اخبار سلامت

کاسبی با پشه آئدس؛ پای بلاگرها به ماجرای تب دنگی باز شد!

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، این روزها بحث تب دنگی در فضای مجازی و رسانه ها داغ است و گمانه زنی ها مبنی بر شیوع این بیماری در کشور، نگرانی از بازگشت اپیدمی مشابه را به وجود آورده است. به اتفاقی که در روزهای کرونا افتاد. مردم سقوط کرده اند.

تب دنگی نوعی بیماری ویروسی است که از طریق پشه ای به نام «آدس» از فرد مبتلا به فرد سالم منتقل می شود، به این ترتیب که پشه آئدس ابتدا فرد مبتلا را نیش می زند و از خون تغذیه می کند. ویروس از این طریق وارد بدن پشه می شود و اگر پشه فرد سالم دیگری را نیش بزند یا تخم بگذارد و پشه های جدیدی ایجاد کند. می تواند باعث انتقال تب دنگی به انسان شود.

اگرچه رئیس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت هفته گذشته به تسنیم اعلام کرد که به دلیل عدم امکان انتقال از انسان به انسان، تب دنگی مانند کرونا به یک اپیدمی تبدیل نمی‌شود. با این حال، تجربه همه‌گیری شدید کووید 19، ترس از بازگشت به روزهای تلخ را در دل برخی نهاده است.

این موضوع بستری را برای سودجویان برای فروش کالا و دارو برای مقابله با تب دنگی در فضای مجازی فراهم کرده است!

یکی از محصولاتی که این روزها شاهد تبلیغات گسترده و کذب آن در فضای مجازی هستیم «سم پشه آئدس» است. پیگیری های تسنیم از گردانندگان این صفحات مجازی نشان می دهد که یک بطری سم که محتوای آن مشخص نیست، 290 هزار تومان به فروش می رسد!

عده ای برای فروش بیشتر محصولات خود آن را پشه کش و پاک کننده آئدس معرفی می کنند، مثلاً در یک آگهی در اینترنت مشخص شده است که یک کولر ۱۰ میلیون تومانی به عنوان دفع کننده تب دنگی معرفی و تبلیغ شده است. پاک کننده.

در این بین شرکت های سمپاشی نیز با هدف ترغیب مشتریان اقدام به تبلیغات خدمات سمپاشی برای از بین بردن سوسک، ساس، کنه و پشه Aedes کرده اند.

آگهی زیر نیز مربوط به یک دستگاه حشره کش است که به دروغ به عنوان ضد پشه تب دنگی تبلیغ می شود!

بهداشت، وزارت بهداشت، تب دانگ، ایدز ناشی از پشه،
تعدادی از اینفلوئنسرها و وبلاگ نویسان اینستاگرام از قافله سوء استفاده کنندگان عقب نمانده اند و با ارائه مطالب غیرعلمی و نادرست، روش های خانگی و دارویی برای جلوگیری از نیش پشه Aeds ارائه می دهند.

بهداشت، وزارت بهداشت، تب دانگ، ایدز ناشی از پشه،

تب دنگی پیشگیری و درمان خاصی ندارد!

حسین فرشیدی; معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه تب دنگی درمان خاصی ندارد، گفت: تب دنگی یک بیماری ویروسی است و با درمان علامتی قابل درمان است و داروی خاصی برای این بیماری وجود ندارد. در حال حاضر بهترین دارویی که برای درمان تب ناشی از این بیماری استفاده می شود، استامینوفن است. همچنین به افراد مبتلا توصیه می شود در صورت ابتلا به این بیماری از مصرف آسپرین و آنتی بیوتیک خودداری کنند.

وی افزود: پشه آئدس دارای لکه های سفیدی بر روی بدن خود است و بنابراین در صورت گزش پشه ای با این شکل افراد باید به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده و آموزش های لازم را برای درمان بیماری ببینند. افرادی که در مناطق آلوده به پشه Aedes زندگی می کنند در صورت گزیده شدن توسط پشه به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند. در سایر نقاط کشور نیز افراد در صورت گزش پشه و بروز علائم فوق به ویژه تب باید به پزشک یا مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

وی استان های آلوده به تب دنگی را استان های اردبیل، آذربایجان شرقی، قزوین، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، گیلان، مازندران و خوزستان اعلام کرد و گفت: راکد بودن آب و هوای گرم همراه با شارجه شرایط مناسبی را برای پرورش تخم پشه و حشرات فراهم می کند. پشه ها به ویروس تب دنگی مبتلا هستند که سواحل دریای خورز و جنوب کشور مستعد ابتلا به آن هستند، اما در هر صورت احتمال انتقال تخم این پشه ها از استان های مختلف به تهران و شهرستان ها زیاد است زیرا مردم می توانند با مسافرت، حمل و نقل و تجارت، تخم پشه را بین مناطق و شهرها پخش کنید. حتی مهاجرت به کشورهای مختلف.

آنچه در این بیماری حائز اهمیت است رعایت اصول پیشگیرانه و عدم توجه به مطالب غیرعلمی موجود در فضای مجازی است. روش های پیشگیری از بیماری نیز بسیار ساده است و شامل موارد زیر است:

  1. کنترل زیستگاه پشه ها: پشه ها می توانند در لاستیک های قدیمی، قوطی ها، گلدان های گل و هر جایی که آب راکد وجود دارد، زاد و ولد کنند و زندگی کنند. اگر به منطقه‌ای زندگی می‌کنید که تب دنگی در آن شایع است، بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، اجتناب از تماس با پشه‌هایی است که باعث بیماری می‌شوند و محیطی مناسب برای رشد آنها فراهم کنید. انجام نده. حداقل هفته ای یکبار ظروفی را که آب راکد دارند، ظروف گیاهی، ظروفی که برای آبیاری حیوانات و گلدان استفاده می شود و مخازن آب راکد را تمیز نگه دارید خالی و تمیز کنید و روی پنجره های منزل توری نصب کنید.
  2. از مواد دافع پشه استفاده کنید؛ مواد دافع حشرات مانند پرمترین را می توان روی لباس، کفش، وسایل کمپینگ یا تخت اسپری کرد. همچنین می توانید از لباس های آغشته به پرمترین استفاده کنید. برای پوست خود از یک دافع حاوی حداقل 10 درصد غلظت DEET استفاده کنید.
  3. توجه به زمان حضور در بیرون از خانه؛ پشه های حامل ویروس های عامل بیماری دنگی در طول روز تا غروب از نظر گزش بسیار فعال هستند، اما شب ها نیز می توانند نیش بزنند، بنابراین بهتر است در طول روز در مناطق آلوده به پشه کمتر بیرون از خانه بمانید.
  4. پوشیدن لباس محافظ؛ زمانی که به مناطق آلوده به پشه می روید، پوشیدن پیراهن آستین بلند، شلوار بلند، جوراب و کفش در پیشگیری از این بیماری موثر است.

انتهای پیام/+

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا