سلامت خانواده

کارگران بخوانند/ شرایط بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، بر اساس نامه احمدرضا پرنده، مدیرکل بازرسی کار کشور خطاب به رئیس مرکز فضای اطلاعاتی و امنیت فضای مجازی، سامانه مشاغل سخت و زیان آور تعلیق شد. به مدت 10 روز و همین موضوع باعث اعتراض بسیاری از متقاضیان شد. تامین کننده و کارگر شده بودند.

کارهای سخت و زیان آور کارهایی هستند که دارای دو ویژگی سخت و مضر بودن هستند. جسم و روح انسان به گونه ای آفریده شده است که در محدوده خاصی از شرایط توانایی کار بهینه را دارد.

کار سخت و زیان آور در قانون کار

کارهای سخت و زیان آور موضوع ماده 52 قانون کار است که بر کاهش ساعات کار تاکید دارد و مقرر می دارد در کارهای سخت و زیان آور ساعات کار نباید از 36 ساعت در هفته تجاوز کند در حالی که در کار عادی ساعت کار 44 ساعت است. ساعت در هفته.

ماده 61 قانون کار ارجاع کار اضافی در مشاغل سخت و زیان آور را ممنوع کرده است.

در ماده 65 قانون کار، 5 هفته مرخصی کارگران شاغل در مشاغل سخت و زیان آور تعیین شده است که در صورت امکان در پایان هر شش ماه در دو نوبت انجام شود. در حالی که ماده 64 قانون کار برای مرخصی عادی کار 26 روز کاری تعیین کرده است.

کار سخت و زیان آور در قانون تامین اجتماعی

کارهای سخت و زیان آور موضوع ماده 76 قانون تامین اجتماعی است که از کارگران شاغل در کارهای سخت و زیان آور حمایت می کند تا شاغلان در کارهای سخت و زیان آور بتوانند پیش از موعد بازنشسته شوند.

در قسمت الف تبصره ۲ ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی ضمن تعریف کار سخت و زیان آور، کارفرما مکلف به کاهش و رفع عوامل زیان آور است و در ادامه و بند ب همین قانون آمده است افرادی که دارای 20 سال سابقه کار متوالی یا 25 سال سابقه کار قبلی. در صورتی که به تناوب در مشاغل سخت و زیان آور کار کرده باشند و حق بیمه پرداخت شده باشد می توانند درخواست بازنشستگی کنند. سوابق کاری در مشاغل سخت و زیان آور 1.5 برابر محاسبه خواهد شد. این حمایت منجر به بازنشستگی پیش از موعد کارگران در مشاغل سخت و زیان آور می شود.

شرایط بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور

داشتن 20 سال سابقه متوالی یا 23 سال و 4 ماه سابقه کار متناوب در مشاغل سخت و زیان آور بدون شرط سنی.

سابقه بیمه را محاسبه کرده و با شرایط زیر تطبیق دهید

کل سابقه کار = (سابقه کاری در کارهای سخت و زیان آور ضربدر 1.5) + (سابقه کاری عادی)

الف) شرایط بازنشستگی مردان:

1- داشتن 50 سال سن و 30 سال سابقه.

2- داشتن 60 سال سن و 20 سال سابقه.

3- دارا بودن 35 سال سابقه پرداخت حق بیمه بدون شرط سنی.

ب) شرایط بازنشستگی زنان:

1- دارا بودن 45 سال سن و 30 سال سابقه.

2- دارا بودن 55 سال سن و 20 سال سابقه.

3- دارا بودن 35 سال سابقه پرداخت حق بیمه بدون شرط سنی.

4- با داشتن 20 سال سابقه کار و 42 سال سن با 20 روز حقوق بازنشسته می شوند.

در صورتی که افراد دارای یکی از شرایط فوق باشند، می توانند با تکمیل فرم الف، درخواست مستمری مشاغل سخت و زیان آور خود را به اداره مالیات محل ارائه نمایند.

اما اخیرا بخشنامه جدیدی از سوی معاونت روابط کار ابلاغ شده است. در این بخشنامه آمده است که در روابط کارگری و کارفرمایی کارگر و پیمانکار طبق قانون کار، در صورت بروز اختلاف در پرداخت چهار درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور، کارگر باید پیمانکار باید دادخواست ارائه دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا