت بین المللی و نماینده آن در راه راه اندازی پالایشگاه پلاسما در کشور حذف نشد.

با آغاز به کار وزارت بهداشت، دکتر سعید نمکی، تغییر در سازمان انتقال خون ایران در محل شرکت ذینفع به طور کلی. آوردن پلاسمای پول توسط وزیر در دستور کار قرار گرفت. از آن روز، رویه حمایت از جمعیت آوردن پلاسمای پولی تا به امروز ادامه داشته است و در سایه چنین نگرشی طی 4 سال دو بار استراتژی پلاسمای کشور تغییر کرده است. پلاسمافرزیس به رغم تاکید سازمان جهانی بهداشت بر ضرورت وجود آنها، 8 مرکز به صورت داوطلبانه تعطیل شده است. آوردن پول پلاسما به 33 مرکز افزایش یافته است، تعهد کل مراکز آوردن پلاسما برای ایجاد پالایشگاه حذف شد و برآورد نیاز پلاسمایی کشور بدون هیچ تحلیل و محاسبه علمی به یکباره از 600 هزار لیتر به 800 و یک میلیون و دو میلیون لیتر تغییر یافت و در عین حال وعده مشوق صادراتی داده شد. پلاسما!

به دلیل عدم وجود فضای شفاف کسب و کار به ویژه در فضای عمومی آوردن پلاسمای نقره ای ز سودجویان این تجارت گاه به عنوان تحلیلگر علمی مطالبی را در رسانه ها و مجلات منتشر کرده اند که در جایگاه های علمی کمتر نمایه شده اند و از سوی دیگر در چند سال گذشته فضا را برای انتقاد و شفاف سازی متقابل تنگ کرده اند.

انجمن های علمی و سامانه انتقال خون داوطلبانه تنها با اتکا به همت اندیشمندان این حوزه و حضور پرشور مردم شکل گرفته است در حالی که گردش مالی پلاسمای ایران در بازارهای جهانی در سال 2017 بالغ بر 202 میلیون دلار گزارش شده است. این افزایش قدرت مالی ناشی از شرایط نابرابر تبلیغات و حوزه است. نفوذ روزافزون، منافع برندگان را در تصمیم گیری سلامت فراهم کرده است.

میدان را متعادل کنید راهبردی کردنسیاستگذاری بر اساس منافع ملی و بازگشت به مبانی علمی جز در سایه فضای شفاف گفتگو و مناظره امکان پذیر نخواهد بود و این امر با توجه به شخصیت جنابعالی در تکیه بر مبانی علمی در راهبردهای سلامت امکان پذیر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا