کاهش جمعیت زنان در سن باروری/ بیشترین فرزندآوری زنان در سنین 20 تا 30 سال

امیر حسین بانکیپور در وبینار “وضعیت تولید کودک و سیاست های محارم در ایران” در دفتر مرکزی وزارت بهداشت گفت: در بیشتر مطالعات ، سن باروری معمولاً 15 تا 49 سال است ، اما در حقیقت سن 20 تا 40 سال بالاترین فرزند را دارد.
معاون کمیسیون کمیسیون فرهنگی ماجلیس ادامه داد: از سال 94 ، وقتی شیب تولد را می بینیم ، تا سال 1403 ، هنگامی که تولد به زیر یک میلیون رسیده است ، شاهد کاهش جمعیت زن زن ، یعنی زنان در سن 20 تا 40 ساله هستیم که دلیل اصلی کاهش زایمان است.
این نماینده مجلس اظهار داشت: دلیل اصلی کاهش تولد در سالهای اخیر ، دولت ها ، سیاست ها و مسائل نبود ، و افزود که جمعیت زنان 20 تا 40 سال در سال 1402 کمتر از 307،000 بوده است. جمعیت این گروه سنی نیز در سال 1402 250،000 کاهش یافته است.
بانکیپور تأکید کرد که کاهش جمعیت در سن زن زن به طور طبیعی منجر به کاهش تولد شده است و افزود: اجرای قانون جوانان از سال 1400 از شیب فرزندآوری جلوگیری شده است ، به طوری که در سال 1401 ، میزان تولد 107،000 و 17،000 در سال 1402 بود.
وی در مورد نقش سیاست های تشویقی زایمان گفت: در یک مطالعه در همان وبینار ، یکی از پنج عامل اصلی در میل ، همان انگیزه است ، اگرچه وظایف تشویقی مندرج در قانون کاملاً برآورده نشده است.
نماینده مجلس اظهار داشت: از زمان اعلام قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت تاکنون ، 84 درصد از متقاضیان وام ازدواج ، که 12 برابر بیشتر از گذشته بوده اند.
وی گرایش 58 ٪ به خانواده هایی با 3 تا 5 فرزند و کاهش تمایل به مجرد یا دو کودک را به عنوان یکی از نکات مثبت نتایج مطالعه ارائه شده در این وبینار ذکر کرد و از مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت برای این مطالعه ستایش کرد.
Zohreh Lajevardi ، عضو مجلس شورای ملی ، گفت: “سیاست های رشد جمعیت در این کشور سالهاست که از جمله قانون حمایت از خانواده و جمعیت به مدت چهار سال هدایت می شود و به موقع و به موقع اجرا شده است.
یکی از اعضای کمیته اجتماعی مجمع مشاوره اسلامی اظهار داشت که تمام ظرفیت این کشور تا دهه 1970 و 80 بر تنظیم خانواده و کاهش باروری متمرکز شده است ، و افزود که اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانان ناقص بوده و هنوز در کشور مورد استفاده قرار نگرفته است.
نماینده مجلس گفت: “اگر همه به این میدان نرسیدند ، ما به چنان چاله های جمعیتی سقوط می کردیم که قادر به جبران آن نخواهیم بود ، حتی اگر ظرفیت های کشور به وجود بیاید ، ما نمی توانیم جبران کنیم.”
حسین کرمانپور ، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاعات عمومی وزارت بهداشت ، گفت: “سال گذشته ، رهبر عالی تنها وزیر بود که به دکتر ظفرندی خطاب کرد و ما این را ارزیابی کردیم و این مطالعه در این وبینار انجام شد.
وی گفت: “در مدیریت روابط عمومی ما باید کاری را انجام دهیم که می خواهیم انجام دهیم – به اندازه جمعیت – راه درست برای انجام این کار را می دانیم تا ما نباید شکست بخوریم.”
وی گفت: “به جای سفارش بیلبوردها و کارهای مشابه ، ما سعی کردیم کارهای اساسی را انجام دهیم ، زیرا مسئله جمعیت مهم است و در صورت عدم پرداخت هزینه ، تمام شاخص های بهداشتی دیگر تحت الشعاع قرار می گیرند.”
Kermanpour با تأکید بر اینکه مؤسسه خانواده در جامعه تضعیف شده و نیاز به تقویت دارد ، گفت: “در حال حاضر هیچ سفر خانوادگی و خانوادگی وجود ندارد.” علاوه بر موسسه خانواده ، ترکیب خانواده نیز دستخوش تغییراتی شده است.
Kermanpour خاطرنشان کرد: برخی از تابلوهای تبلیغاتی و تبلیغات در کشور ضد دفاعی هستند ، بنابراین باید سیاست رسانه ای هدفمند جمعیتی مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت که مطالعه ما نشان داد که نبض فرزندآوری هنوز در جامعه زیاد است. این یک مسئله بسیار مهم و مثبت است و باید تبلیغ شود ، زیرا تبلیغات منفی در مورد عدم تمایل جامعه ایران به فرزندآوری را به چالش می کشد.
رئیس وزارت روابط عمومی و اطلاعات وزارت بهداشت اظهار داشت: “مشخص است که برخی از افراد تمایل به فرزندان بیشتری دارند ، مانند فرزندان دوم و سوم و موارد دیگر.” این گرایش فرصتی عالی برای ما است.
Kermanpour ادامه داد: روابط عمومی باید پیام های جمعیتی را به گونه ای تدوین و ترویج کند که به مردم در اقتصاد و حمایت دولت از فرزندآوری امیدوار باشد. توصیه مهم بعدی تغییر رویکرد پیام های تبلیغاتی و اطلاعات جمعیت شناختی و فرزندآوری از توصیه مستقیم به اقناع اجتماعی است.
وی تأکید کرد: “دوران کودکی یک مسئله خصوصی است و نمی توان برای ترویج آن به زور مانند کمربند ایمنی متوسل شد ، بنابراین نیاز به اقناع اجتماعی دارد.” تغییر شعار “کودک کمتر ، زندگی بهتر” به “کودک بیشتر ، زندگی بهتر” آنها را نسبت به سالهای گذشته ترغیب نمی کند.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاعات وزارت بهداشت گفت: کمپین ها و روایت های رسانه ای باید روی روایت های انسانی و تجربیات مثبت خانواده هایی که دارای فرزندان متعدد هستند ، تمرکز کنند و گفتند که گزارش رسانه ها باید به روایت های فرزندآوری ، جمعیت و خانواده ها تغییر یابد.
Kermanpour خاطرنشان کرد: زندگی و روایت های خانوادگی باید جایگزین حجم زیادی از مصاحبه های مختلف با مردم در مورد مزایای جمعیت شود تا این مشکل برای مردم ملموس شود.
پایان پیام/