بهداشت و درمان

چی بخوریم که برای کبد چرب مفید باشد/ از چای سبز تا قهوه

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، سید موید علویان به چای سبز اشاره کرد و گفت: استفاده از چای سبز در کنار رژیم غذایی مناسب حاوی سبزیجات و میوه ها می تواند از آسیب کبدی در افراد چاق و غیرفعال جلوگیری کند. از چرب شدن خودداری کنید.

وی افزود: خار مریم یکی از معروف ترین گیاهان دارویی در درمان کبد چرب است. از آنجایی که این گیاه دارای ترکیبی به نام سیلیمارین است، می تواند در کاهش جذب چربی به خصوص چربی بد، تری گلیسیرید و کاهش جذب کلسترول موثر باشد. به همین دلیل بسیاری از درمانگران این گیاه را یکی از موثرترین گیاهان دارویی برای درمان کبد چرب می دانند. انواع مختلفی در بازار ایران وجود دارد. برخی از آنها حاوی سیلیمارین، زردچوبه و کنگر هستند و توصیه می شود.

علویان به زنجبیل اشاره کرد و گفت: افرادی که 2 تا 3 بار در هفته از زنجبیل استفاده می کنند می توانند از خواص درمانی آن در افزایش سرعت سوخت و ساز بدن و کاهش جذب چربی ها بهره مند شوند.

این فوق تخصص گوارش و کبد افزود: یکی از مهم ترین عواملی که می تواند از رسوب چربی ها در بافت کبد جلوگیری کند، اصلاح رژیم غذایی است. به گفته محققان جایگزینی پروتئین سویا و گیاهی به جای پروتئین حیوانی به ویژه گوشت قرمز می تواند تاثیر زیادی در کاهش جذب چربی و تری گلیسیرید در بافت کبد داشته باشد.

وی گفت: اخیرا محققان دانشگاه «سنت لوئیس» از تأثیر زردچوبه بر کنترل بیماری کبد چرب در افراد چاق مبتلا به این بیماری خبر داده اند. بر اساس این تحقیقات افرادی که از زردچوبه به عنوان چاشنی در برنامه روزانه خود استفاده می کنند، کبد مقاوم تری در برابر بیماری کبد چرب دارند و امکان ذخیره ذرات چربی در کبدشان کمتر است. در ایران به اشکال مختلف وجود دارد.

علویان افزود: امروزه ثابت شده است که نوشیدن یک فنجان قهوه در روز برای پیشگیری از سفتی کبد و کبد چرب بسیار مفید است. کسانی که از بیماری کبد چرب رنج می برند می توانند از قهوه به عنوان کمک کننده در بهبود آن استفاده کنند. البته نباید تصور کرد که فقط قهوه در درمان این بیماری موثر است، بلکه فرد مبتلا به کبد چرب باید وزن خود را کاهش دهد و ورزش کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا