اخبار سلامت

کاشت الکترود در مغز یک زن برای درمان “سندروم لی” + فیلم

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، علیرضا زالی; جراح مغز و اعصاب و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: برای اولین بار در کشور یک زن 23 ساله که از بدو تولد مبتلا به «سندرم لی» بود برای کاشت الکترود عمقی مغز در بیمارستان شهدای تجریش.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره سندرم لی توضیح داد: این سندرم یک بیماری ژنتیکی نادر است که فرد از بدو تولد به آن مبتلا می شود. مشکلات اصلی در این بیماران مربوط به قسمت میتوکندری یعنی بخشی از کارخانه داخل سلول مغز است.

وی افزود: انواع بیماری ها شامل اختلالات عصبی، کم شنوایی، مشکلات در توانایی های فکری و بهره هوشی، اختلالات چشمی و مشکلات قلبی، عروقی و تنفسی از جمله عوارض افراد مبتلا به سندرم لی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد وضعیت عمومی بیمار اظهار داشت: بیمار خانمی 23 ساله است که به دلیل ابتلا به سندرم لی و عوارض خاص از جمله اختلالات حرکتی به بیمارستان شهدای تجریش مراجعه کرده است. در اندام هایی که حتی با درمان های معمولی بهبود نیافته اند. و پس از معاینه کاندید عمل جراحی شد.

وی با اشاره به بررسی وضعیت این بیمار توسط همکاران بخش اختلالات حرکتی بیمارستان شهدای تجریش، افزود: پس از معاینات تیم پزشکی مقرر شد الکترود در قسمت های عمقی مغز این بیمار قرار داده شود. .

به گفته زالی، در این جراحی الکترود تحریک مغز در هسته تالاموس قرار داده شد که به کمک این روش اختلالات و مشکلات مقاوم به درمان دارویی در این بیمار تا حد قابل توجهی کنترل می شود.

وی یادآور شد: اولین عمل جراحی سندرم لی در جهان توسط جراحان مغز و اعصاب دانشگاه اوکلاهاما در ایالت اوکلاهاما آمریکا در یک بیمار 18 ساله انجام شد.

در ادامه فیلم مربوط به این جراحی را مشاهده می کنید:

.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا