سلامت خانواده

ژنتیک یا رژیم غذایی؛ کدام یک بیشتر بر طول عمر تأثیر می گذارد؟

به گزارش خبرآنلاین از ایسنا، نتایج این تحقیق که در آن چندین روش تغذیه بر روی موش ها آزمایش شد، در مجله «نیچر» منتشر شده است.

نیویورک پست به نقل از گرت چرچیل، رئیس این مطالعه در موسسه بیومدیکال جکسون، گفت که افزایش طول عمر از طریق کنترل تغذیه و رژیم غذایی امکان پذیر است، اما با داشتن طول عمر مادربزرگ ها کمی متفاوت است. کارشناسان این پنج روش تغذیه را روی تقریباً 1000 موش از نظر ژنتیکی متفاوت آزمایش کردند:

  1. هر روز و هر زمان به دلخواه تغذیه کنید
  2. فقط 60 درصد از کالری های اساسی هر روز
  3. فقط 80 درصد از کالری های اساسی هر روز
  4. هر هفته یک روز بدون غذا و روزهای دیگر تغذیه به دلخواه
  5. هر هفته دو روز متوالی بدون غذا و روزهای دیگر تغذیه به دلخواه

این موش ها تا پایان عمر تحت نظر بودند و به صورت دوره ای از آنها آزمایش خون گرفته می شد. نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که موش‌هایی که رژیم غذایی نامحدود داشتند به‌طور متوسط ​​۲۵ ماه عمر کردند و طول عمر موش‌هایی که از رژیم ناشتا متناوب پیروی کردند حدود ۲۸ ماه بود. موش هایی که 80 درصد کالری پایه دریافت کردند تقریباً 30 ماه و موش هایی که 60 درصد کالری پایه دریافت کردند تقریباً 34 ماه زندگی کردند.

طول عمر هر گروه از موش ها متفاوت بود. به عنوان مثال، موش هایی که کمترین کالری مصرف می کردند بین چند ماه تا چهار سال و نیم زندگی کردند. کارشناسان به این نتیجه رسیدند که به طور کلی، رژیم غذایی کم کالری، طول عمر موش ها را بدون توجه به سطح چربی خون یا گلوکز آنها افزایش می دهد.

جالب اینجاست که موش هایی که رژیم غذایی محدودی داشتند و عمر طولانی تری داشتند علیرغم خوردن کمتر، کمترین کاهش وزن را داشتند. اما موش هایی که بیشترین وزن را از دست دادند انرژی، ایمنی و قدرت تولید مثل کمتری داشتند و همچنین طول عمر کمتری داشتند.

گرت چرچیل می گوید در حالی که محدودیت کالری به طور کلی برای طول عمر مفید است، داده ها نشان می دهد که کاهش وزن از طریق محدودیت کالری برای سلامتی و طول عمر مضر است. در نتیجه، اگر هنگام آزمایش داروهای افزایش دهنده زندگی برای انسان، مشاهده کنیم که افراد وزن کم می‌کنند و بدنشان متابولیسم بهتری دریافت می‌کند، این ممکن است نشانه خوبی برای طول عمر نباشد.

به گزارش ایندیپندنت، گروه تحقیقاتی چرچیل «تاب آوری رمزگذاری شده ژنتیکی» را عاملی کلیدی در طول عمر می داند. در این آزمایش موش هایی که وزن، چربی و سلامت سیستم ایمنی آنها حتی با کاهش مصرف کالری و افزایش استرس تغییری نکرد و همچنین موش هایی که در سال های آخر عمرشان چربی کم نکردند، عمر طولانی تری داشتند.

چرچیل می گوید راه سلامتی و طول عمر این است که کالری دریافتی را متعادل نگه دارید و آن را بیش از حد محدود نکنید.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که سلامت سیستم ایمنی و شاخص های مربوط به گلبول های قرمز به وضوح بیش از میزان قند، چربی، وزن و دمای بدن با طول عمر مرتبط است. به گفته متخصصان، تأثیر رژیم غذایی بر سلامتی ناشی از مجموعه ای از ویژگی های ژنتیکی است که هنوز ناشناخته است.

این تحقیق در حالی انجام می شود که این روزها روزه داری متناوب و کاهش وزن شدید با تزریق داروهایی مانند اوزمپیک برای پیشگیری از چاقی و کند کردن روند پیری بسیار رایج است. به گفته کارشناسان، ورزش و رژیم غذایی متعادل مطمئناً بهترین گزینه برای بهبود سلامت هستند، اما کاهش مصرف کالری ممکن است برای همه مناسب نباشد زیرا ممکن است خطر سوء تغذیه و سایر مشکلات را به دنبال داشته باشد.

۲۳۳۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا