علمی و فناوری

چین رکورد جهانی تولید قوی‌ترین آهنربای جهان را شکست

به گزارش گروه علمی ـ فناوری خبرگزاری سلامت (سلامت جو)چین به رکورد جدیدی در تولید قوی ترین آهنربای مقاومتی جهان دست یافت. این آهنربا که در 22 سپتامبر در تاسیسات میدان مغناطیسی پایدار (SHMFF) در موسسه علوم فیزیکی Hefei آکادمی علوم چین رونمایی شد، توانسته میدان مغناطیسی دائمی 42.02 تسلا ایجاد کند که معادل 800000 برابر قوی‌تر از میدان مغناطیسی زمین؛ این رکورد کمی از رکورد قبلی 41.4 تسلا که در سال 2017 در ایالات متحده ثبت شده بود، فراتر رفت.

یواخیم وسنیتزا، فیزیکدان آلمانی گفت: این دستاورد مهم گامی به سوی توسعه آهنرباهای قوی تر و پایدارتر است که به محققان امکان می دهد پدیده های فیزیکی جدیدی را کشف کنند.

این آهنربا دومین موفقیت چین در زمینه تولید میدان های مغناطیسی بسیار قوی است. پیش از این، در سال 2022، آهنربای هیبریدی SHMFF با ترکیب آهنرباهای مقاومتی و ابررسانا، میدانی معادل 45.22 تسلا تولید کرد که آن را به قوی ترین آهنربای دائمی در جهان تبدیل کرد. انجام داده بود

آهنرباهای مقاومتی ابزارهای تحقیقاتی مهمی در مطالعه مواد پیشرفته از جمله ابررساناها هستند و به دانشمندان کمک می کنند تا خواص پنهان مواد را کشف کنند. فیزیکدان بریتانیایی الکساندر ایتون نیز میدان های مغناطیسی قوی را برای آزمایش هایی که به دقت بالایی نیاز دارند مفید می داند و می گوید که هر تسلا اضافی وضوح مشاهده پدیده های ضعیف را بهبود می بخشد.

اگرچه این فناوری مزایای زیادی دارد، اما بسیار گران است، آهنربای مقاومتی SHMFF از 32.3 مگاوات برق برای تولید میدان رکوردشکن خود استفاده کرد. این موضوع باعث شده است که توسعه آهنرباهای هیبریدی و ابررسانا که میدان های قوی تری با توان کمتر ایجاد می کنند به یکی از اهداف اصلی محققان تبدیل شود، توسعه این آهنرباهای جدید نیز چالش های خاص خود را دارد. مارک برد از آزمایشگاه ملی میدان مغناطیسی ایالات متحده می گوید که این آهنرباها به سیستم های خنک کننده پیچیده تری نیاز دارند و هزینه های تولید آنها هنوز مشخص نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا