سلامت خانواده

کابوس مستاجران بازگشت/ آخرین جزئیات طرح تنظیم اجاره بها

به گزارش اختاز آنلاین به نقل از «اطلاعات آنلاین»، همزمان با نزدیک شدن به فصل نقل و انتقالات مستاجران، گزارش های میدانی و پیام های ارسالی مخاطبان حکایت از بازگشت دغدغه مهم و ماجرای غم انگیز آن دارد. اجاره بها و میزان افزایش آن برای مستاجران. از جمله اخبار، افزایش سود مبلغ رهن و اجاره و در برخی موارد افزایش نجومی برخی مشاوران املاک است.

این در حالی است که هر ساله در این برهه از زمان بحث افزایش اجاره بها مطرح می شود و در مورد حداکثر افزایش مجاز بحث و احادیثی مطرح می شود.

نکته جالب اینکه برای ساماندهی وضعیت اجاره بها به ویژه در حوزه املاک مسکونی، سال گذشته طرحی در مجلس تصویب شد، اما این طرح با وجود اصلاحات متعدد هنوز نهایی نشده و به شورای نگهبان ارسال شده است. درصد افزایش و حد مجاز آن باید مشخص شود و با سازوکارهایی از دلالان قمار در این زمینه جلوگیری شود اما با گذشت چندین ماه هنوز خبری از نتیجه نهایی این طرح مهم نیست؟!

طرح ساماندهی وضعیت اجاره بها در رفت و برگشت به شورای نگهبان در جدیدترین اقدام نمایندگان شورای اسلامی، ایرادات شورای نگهبان به طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی برطرف و مجددا تصویب شد. در مجلس

بر اساس این گزارش، یکی از بندهای این طرح در صورت تصویب نهایی شورای نگهبان به شرح زیر است: نرخ افزایش سالانه اجاره بهای املاک مسکونی در شهرهای بالای 100 هزار نفر و … شهرهای جدید توسط شورای عالی مسکن اعلام می شود و اجاره دهندگان املاک مسکونی موظف به عقد قرارداد خواهند بود. ثبت اجاره املاک از طریق دفاتر اسناد رسمی در سامانه ثبت الکترونیک اسناد و یا در سامانه ثبت معاملات املاک کشور.

همچنین در سایر قسمت های این قانون ذکر شده است، در صورت انعقاد قرارداد بلند مدت اجاره واحد مسکونی و عدم فسخ قرارداد در طول مدت، درآمد اجاره مشمول ۷۰ درصد تخفیف برای قرارداد دو ساله خواهد بود. و 100% تخفیف برای قرارداد 3 ساله یا بیشتر. .

به هر حال باید دید آیا این طرح در روزهای آینده توسط شورای نگهبان نهایی می شود یا امسال اجاره نشینان نگرانی جدی بابت افزایش اجاره بها خواهند داشت؟!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا